Metrohavaintoja 2025

22.1.2024, klo. 8:15

KEN1, opaste idän suuntaan näyttää sinivaloa (Miehiä radalla). Metro ajoi normaalia nopeutta kuitenkin.
 
Onpa muuten huono muutos (taas), jos tuollainen tulee käyttöön laajemminkin. Yritetään tunkea liikaa turhaa tietoa liian pienelle näytölle. Ylärivistä voisi hankkiutua eroon kokonaan, ja suurentaa seuraavien lähtöjen tekstin kokoa. Tiedän jo, että matkustan HSL:llä, ja kellokin löytyy näyttötaulun vierestä. Ei tuolla tiedolla tee mitään. Itse olen hieman likinäköinen, ja samoin on moni muukin joukkoliikennettä käyttävä. Tekstin koolla on siis merkittävä vaikutus käytettävyyten, jos päätepysäkkiä ei enää erota kauempaa. Häiriötiedote on myös niin pienellä präntillä kuin mahdollista, vaikka se saattaa olla koko näytön tärkein tieto häiriötilanteissa.
 
kellokin löytyy näyttötaulun vierestä. Ei tuolla tiedolla tee mitään. Itse olen hieman likinäköinen, ja samoin on moni muukin joukkoliikennettä käyttävä.
Tästähän puuttuisi enää HSL:n "jekku" vaihtaa joidenkin juna-asemien tyyliin laiturinäytöt sellaisiksi, joissa ei enää tuota fyysistä kelloa olekaan. Saisi ainakin HSL tekosyyn olla muuttamatta järjestelmää.
 
Onko tämä se jonkin aikaa siellä ollut yksittäinen näyttö joka on pyörittänyt testinä aikatauluja HSL:n omalla pohjalla vai jokin eri?
Kyllä, on ollut siellä syyskuusta alkaen.
Onpa muuten huono muutos (taas), jos tuollainen tulee käyttöön laajemminkin. Yritetään tunkea liikaa turhaa tietoa liian pienelle näytölle. Ylärivistä voisi hankkiutua eroon kokonaan, ja suurentaa seuraavien lähtöjen tekstin kokoa. Tiedän jo, että matkustan HSL:llä, ja kellokin löytyy näyttötaulun vierestä. Ei tuolla tiedolla tee mitään. Itse olen hieman likinäköinen, ja samoin on moni muukin joukkoliikennettä käyttävä. Tekstin koolla on siis merkittävä vaikutus käytettävyyten, jos päätepysäkkiä ei enää erota kauempaa. Häiriötiedote on myös niin pienellä präntillä kuin mahdollista, vaikka se saattaa olla koko näytön tärkein tieto häiriötilanteissa.
On myös ongelma, että tuo HSL-näyttö käyttää HSL:n oma data, joka ei ole tarkka. KLOY:n omat näytöt käyttävät data raidevirtapiireistä, joka on tarkka myös häiriötilanteissa.
 
On myös ongelma, että tuo HSL-näyttö käyttää HSL:n oma data, joka ei ole tarkka. KLOY:n omat näytöt käyttävät data raidevirtapiireistä, joka on tarkka myös häiriötilanteissa.
Niin mitenköhän HSL:n järjestelmä toimii, jos poikkeustilanteessa ajetaan vastakkaisen suunnan raidetta pitkin? Oletettavasti se ei toimi?
 
Onko kellään tietoa miksi metrovaunun 109 oikeanpuolimmaiset ovet pamahtaa niin kovaa kiinni?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko kellään tietoa miksi metrovaunun 109 oikeanpuolimmaiset ovet pamahtaa niin kovaa kiinni?
Ovet ovat todella kovalla rasituksella kun niitä hinkataan joka päivä keskimäärin 2 minuutin välein kiinni ja auki parhaimmillaan 20 tuntia päivässä. Lisäksi jotkut kiireiset pitävät oikeutenaan hidastaa kaikkien muiden matkaa estämällä ovien sulkeutumisen mitä mielikuvituksellisimmilla keinoilla.
Varmaan on siis säädöt pielessä. Eiköhän seuraavassa huollossa viimeistään asia huomata ja pistetä ovi kuntoon. Jos on ihan kauhean kova pauke niin siitä voi ilmoittaa HSL:n palautejärjestelmän kautta, vaikka se ei kovin reaaliaikainen reitti olekaan.
 
Takaisin
Ylös