Tähän lyhykäiseen lauseeseen kiteytyykin se kaikkein paras uutinen tässä nimimerkin Zetor viestissä
Hmm. Erikoinen kommentti ottaen huomioon kuinka monet unkarilaiset, ja Ikaruksen sulkemisen sivuvaikutuksena monet muunmalaisten alihankkijayritysten työntekijät, ovat menettäneet elantonsa kansainvälisten yritysten rahanhimon takia. Ikaruksen tarina on varsin hyvin dokumentoitu eri tahoilta ja vapaasti luettavissa netistä. Monet meistä harrastajista varmasti tuntevatkin tämän surullisen tarinan läpikotaisesti.
Mutta onko Ikarus todella kuopattu..?
Tarkastellaanpa hieman Unkarin autoteollisuuden nykytilannetta. Maassa on henkilöautotuotannon puolella toiminut vuosia niin Suzuki, Audi kuin Mercedes Benzkin. Unkarissa on ollut vuosikymmeniä, autoilun alkuajoista lähtien bussi- ja kuorma-ajoneuvotuotanto. Kuorma-autopuolella voisi mainita vaikka vanhan Csepel- tehtaan tai Raba-konsernin. Raba on ollut vuosikymmeniä yksi raskaan kaluston alusta- ja akselituotannon markkinajohtajia. Näiden suuryritysten ohella on toiminut myös bussituotannon varsinainen jättilainen, Ikarus. Yritys on ikivanha, sen tuotteet ovat palvelleet ympäri maailma, joka mantereella vuosikymmeniä. Vielä 80-luvulla Ikarus oli maailman suurin bussivalmistaja. Monet sen vuosien aikana kehittämät ratkaisut ovat löytäneet tiensä muiden valmistajien tuotteisiinkin.
Tällä hetkellä Unkarissa siis toimii useita isompia ja pienempiä bussivalmistajia,
kuten Alfabus joka korittaa pääosin Volvon alustoja
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Volvo_Alfa_Localo_2.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Volvo_Alfa_Localo_opened_doors.jpg
http://tomvp.uw.hu/web kepek/FLM-875_6.JPG
sekä omaa kehitystyötä valmistava Kravtex-konserni
http://m.blog.hu/cr/credo/image/Citadell 12 a Bazilikánál - 26(2).jpg
http://vg.hu/lapokkepek/cikkek/20000/20439_credo_busz3.jpg
Webasto
http://www.mvkzrt.hu/upload/articles/2/article185.jpg
ARC tai NABI.
Ikaruksen tarinan kannalta nämä kolme viimeksi mainittua yritystä ovatkin ratkaisevassa asemassa. Ikaruksen entiset insinöörit ovat saaneet pääosin Webastolta, ARC:ltä ja Nabilta työtä.
Nabi
http://www.nabusind.com/about-north-american-bus.htm on Usa:sta käsin toimiva, alunperin Ikaruksen rapakon takaista toimintaa koordinoiva yritys, joka on saanut maailmanlaajuista huomiota nyttemmin compo eli komposiittikorin
http://automenedzser.hu/teher/20090422_NABI.aspx valmistuksesta. Yhtiö on myös Usa:n johtavia maakaasubussien valmistajia
http://www.sdmts.com/NABI.asp Nämä ajoneuvot ovat erityisesti Los Angelesin
http://www.flickr.com/photos/southerncalifornian/2311864378/ San Diegon
http://www.flickr.com/photos/southerncalifornian/4108764334/ Las Vegasin
http://farm4.static.flickr.com/3182/2441742275_83d3e49406.jpg ja Honolulun
http://static.nol.hu/media/picture/18/65/09/000096518-9477-330.jpg suosiossa, mutta ovat lukuisin mallein läsnä Usa:n muissakin kaupungeissa. Compokoriset bussit valmistetaan pääosin Unkarin Kaposvarin kaupungin tuotantoyksikössä. Vuosivauhti on yli tuhat bussia. Nabi on lopulta tehnyt päätöksen Euroopan markkinoille takaisintulemisesta. Päätökseen on osaltaan varmasti vaikuttanut Unkarin ja Budapestin tuleva uusien bussien tarve. Niin unkarilaiset poliittiset tahot kuin kadunmiehetkin toivoavat avoimesti unkarilaista tuotantoa olevaa kalustoa. Hiljattain BKV, Budapestin liikennelaitos on ilmoittanut ostavansa lähitulevaisuudessa n 1.000 uutta bussia. Tehtaan kotikaupunki Kaposvar on tilannutkin jo uusia busseja Nabilta. Tämä uusi, Euroopan markkinoita varten suunniteltu malli tulee sarjavalmistukseen tämän vuoden syyskuun alkupuolella.
Lopuksi otetaan tarkasteluun Ikaruksen sagan kannalta ratkaisevassa asemassa oleva ARC. Alunperin yritys toimi Debrecenin kaupungin liikennelaitoksen tuotekehitys- yksikkönä, josta se kasvoi Ikaruksen entisten työntekijöiden voimin omaa tuotemerkkiä valmistavaksi yritykseksi
http://marvell.index.hu/imgfrm/9/2/6/3/BIG_0004679263.jpg
http://hampage.hu/trams/eletkep36/img_2307.jpg
Tehdas valmistaa myös trollikoita
http://www.mfor.hu/cikkek/Uj_magyar_gyartasu_troli_robbanhat_be_a_piacra.html
Unkarissa huhuttiin pitkään Ikarus-merkin uudesta tulemisesta. Lopulta tuotenimen haltijataho ja ARC ovat saaneet sopimuksen valmiiksi ja kaikessa hiljaisuudessa kehitetty uusi tuoteperhe on tullut julkisuuteen. Muodostettiin uusi yhtiö nimeltä
IKARUSBUS LTD
http://www.muszertechnika.hu/index.php?akt_menu=55
Unkarissa ja myös muissakin Ikaruksen vanhempaa tuotantoa ylläpitävissä maissa oltiin uutisesta ilahtuneen helpottuneita, koska edelleen maailman teillä on tuhansia Ikaruksia vailla uusia varaosia ja huoltoa.
Tämän kirjoituksen tarkoituksena oli osoittaa, että Unkarin bussituotannosta löytyy niin kunnioitettavia perinteitä kuin ehdotonta nykyosaamistakin. Toivoisi pikemminkin joidenkin foorumilaisten katseen kääntyvän, Ikaruksen haukkumisen sijasta, suomen kuljetusalan todellisia ongelmia tarkastelemaan kuin esimerkkiksi puutteellinen huolto, vääränlaiset tyyppihankinnat jne...
Minä toivoisin jälleennäkeväni veljeskansamme joitakin uusia tuotteita teillämme, miksei vaikka Szkt/Arc trollikoita stadissa. Jos maailman niin vaativimmille kuin vaatimattomillekin markkinoille kelpaavat madjaarien tuotteet kaipa ne mahtuisivat kotisuomeenkin tulevaisuudessa varsin hyvinkin
kevätterveisin Emil