Mikä pysäkki ja 21V:n reitti?

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Tehdessäni pienen kävelyn Salmisaareen huomasin että jalkakäytävässä oli jotain ihmeellistä. Totesin että sen täytyy olla entinen bussipysäkki!
Eli tämä sijaitsee Lauttasaarentie 45:n nurkilla. Nyt kysyisin että mitkä linjat ovat käyttäneet k.o. pysäkkiä ja milloin se on ollut käytössä.

Tässä on kolme suurta kuvaa arkeologisesta löydöksestä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Samalla kysyisin kun Raitio-lehdessä sivulla 19 keskikuvassa, linjan 21V bussi tulee Tallberginkatua pitkin? Miten se on mahdollista, eikös se linja mennyt suoraan Porkkalankatua pitkin, vai tekikö se käännöksen Alkon kautta?

/Skurubisin
 
Muistaakseni tuossa Lauttasaarentie 45:n kohdalla on ollut kaukoliikennepysäkki joitain vuosia sitten, ennenkuin se yhdistettiin samaan katokseen, jossa YTV:n linjat nyt ovat. Muistaako joku paremmin?

Alkon Salmisaaren tehtaan edessä oli aikanaan tosiaankin linjan 21Vlähtöpysäkki ja nuo lähdöt (viimeisinä aikoina enää yksi lähtö ip, olikohan joskus klo 15 jälkeen) ajettiin siis tuolta pysäkiltä Asema-aukiolle (ja vain tähän suuntaan). Tämä oli siis siihen aikaan, kun Alko vielä hallitsi Salmisaarta, mutta en nyt jaksa muistaa milloin ko. lähtö lopetettiin. Joskus 90-luvun aikana muistaakseni (itsekin olen joskus ajanut tuon lähdön).

Mutta 70-luvulla tuota pysäkkiä käytti myös tilapäinen linja 21A, joka palveli salmisaarelaisia (Simonkenttä-Porkkalankatu-Salmisaari) silloin, kun Lauttasaaren läppäsilta oli remontissa rahtilaivan törmättyä siihen. Muita tilapäisiä linjoja Lauttasaareen tuolloin olivat:

21 (Simonkenttä-Länsiväylä-Särkiniementie-Vattuniemi)
21T(Simonkenttä-Länsiväylä-Lauttasaarentie-Lauttasaaren silta, jossa U-käännös)
21V(Asema-aukio-Simonkatu-----Länsiväylä-Särkiniementie-Tallbergin puistotie-Meripuistotie-Vattuniemi)
Jossain välissä oli myös Lauttasaaren sisällä kulkeva 21X

Myös Erottajan linja 20 ajoi reittiä omareitti-Länsiväylä-Lauttasaarentie-Gyldenintie-Tallbergin puistotie-Katajaharju.

Jos joku muistaa joitain poikkeuksia lisää, niin kertokoon vain.
 
Muistaakseni linjat 21 ja 21v lähtivät Asema-aukiolta, eivät Simonkentältä ennen kuin 21 ja 65 / 66 yhdistyivät nykykäytännöksi.
 
Hape sanoi:
Muistaakseni linjat 21 ja 21v lähtivät Asema-aukiolta, eivät Simonkentältä ennen kuin 21 ja 65 / 66 yhdistyivät nykykäytännöksi.
Muuten kyllä, mutta Rautatientorin metroaseman työmaan takia Asema-aukiolta siihen saakka lähteneet linjat siirrettiin muualle: h21, h21V -> Simonkenttä, h42 -> Erottaja, h63, h63A ja h63N -> Postitalo. Lauttasaaren ruuhkalinjat palasivat A-Aukiolle jälleen viimeistään 1980-luvulla. h65A/66A-muutos tapahtui 1979.
 
Rattivaunu sanoi:
Hape sanoi:
Muistaakseni linjat 21 ja 21v lähtivät Asema-aukiolta, eivät Simonkentältä ennen kuin 21 ja 65 / 66 yhdistyivät nykykäytännöksi.
Muuten kyllä, mutta Rautatientorin metroaseman työmaan takia Asema-aukiolta siihen saakka lähteneet linjat siirrettiin muualle: h21, h21V -> Simonkenttä, h42 -> Erottaja, h63, h63A ja h63N -> Postitalo. Lauttasaaren ruuhkalinjat palasivat A-Aukiolle jälleen viimeistään 1980-luvulla. h65A/66A-muutos tapahtui 1979.
Juuri näin ja Asema-aukiolle palasivat aikanaan h21 ja h21V. Kuitenkin tämä versio h21:ta oli ruuhkalinja aiempaan kokopäivälinjaan verrattuna. Tuolloin h65A/h66A hoitivat jo Vattuniemen kokopäiväliikenteen. Tämä uusi ruuhka-h21 oli rengaslinja, joka korvasi entisen Erottajalta lähteneen h20T:n. Reitti oli sangen monimutkainen matkustajille muistaa (kiersi ap. eripäin, kuin ip.) ja siksi sen suosio ei koskaan ollut järin suuri. Ko. linja lopetettiin kesäliikenteen alussa vuonna 1991.
 
Takaisin
Ylös