Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Paikallisliikenteen kilpailutus sopimuskaudelle 1.5.2021 - 31.5.2026 + optio 2 v on alkanut.
Kilpailutuksessa on kaksi kohdetta:
Kaluston keski-ikävaatimus on 8 vuotta ja maksimi-ikä 12 vuotta (vara-autoilla 14 vuotta). Dieselbussien on täytettävä vähintään Euro5-päästötaso.
- paikallisliikenne. 8 kpl A1 (istumapaikkamäärä vähintään 31 + 3 klaffia, kokonaispaikkamäärä vähintään 65) ja 4 kpl C (istumapaikkamäärä vähintään 47 + 3 klaffia, kokonaispaikkamäärä vähintään 90). Molemmissa kalustotyypeissä ovitus vähintään 1+2+0 ja lastenvaunutilan vapaa pituus vähintään 1950 mm. Busseista vähintään neljän on oltava biokaasukäyttöisiä. Linja-autojen ulkoväritys saa olla liikennöitsijän oman brändin mukainen, mutta sen tulee olla yhtenäinen.
- palveluliikenneautot (Moppe-palveluliikenne). 2 pikkubussia (optiona kasvattaminen 4:ään pikkubussiin sopimuskauden aikana), käyttövoiman oltava biokaasu
Ratkaisuperusteena on pelkkä hinta. Minimivaatimuksen ylittävillä kaasubusseilla liikennöimisestä maksetaan 7,5% korotettua liikennöintikorvausta ja sähköbusseilla liikennöimisestä 15% korotettua.
Tarjoukset on jätettävä viimeistään 8.10.
Jos kalustovaatimuksia tulkitaan tiukasta, ei noita neljää vaadittua kaasubussia saisi korvata sähköbusseilla. No, ehkäpä tuota joku liikennöitsijä vielä kysyy.
Onko vielä tietoa tuloksista?
Eihän sitä tiedä jos myös muitakin tarjoajia ilmaantuisi.. Osa yhtiöistähän tekee myös ns. "oman toimintaalueensa" ulkopuolelle tarjouksia.Mikkelin paikallisliikenteelle on tulossa uusi kilpailutus. Taustalla on Soisalon Liikenteen päätös olla käyttämättä edellisen sopimuksen optioita.
Tämä Länsi-Savon uutinen on minusta vähän harhaanjohtava, koska käsitykseni mukaan uudessa kilpailutuksessa Soisalon liikenne on yhä vahvoilla, voi olla jopa ainoa tarjoaja, toki liikenteen yksikköhinnat voivat nyt nousta reilusti.
![]()
Mikkelin paikallisbussit uudistuvat nimeä myöten – Kilpailutuksessa kaupunki ei suosi enää biokaasubusseja
Kaupungin joukkoliikenteeseen kohdistuu ensi vuoden talousraamissa 50 000 euron säästöpaine. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita reittien vähentämistä.www.lansi-savo.fi