Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Arvaukseni on, että kultanumerot saatiin tuliaisina Jenkki-vaunujen myötä vuonna 1920. Pikkuruotsalaisessa 68 (HRO:n vaununumero) näkyisi olevan kultanumeroitu, kun taas saman sarjan kuusseiskassa oli numero vielä "ASEA-fontilla".339-DF sanoi:HROlla oli vanhimmissa vaunuissa tikkunumerot, kuten esim. Pikku-Ruotsalaisissa. Koskahan vaunuihin tulivat koristeelliset kultanumerot? Onko harrastajilla tietoa?
Keskuskadulla Kaivokadun ja Aleksin välissä. Vasemalla näkyy Skohan talo, jonka paikalla nykyään on Makkaratalo.Piirka sanoi:Milläköhän kadulla kuuskasi rullaa :?:
Tämäpä juuri kirvoitti kysymykseni: standardinumeroita kun ei tuntunut olevan ollenkaan, vaan kaikissa vaunutyypeissä oli erilaiset numerot valmistajan mukaan (Scandia, Kummer, ASEA, Brill...) Jos nyt tämän topikin olen oikein ymmärtänyt niin ne tikkunumerot, joita itsekin pidin "standardina", olivatkin vain numerot mallia.Compact sanoi:"Masa Yardsin" valmistamat ainoat ratikat tulivat ennen jenkkejä, eli niissä oli aikakauden standardi - tikkunumerot.
Voisihan sitä sanoa, että oli standardi, mutta se vaihtui aina kun tuli uutta kalustoa.339-DF sanoi:...standardinumeroita kun ei tuntunut olevan ollenkaan, vaan kaikissa vaunutyypeissä oli erilaiset numerot valmistajan mukaan (Scandia, Kummer, ASEA, Brill...)
Ei saksassa aivan puhdasta standardia ollut kun Kummereita Helsinkiin saatiin. Selailin lukuisia saksalaisia ratikkakuvastoja ja löytyi mm. tämänkaltaisia sadanvuodentakaisia numerotuksia:Compact sanoi:Hevosvaunuaikaan standardi oli tanskalainen, tankovirroitinaikaan oli standardi saksalainen, lyyravirroitinaikaan oli standardi ruotsalainen
No niin, tämähän sitten selvitti asian, eli m/ASEA olikin tosiaan standardi. Nyt uskon, että tikut oli Hlt:nkin vaunuissa :wink:Compact sanoi:Lyyra-aikaan remontoidut Kummerit saivat ruotsalaisen standardinumeroinnin.
Jossain lähitulevaisuudessa SRS:n tietopankkiin lisätään kuva Hietalahden tokan avoperävaunusta, jossa on ruotsalaisen standardin mukaiset tikkunumerot.
Scandian ja Kummerin koristeelliset numerot ovat olleet aikanaan varmasti tehtaan maalareiden taidonnäytteitä. Ne on maalattu sapluunoita hyväksikäyttäen suoraan seinään. Sellaisen numeron uudelleenmaalaus remonttikorjauksen yhteydessä ei onnistu helpolla Helsingissäkään.339-DF sanoi:No niin, tämähän sitten selvitti asian, eli m/ASEA olikin tosiaan standardi. Nyt uskon, että tikut oli Hlt:nkin vaunuissa