Moi. Olen seurannut foorumia jo muutaman vuoden. Tänään alkoi askaruttamaan voimakkaasti otsikon kysymys joten oli pakko rekisteröityä ja avata ketju. Jos aiheesta löytyy jo keskustelua niin linkatkaa.
Eli mistä Suomen kunnasta löytyy eniten rautatierataa? Lasken itse tähän myös ratapihojen kaikki raiteet erikseen sekä kaksoisradoista yms. kaikki mukaan. Tehtaiden pistoraiteet ja niin edelleen. Metro- ja eritoten raitiotieradat jos ottaa mukaan niin hyvin todennäköinen ykkönen on tietysti Helsinki. Mutta jos jättää ne huomiotta niin mieleeni ei tule muita vaihtoehtoja Helsingin lisäksi kuin Kouvola. Ja jos nämä ovat top 2 niin mikä on kolmantena?
Kouvola ja Helsinki ovat raideverkoltaan hyvin erityyppisiä ja siksi niitä on hankala verrata. Täytyy ottaa huomioon Kouvolan massiivinen pinta-ala suhteessa Helsinkiin. Jo esim. Voikoskelle tulee Savon rataa pitkin monta kymmentä kilometriä ennen kunnan rajaa.
Helsinki:
Päärautatieaseman ja Pasilan välinen sumppu
Ilmalan jättimäinen ratapiha
4-raiteiset radat Espoon ja Vantaan rajoille (Päärata ja Rantarata)
2-raiteinen rata Vantaan rajalle (Kehärata)
Vuosaaren rata sekä sen ratapiha ja pistoraiteet mm. yhdysraide Metroon
Kouvola:
2-raiteiset radat radat niin Lahden, Kotkan kuin Lappeenrannan suuntiin
1- raiteinen rata Mikkelin suuntaan
Jättimäinen ratapiha keskustan kupeessa
Kuusankosken ja Voikkaan tehtaiden rata pistoraiteineen
Paljon pienempiä ratapihoja ja pistoraiteita teollisuuden käyttöön (esim. Inkeroinen ja Kaipiainen)
En kerkeä nyt arvioimaan mahdollisia matkojen pituuksia tai yhteen- ja kertolaskuja. Esimerkiksi ratapihojen ratoja on vaikea laskea. OpenStreetMappia tullut tuijoteltua ja yrittänyt arvioida. Tuleeko mieleen mahdollisia haastajia joita en vain ole keksinyt?
Eli mistä Suomen kunnasta löytyy eniten rautatierataa? Lasken itse tähän myös ratapihojen kaikki raiteet erikseen sekä kaksoisradoista yms. kaikki mukaan. Tehtaiden pistoraiteet ja niin edelleen. Metro- ja eritoten raitiotieradat jos ottaa mukaan niin hyvin todennäköinen ykkönen on tietysti Helsinki. Mutta jos jättää ne huomiotta niin mieleeni ei tule muita vaihtoehtoja Helsingin lisäksi kuin Kouvola. Ja jos nämä ovat top 2 niin mikä on kolmantena?
Kouvola ja Helsinki ovat raideverkoltaan hyvin erityyppisiä ja siksi niitä on hankala verrata. Täytyy ottaa huomioon Kouvolan massiivinen pinta-ala suhteessa Helsinkiin. Jo esim. Voikoskelle tulee Savon rataa pitkin monta kymmentä kilometriä ennen kunnan rajaa.
Helsinki:
Päärautatieaseman ja Pasilan välinen sumppu
Ilmalan jättimäinen ratapiha
4-raiteiset radat Espoon ja Vantaan rajoille (Päärata ja Rantarata)
2-raiteinen rata Vantaan rajalle (Kehärata)
Vuosaaren rata sekä sen ratapiha ja pistoraiteet mm. yhdysraide Metroon
Kouvola:
2-raiteiset radat radat niin Lahden, Kotkan kuin Lappeenrannan suuntiin
1- raiteinen rata Mikkelin suuntaan
Jättimäinen ratapiha keskustan kupeessa
Kuusankosken ja Voikkaan tehtaiden rata pistoraiteineen
Paljon pienempiä ratapihoja ja pistoraiteita teollisuuden käyttöön (esim. Inkeroinen ja Kaipiainen)
En kerkeä nyt arvioimaan mahdollisia matkojen pituuksia tai yhteen- ja kertolaskuja. Esimerkiksi ratapihojen ratoja on vaikea laskea. OpenStreetMappia tullut tuijoteltua ja yrittänyt arvioida. Tuleeko mieleen mahdollisia haastajia joita en vain ole keksinyt?