- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,379
Tänä vuonna tulee jo 102 vuotta täyteen. Tämänkin foorumin jäsen Piirka on tehnyt Svenska Spårvägssällskapetin sivuille ruotsinkielisen artikkelisarjan Tampereen ja muidenkin suomalaisten kaupunkien toteutumatta jääneistä raitiotiesuunnitelmista. Kartat ovat kaksikielisiä ja informatiivisia, joten tekstiä ei ole pakko tavata.Minä taas en ole noin optimistinen. Tampereelle on suunniteltu ratikkaa jo varmaan 100 vuotta ja suunnitelmat vain muuttuvat jonkin verran kerta kerralta, jonka jälkeen ne haudataan kaikessa hiljaisuudessa, kuten nytkin. Joka kerta hautaamisen verukkeena käytetään rahaa, vaikka raha on keksintönä ratikkaa vanhempi.
Tampereen kaupunginvaltuusto hautasi 4.6.1929 raitiotiesuunnitelmat yli puoleksi vuosisadaksi. Seuraavassa lainauksessa valotetaan, miksi:
Tampereen kunnalliskertomus 1929 sanoi:Kysymys raitiotieliikenteen suunnittelusta kaupunkiin oli jo monia vuosia ollut vireillä ja oli se ensin ollut raitiotiekomitean ja sittemmin raitiotievaliokunnan valmisteltavana sekä silloin tällöin valtuustossakin käsiteltävänä. Viimeksi se oli ollut esillä v. 1923, jolloin oli käsitelty insinööri Makkosen tarjousta raitioteiden rakentamisesta kaupunkiin. Kuten asianomaisessa vuosikertomuksessa on mainittu, hylättiin tämä tarjous, ja raitiotievaliokunta sai toimekseen valmistella edelleen asiaa oman ehdotuksensa pohjalta ja tehdä siitä ajallaan uuden esityksen.
Kun valtuusto ei pitänyt asiaa kiireellisenä, ehtisi raitiotierahastokin tällä välin kasvaa, niin että raitiotieverkko saataisiin kokonaan kaupungin varoilla rakennetuksi. Asia oli tämän jälkeen vuoden toisensa perästä ollut avoinna valtuuston diaarissa, kunnes kaupunginhallitus kertomusvuoden alussa teki valtuustolle esityksen näistä avoimista asioista ja niiden mukana myöskin puheenaolevasta kysymyksestä.
Kaupunginhallitus huomautti, että raitiotiekysymys oli riippuvainen monista tärkeistä ja laajakantoisista asioista, kuten esim. Tammelan sillan levittämisestä, joka valtion olisi ollut tehtävä, mutta joka näytti pitkistyvän, sähkölaitoksen vesivoima-aseman uusimisesta, joka oli erittäin suurisuuntainen työ, ja läntisten esikaupunkien liittämiskysymyksestä, joka mikäli se ratkesi liittämisen toteuttamiseen, tuli aiheuttamaan laajoja asemakaavasuunnitteluja y.m. raitiotieverkkoon vaikuttavia järjestelyjä.
Nämä seikat ja kaupungin rajojen sisällä viime vuosina kehittynyt valtava auto-omnibusliikenne vaikuttivat, sen, ettei raitioteiden rakentamissuunnitelmaa voitu lähitulevaisuudessa valmistaa siinä mielessä, että se heti toteutettaisiin. Kaupunginhallitus katsoi, että näissä olosuhteissa oli turha säilyttää raitiotievaliokuntaakaan ja ehdotti, että sanottu valiokunta lakkautettaisiin ja asia poistettaisiin valtuuston päiväkirjasta. Tarvittaessa voitaisiin asettaa uusi valiokunta, ja raitiotierahasto, joka oli jo noussut lähes 6 milj. markkaan, saisi edelleen kasvaa ja olisi tarpeen vaatiessa käytettävissä. Valtuusto käsitteli asian kokouksessaan kesäkuun 4 päivänä ja hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen.
Samassa yhteydessä kaupunginhallitus myöskin ehdotti, että raitiotieasiaan liittyvä kysymys J. C. Frenckell & Son, A.B :n tehdasalueelle rakennettavasta kaupungin raitiotieverkosta riippumattomasta raitiotiestä, joka kysymys jo v. 1914 oli lykätty raitiotievaliokunnan valmisteltavaksi, myöskin poistettaisiin valtuuston päiväkirjasta. Sen jälkeen kun mainitun toiminimen kiinteistö oli oston kautta joutunut kaupungin haltuun, oli turhaa pitää vireillä tällaista kysymystä. Valtuusto yhtyi yllämainitussa kesäkuun 4 päivän kokouksessaan samaan mielipiteeseen ja hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen.
Ruvetaanpa spekuloimaan: mitä jos kaupunginvaltuusto olisikin kesäkuussa 1929 palauttanut kh:n ehdotuksen valmisteluun niin, että raitiotie voitaisiin rakentaa seuraavien 10 vuoden sisään seuraavasti:
- Raitiotielaitos on kunnallinen liikelaitos tai osakeyhtiö.
- Ensimmäinen linja rakennetaan välille Rajaportti-Rautatieasema.
- Länteen jatketaan, kun läntiset esikaupungit on liitetty kaupunkiin.
- Itään jatketaan, kun Hämeenkadun ja Puolimatkankadun [Itsenäisyydenkadun] välille rakennetaan raitiovaunuliikenteen mahdollistama ratapihan alikulku.
- Raitiotie rakennetaan kaupungin teollisuuslaitosten, etenkin kiskokalustoa valmistavien tehtaiden ohitse, jotta myöhemmin on edullisempaa tilata kaupungissa itse valmistettua kalustoa, ja jotta po. teollisuuslaitokset voivat kuljettaa tuotteensa tavararaitiovaunulla rautatien tavara-asemalle.
- Muihin esikaupunkeihin jatketaan tarpeen mukaan ja rahoituksen salliessa.