Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Off-topicciin keskustelusta miten vaunujen pysäkkinäyttö toimii
Linkki ei toiminut koska lopussa oli piste.
http://www.hel.fi/liikenteenohjaus/liikennevaloetuudet/etuuden_toiminta.asp
Todella hyvä sivu asiasta.
Muutama pointti muuten siitä, miksi muualla onnistuu ratikoiden ja liikennevalo 100% etuus ja Helsingissä ei. Esimerkkeinä esim. Karlsruhe, Düsseldorf, Basel, Strasbourg, Linz.
- Raitioliikenteen ja bussien päällekkäisyys on poistettu suureksi osaksi, jolloin ei tule sivulla mainittuja ristiriitoja niin paljoa.
- Aikataulut ja liikennevalovaiheet on synkronoitu jolloin vuoroväli on liikennevalokierron kerrannainen, esimerkiksi 10 minuuttia.
- Matka-aikojen satunnaisuus on poistettu poistamalla kuljettajien lipunmyynti ja pysähtymällä joka pysäkillä.
Eli etuuksien parantaminen toki edellyttää muutoksia ratikkaliikenteeseenkin.
Jos tehdään uusi pikaratikkalinja, se voidaan heti suunnitella ylläolevien kokemusten mukaan.
Linkki ei toiminut koska lopussa oli piste.
http://www.hel.fi/liikenteenohjaus/liikennevaloetuudet/etuuden_toiminta.asp
Todella hyvä sivu asiasta.
Muutama pointti muuten siitä, miksi muualla onnistuu ratikoiden ja liikennevalo 100% etuus ja Helsingissä ei. Esimerkkeinä esim. Karlsruhe, Düsseldorf, Basel, Strasbourg, Linz.
- Raitioliikenteen ja bussien päällekkäisyys on poistettu suureksi osaksi, jolloin ei tule sivulla mainittuja ristiriitoja niin paljoa.
- Aikataulut ja liikennevalovaiheet on synkronoitu jolloin vuoroväli on liikennevalokierron kerrannainen, esimerkiksi 10 minuuttia.
- Matka-aikojen satunnaisuus on poistettu poistamalla kuljettajien lipunmyynti ja pysähtymällä joka pysäkillä.
Eli etuuksien parantaminen toki edellyttää muutoksia ratikkaliikenteeseenkin.
Jos tehdään uusi pikaratikkalinja, se voidaan heti suunnitella ylläolevien kokemusten mukaan.