O. I. Meurmanin asemakaavaopissa (1947) mainitaan, että raiteen molemmin puolin tarvitaan tilaa 0,75 m, joten kaistanleveys on 2,5 m. Tästä saadaan raideväliksi 2,5 m, mikä on yhtäpitävää muiden antamien tietojen kanssa. Kun Asemakaavaopissa puhutaan yleensä raitioteistä, niin voidaan päätellä, että tätä normia on sovellettu Turkuun. Kirjassa kuitenkin todetaan, että pariraiteen keskelle tulisi voida jättää ylinmääräinen metri, "jotta sähköjohdinta kannattavat pylväät voitaisiin saada mahtumaan raiteiden väliin." Tämä taas tarkoittaisi 3,5 m raideväliä. Voi siis hyvinkin olla, että uudempien ratojen raideväli Turussa olisi tuo suorempi. Siihen siis pyrittiin jo ennen kuin käyttöön tuli leveämpiä vaunuja.
Kun nyt tässä kirja on auki, niin seuraava lainaus näyttäköön, että pikaraitiotiet tunnettiin jo 60 vuotta sitten. Asemakaavaopista: "Missä siihen on mahdollisuuksia, on raitiotielle varattava oma, mieluiten nurmipäällysteinen jalkakäytävän tavoin muusta ajoradasta korotettu kulkualueensa taikka kadusta kokonaan erillinen oma penkereensä sitä varten varatulla liikennealueella. Sellaisella raitiotievaunu voi liikkua nopeammin ja turvallisemmin häiritsemättä muuta katuliikennettä." Kirjassa myös todetaan, että omalle penkereelleen rakennettu raitiotie voi myös korvata kaupunkiradan.
EDIT: 'painovirhe' korjattu