Nurmijärven kunnanjohtaja: "Rahat joukkoliikenteeseen, ei uimahalliin"

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Nurmijärven Uutiset 02.02.2010:

Nurmijärven Uutiset sanoi:
Joukkoliikennettä käyttävät toivovat aika-ajoin, että Nurmijärvi liittyisi seutuliikenteeseen. Matkasta pääkaupunkiseudulle selviäisi yhdellä lipulla ja nykyistä huokeammin. Helsingin seudun liikenteeseen liittyminen maksaisi kunnalle arvion mukaan ainakin kolme miljoonaa vuodessa. Kunnanjohtaja Kimmo Behm sanoo, että palvelu tulee ja siihen on varauduttava. Hän laittaisi rahat mieluummin joukkoliikenteeseen kuin uimahalliin.

HSL aloitti toimintansa vuoden alussa. Kuuden jäsenen kuntayhtymä syntyi, kun Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n liikennetoiminnot ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n toimintoja yhdistettiin.

–Puoliepävirallisella tasolla keskusteluja HSL:ään liittymisestä on käyty, mutta virallisia keskusteluja ei. Ehdotuksia tulee varmasti aikanaan, kunnanjohtaja Behm sanoo.

–Uskon, että integroitu lippu tulee. Tarkemmasta aikataulusta ei ole tietoa, eikä siitä miten se tehdään. Liitetäänkö koko kunta kerralla järjestelmään vai edetäänkö vyöhykkeittäin.

Liikennöintiluvat voimassa

Kunnalle koituvia kustannuksia selviteltiin vuonna 2008, jolloin elettiin vielä YTV:n aikaa. Laskelmissa päädyttiin siihen, että kunta joutuisi raottamaan kukkaronsa nyörejä vähintään kolmen miljoonan euron verran vuodessa.

Kunnanjohtaja Kimmo Behm muistelee, että Keravalta meni viime vuonna 1,9 miljoonaa. Keravalla on tukenaan junaliikenne ja se on pinta-alaltaan Nurmijärveä pienempi. Täällä pitkät etäisyydet nostaisivat kustannuksia.

Behm huomauttaa, ettei yhteen matkalippuun siirtyminen käy käden käänteessä, jos siihen siihen rahaa löytyisi. Lainsäädäntö on yksi kompastuskivi.

–Kustannukset laskettiin vanhan joukkoliikennelain aikaan. Liikennöintiluvat ovat voimassa vuoteen 2014 saakka. Niistä eroon pääseminen ei ole varmasti mahdollista, Behm arvioi.

Kevyempi vaihtoehto

Liikennöintiä Nurmijärvellä hoitavan Korsisaari-yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Korsisaari sanoo, että HSL:ään liittyminen olisi heille äärettömän huono asia. Se toisi mukanaan tarjouskilpailun, johon sisältyy erilaisia riskejä.

–On vaikea ymmärtää sitä, että kunta haluaisi maksaa koko liikenteestä, kun nyt se ei maksa juuri mistään, hän sanoo.

Se, että matkustaja voisi käyttää matkallaan vain yhtä lippua, olisi Korsisaaren mielestä tervetullut asia. Hän huomauttaa, että se olisi nytkin mahdollista. Jos kunnalta siihen vain rahaa löytyy.

Kunnalla on Antti Korsisaaren mukaan kaksi mahdollisuutta, jos se haluaa seutuliikenteeseen mukaan lähteä. Liittyminen HSL:ään maksaa paljon, useita miljoonia, mutta kevyempikin vaihtoehto on mahdollinen.

–Kirkkonummella paikallinen liikennöitsijä ajaa omia vuorojaan, kuten mekin täällä, ja kunta maksaa liikenteestä tietyn summan. Kunta on tehnyt siellä sopimuksen, jonka mukaan matkustajat voivat käyttää seutulippua, mutta kunnan ei ole tarvinnut ostaa koko liikennettä.

Kunnanjohtaja Kimmo Behmin mukaan Kirkkonummen ja HSL:ssä myös mukana olevan Keravan mallit ovat niitä, joita on syytä seurata. Hän sanoo keskustelleensa asiasta Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnion kanssa. Aarnion mukaan Kirkkonummi on varautunut tänä vuonna noin kahden miljoonan menoihin.

–Vähintään samoista summista puhuttaisiin meilläkin, jos mukaan menemme. Lisäksi tulee liikenteen suunnittelusta kertyvät kustannukset, joten summa kohoaa mainittuun kolmeen miljoonaan. Suunnitteluun ei tosin ole pakko mennä heti mukaan.

–Kirkkonummelaiset ovat ottaneet palvelun omakseen. Matkustajamäärät ovat kolminkertaistuneet, kun matkustaminen on halvempaa ja lippu kelpaa esimerkiksi Helsingin liikenteessä.

Kuusi jäsentä

Vuoden alussa toimintansa aloittaneessa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymässä (HSL) on kuusi jäsenkuntaa. Ne ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. HSL vastaa jäsenkuntiensa joukkoliikenteen suunnittelusta, järjestämisestä, matkustajainformaatiosta ja Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta.

HSL syntyi, kun Helsingin sisäistä liikennettä hoitava HKL ja seudullinen liikenteen suunnittelu- ja tilaajaorganisaatio YTV yhdistettiin. HSL:ään voivat jatkossa liittyä kaikki muutkin Helsingin seudun kunnat. HSL:n kotisivuilla ehdokkaina mainitaan Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää, Vihti ja Sipoo.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkojen hintojen alentaminen on kolminkertaistanut matkustajamäärät Kirkkonummella, kerrotaan yllä. Asiantuntijat ovat kuulemma sitä mieltä, että jos joukkoliikenteen houkuttelevuutta halutaan parantaa, niin hintojen alentamista parempi konsti olisi palvelun laadun parantaminen. Jos Kirkkonummella on käytetty hinnanalennuksiin x euroa, niin saman summan käyttö palvelun laadun parantamiseen ilmeisesti sitten enemmän kuin kolminkertaistaisi matkustajamäärät vielä nykyisestäkin.
 
Takaisin
Ylös