Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,292
Oberrheinische Eisenbahn-Gesellschaft (OEG) liikennöi kolmiomaista interurbaani-raitiotietä Mannheimin ja Heidelbergin välillä. On suora reittiosuus Seckenheimin ja Edingenin kautta sekä toinen pidempi Viernheimin, Weinheimin ja Schriesheimin kautta. Linjan päätekaupungeissa OEG:n raitiovaunut kulkevat sulassa sovussa paikallisten vaunujen kanssa. Päätekaupunkien välillä olevien pikkukaupunkien kaduilla kuljetaan katuraitiotienä, mutta taajamien välit hurautetaan kahdeksaakymppiä maaseutumaisemissa. Mainittakoon vielä, että DB:n lähijuniakin kulkee OEG:n liikennekentässä, mutta niistä ei ole kilpailijaksi. Oheiset kuvat olen ottanut viime kesänä.
Vaunukalustoa tällä metrin raitiotiellä on DüWAGeja 1960-80 -luvuilta ja 1990-luvun ADtranzeja sekä 2000-luvun Bombardierejä. Nuo kaksi viimeksimainittua ovat luotettavia Variobahneja.
OEG 85 DüWAG GT8 vuodelta 1966. Tässä ollaan Mannheimissa uuden Neuostheimin liikennesolmun ratapihalla. Vaunu on tulossa Heidelbergistä
OEG 99 DüWAG vuodelta 1973 matkalla Mannheimiin. Tässä ajellaan Weinheimin pikkukaupungin katuja
OEG 107 Vuoden 1974 GT8 Mannheimin rautatieaseman pysäkkialueella. Mm. tässä voi nähdä neljän eri raitiotieyrityksen vaunuja samanaikaisesti
OEG 107 Tämä raitiovaunu ei palvele vain Mannheimin sisäistä liikennettä, vaan sillä pääsee myös Weinheimin kautta Heidelbergiin
OEG 108 DüWAG ja mielenkiintoisen näköinen matala "rautatiemäinen" ajojohtoportaali Heidelbergissä. Kyseessä on raitiovaunupysäkki OEG-Bahnhof
OEG 111 DüWAGin GT8K vuodelta 1988 matkalla Heidelbergistä Mannheimiin. Nopeus on noussut huippuunsa ja tasoristeyksiä ennen kuljettaja huudattaa vaunun vislaa
OEG 113 Tässä ollaan ohittamassa Hirschbergin Grosssachsenia
OEG 113 Heidelbergissä OEG:n ratikat eivät pysähdy aivan kaikilla kaupungin tiheästi olevilla ratikkapysäkeillä. Onhan kyseessä sentään eräänlainen intercity
OEG 116 Perinteisen Saksan voi kokea vaikkapa täällä Seckenheimin pikkukaupungissa Heidelbergin ja Mannheimin puolivälissä. Fiilikseen tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen DüWAG! Tässä oleva on varmasti maailman aivan viimeisimpiä perinteisiä DüWAGeja, se on nimittäin vuodelta 1989
OEG 117-122 ADtranz valmisti tämän Variobahn V6-matalalattiavaunusarjan vuonna 1996. Kuvan vaunu saapuu päätien reunaa Heidelbergin suunnasta ja on kohta Weinheimissa
OEG 117 Mannheimiin matkalla oleva Variobahn on pysähtynyt hetkeksi pikkukaupungin pysäkille vaihtamaan matkustajia. Grosssachsen Bf Hirschbergin pitäjässä
OEG 119 Mannheimin keskusta on hyvin pitkälti rauhoitettu turhasta autoliikenteestä
OEG 120 Mannheimin-Heidelbergin lyhyempi reittiosuus käsittää myös tällaisia avaria maatalousalueita. Hyvä täällä onkin posottaa!
OEG 126 Bombardierin valmistama Variobahn RNV6 on valmistunut 2003. Tässä vielä yksi kaupunkimaisema Seckenheimin pikkukaupungista ennen seuraavia peltojen ylityksiä
OEG 129 ja VBL 207 Mannheimissa kaksi ulkopaikkakuntalaista ratikkaa: OEG:n Heidelbergiin matkaava Variobahn vasemmalla ja oikealla Ludwigshafeniin menossa oleva DüWAG
OEG 130 Jälleen ollaan pikkukaupungin kadulla, Schriesheim. Turistipaikkakin tämä näkyy olevan: hotellilla on ehdottoman hyvä sijainti
OEG 131 ja 111 Kahden eri sukupolven vaunut kohtaavat toisensa. Schriesheimin ja Weinheimin välinen rataosuus on pisin yksiraiteinen OEG-osuus. Määrävälein on tällaisia tai vaatimattomampia kohtauspaikkoja. Vastaantulevien vaunujen aikataulut on tahdistettu taitavasti, joten yksiraiteisuudesta ei ole liikenteenhoidossa haittaa
Vaunukalustoa tällä metrin raitiotiellä on DüWAGeja 1960-80 -luvuilta ja 1990-luvun ADtranzeja sekä 2000-luvun Bombardierejä. Nuo kaksi viimeksimainittua ovat luotettavia Variobahneja.
OEG 85 DüWAG GT8 vuodelta 1966. Tässä ollaan Mannheimissa uuden Neuostheimin liikennesolmun ratapihalla. Vaunu on tulossa Heidelbergistä
OEG 99 DüWAG vuodelta 1973 matkalla Mannheimiin. Tässä ajellaan Weinheimin pikkukaupungin katuja
OEG 107 Vuoden 1974 GT8 Mannheimin rautatieaseman pysäkkialueella. Mm. tässä voi nähdä neljän eri raitiotieyrityksen vaunuja samanaikaisesti
OEG 107 Tämä raitiovaunu ei palvele vain Mannheimin sisäistä liikennettä, vaan sillä pääsee myös Weinheimin kautta Heidelbergiin
OEG 108 DüWAG ja mielenkiintoisen näköinen matala "rautatiemäinen" ajojohtoportaali Heidelbergissä. Kyseessä on raitiovaunupysäkki OEG-Bahnhof
OEG 111 DüWAGin GT8K vuodelta 1988 matkalla Heidelbergistä Mannheimiin. Nopeus on noussut huippuunsa ja tasoristeyksiä ennen kuljettaja huudattaa vaunun vislaa
OEG 113 Tässä ollaan ohittamassa Hirschbergin Grosssachsenia
OEG 113 Heidelbergissä OEG:n ratikat eivät pysähdy aivan kaikilla kaupungin tiheästi olevilla ratikkapysäkeillä. Onhan kyseessä sentään eräänlainen intercity
OEG 116 Perinteisen Saksan voi kokea vaikkapa täällä Seckenheimin pikkukaupungissa Heidelbergin ja Mannheimin puolivälissä. Fiilikseen tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen DüWAG! Tässä oleva on varmasti maailman aivan viimeisimpiä perinteisiä DüWAGeja, se on nimittäin vuodelta 1989
OEG 117-122 ADtranz valmisti tämän Variobahn V6-matalalattiavaunusarjan vuonna 1996. Kuvan vaunu saapuu päätien reunaa Heidelbergin suunnasta ja on kohta Weinheimissa
OEG 117 Mannheimiin matkalla oleva Variobahn on pysähtynyt hetkeksi pikkukaupungin pysäkille vaihtamaan matkustajia. Grosssachsen Bf Hirschbergin pitäjässä
OEG 119 Mannheimin keskusta on hyvin pitkälti rauhoitettu turhasta autoliikenteestä
OEG 120 Mannheimin-Heidelbergin lyhyempi reittiosuus käsittää myös tällaisia avaria maatalousalueita. Hyvä täällä onkin posottaa!
OEG 126 Bombardierin valmistama Variobahn RNV6 on valmistunut 2003. Tässä vielä yksi kaupunkimaisema Seckenheimin pikkukaupungista ennen seuraavia peltojen ylityksiä
OEG 129 ja VBL 207 Mannheimissa kaksi ulkopaikkakuntalaista ratikkaa: OEG:n Heidelbergiin matkaava Variobahn vasemmalla ja oikealla Ludwigshafeniin menossa oleva DüWAG
OEG 130 Jälleen ollaan pikkukaupungin kadulla, Schriesheim. Turistipaikkakin tämä näkyy olevan: hotellilla on ehdottoman hyvä sijainti
OEG 131 ja 111 Kahden eri sukupolven vaunut kohtaavat toisensa. Schriesheimin ja Weinheimin välinen rataosuus on pisin yksiraiteinen OEG-osuus. Määrävälein on tällaisia tai vaatimattomampia kohtauspaikkoja. Vastaantulevien vaunujen aikataulut on tahdistettu taitavasti, joten yksiraiteisuudesta ei ole liikenteenhoidossa haittaa
Viimeksi muokattu: