- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Joka vuosi bussiyhtiöt lakkauttavat ja yhdistelevät vuoroja Helsingin seudullakin, joka on kasvavaa aluetta. Uusien bussien tilaukset vähenevät 10 % vuosivauhtia. Bussiyritysten katteet pienenevät, polttoaineen hinta kohoaa, matkustajamäärät ovat laskusuunnassa. Bussinkuljettajista ja bussiyhtiöiden johtoportaasta suuri osa alkaa olla kohta eläkeiässä.
Reipas polttoaineiden hinnan nousukin lisäsi pikavuoromatkoja vain muutaman prosentin. Kaupunkiliikenne on edelleen laskukierteessä. Näyttää siltä, että ainoat reitit, joilla on selviämispotentiaalia, johtavat Helsingistä säteittäin lähistön suuriin kaupunkeihin, kuten Turkuun, Tampereelle, Lahteen, Mikkeliin ja Kotkaan. Pitemmillä reiteillä, näiden kaupunkien välisillä reiteillä ja maaseutuliikenteessä on paljon hiljaisempaa.
Onko tällä alalla tulevaisuutta? Nykyisissä olosuhteissa? Mitä olosuhteiden muutoksia vaadittaisiin, että maamme teillä näkyisi jatkossakin bussiliikennettä laajassa muodossa?
Reipas polttoaineiden hinnan nousukin lisäsi pikavuoromatkoja vain muutaman prosentin. Kaupunkiliikenne on edelleen laskukierteessä. Näyttää siltä, että ainoat reitit, joilla on selviämispotentiaalia, johtavat Helsingistä säteittäin lähistön suuriin kaupunkeihin, kuten Turkuun, Tampereelle, Lahteen, Mikkeliin ja Kotkaan. Pitemmillä reiteillä, näiden kaupunkien välisillä reiteillä ja maaseutuliikenteessä on paljon hiljaisempaa.
Onko tällä alalla tulevaisuutta? Nykyisissä olosuhteissa? Mitä olosuhteiden muutoksia vaadittaisiin, että maamme teillä näkyisi jatkossakin bussiliikennettä laajassa muodossa?