Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tällaista tänään iltalööpissä… tavallaan ihan koomisen näköistä😅

IL: Onnibus matkasi takaluukku selällään
Ei tapahtuisi tätäkään muilla firmoilla, täytyyhän sitä varoittaa ihmisiä etteivät henkiään riskeeraa Onnibussia valitsemalla!

Vakavammin ottaen eihän tuo hyväksyttävää tietenkään ole, mutta että uutiskynnyksen ylittävää? Väittäisin, että esim. Vainion bussin kohdalla samanlainen tapaus ei päätyisi iltapäivälehtiin, ainakaan niin että firma nimetään. Toki Onnibussilla/Koivistolla on sellainen ylivoima kaukoliikenteessä, että tuskin tämä iltapäivälehtien harrastama heidän maalittamisensa mitään taloudellista haittaa aiheuttaa.
 
Tässä vaiheessa Onnibusin "maalittaminen" alkaa olla verrattavissa junien osalta pelkästään VR:stä uutisoiminen, kun kyseisellä lafkalla on lähes monopoli niin monella reitillä. Todennäköisesti Onnibussilla käy tällaista ihan yhtä usein kuin muillakin firmoilla kilometriä tai ajotuntia kohden, mutta kun niitä kilometrejä ja ajotunteja on niin paljon enemmän kuin muilla.
 
Tässä vaiheessa Onnibusin "maalittaminen" alkaa olla verrattavissa junien osalta pelkästään VR:stä uutisoiminen, kun kyseisellä lafkalla on lähes monopoli niin monella reitillä. Todennäköisesti Onnibussilla käy tällaista ihan yhtä usein kuin muillakin firmoilla kilometriä tai ajotuntia kohden, mutta kun niitä kilometrejä ja ajotunteja on niin paljon enemmän kuin muilla.
Onko tästä tilastotietoa vai pelkkää mutuilua? Mitäs jos niille oikeastikin sattuu enemmän suhteessa kilometreihin ja tunteihin?
 
Onko tästä tilastotietoa vai pelkkää mutuilua? Mitäs jos niille oikeastikin sattuu enemmän suhteessa kilometreihin ja tunteihin?
Pelkkää mutuilua, eikä edes ihan sitä. En sinänsä yllättyisi jos saattuu enemmän (tai jopa vähemmän), mutta sitä on vaikeampi lähteä perustelemaan ilman dataa.
 
Ja tilastoa on mahdotonta tehdä kun kuljettajat ei osumista tai tötöillyistä kerro. Autot on liki jokaisella Firmalla kolhittuja mutta kukaan ei oo kolhuja ajanut. Ilta-sanomat vaan helpottaa Onnibussin johtoa, kun kolhun tehnyt kuljettaja pääsee lehteen.
 
Silloin kun Paunulla oli vielä liikenteessä kymmeniä pikavuoroautoja niin kyllähän niistäkin meni renkaita ja tyynyjä ja milloin oli nesteet tai öljyt jonkun linja-autoaseman pihassa. Mutta eipä noita mitenkään uutisoitu. Tulee mieleen että kun aikanaan onnibussia pyöritti alan parhaat osaajat niin nämä veivät medioita kuin litran mittaa ja saivat järjettömän määrän ilmaista mainostilaa medioista "uutisillaan" monopoleista ja mafiaparoneista. Niin ehkä tässä nyt mediat antaa vähän takaisin...
 
Paunulla ajoin neljä vuotta paikkuria ja sitten tuli ensimmäinen rengasrikko kesken matkan. Länsilinjoilla ajoin melkein kahdeksan vuotta ennen ensimmäistä rengasrikkoa, mutta ei se tarkoita, että jälkimmäinen pitäisi autoja paremmin. Päinvastoin.
Onnibussilla alkaa varmasti vanhoolien ikä jo näkymään ja uudet volvot on vasta tulossa käyttöön. Saman brändin alle mediassa pääsee myös koiviston auton / ob flexin pikavuorot, joilla on aina ollut suhteellisen iäkästä kalustoa. Mistään huoltojen laiminlyönneistä tuskin voi syyttää. Se maksaa äkkiä tosi paljon jos matka jää kesken. Paunulla taas ne ykköslähdön autot kolmostiellä oli sieltä tuoreimmasta päästä ja toiminta muutenkin oli järjestetty niin, että matkustajat saadaan äkkiä liikkeelle vaikka auto pettäisi. Lainataan bussi paikalliselta firmalta tai tilataan kourallinen takseja jos auton tuominen Tampereelta veisi liian pitkään. Käytännössä 24/7 oli henkilö valmiina tuomaan auton silloin parhaina aikoina. Sillä oli tietysti hintansa.
Mitä tulee kuljettajiin, niin voihan noita inhimillisiä erehdyksiä sattua kenelle tahansa, että tavaratilan luukku unohtuu auki. :D Kumma ettei sille ole hälytystä ohjaamossa.
Helsingissä tapahtunutta betonikaiteen läpi ajamista pidän törkeänä ammattitaidon puutteena ja ihmettelen, että poliisi totesi, että asiassa ei ole syytä epäillä rikosta. Törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen kriteerit täyttyi. Vaikkei ohjaus toimisi, jarrut toimii aina vaikka julkisuudessa muuta väitettiin. Hidastin voi mennä pois päältä ja tuntua muuten erilaiselta. Jos ei polkimesta toimi, niin käsijarrukahvasta. Etenkin kun se vanhoolissa on vielä perinteinen mekaaninen. Sitä tuskin kurssilla opetettiin tai hän on koskaan kokeillut.
Jyväskylässä tolppaan keulan ajanut ob kuski oli osaamaton sekin, mutta kuljettajapula on kova. Lappeenrannassa poikittain keskelle tietä jumiin eksymisen takia jäänyt kuljettaja menee samaan kategoriaan.
Yhteenvetona voisi todeta, että ammattimiehiä ei kasva joka oksalla, mutta ne kaikki noin 10 000 lähtöä kuukaudessa täytyy jonkun ajaa ja sähläämällä pääsee otsikoihin. Ongelma on sen tyyppinen, että yrityksen on vaikea tehdä asialle mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Pelottava tilanne Leppävirralla – Onnibusin rengas syttyi palamaan ja irtosi vauhdissa​

Soisalon Liikenteen auto kävi sitten paikkaamassa Varkaudesta Helsinkiin ja Helsingistä takaisin Varkauteen, Varkaudessa vaihtaneet sitten takaisin OB Mega kaksikerrosautoon, sitä en tiedä että oliko sitten Kuopiosta tuotu jokin toinen auto Varkauteen tilalle, tuskin tuota (ehkä) ovat saaneet sinä aikana kunnostettua mistä lensi rengas vitikkoon?
 
Takaisin
Ylös