Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tässä olennainen huomio joka ei otsikossa selviä, väkeä ei olla vähentämässä vaan organisaation päällekkäisyyksiä vähennetään Koiviston Auton sisällä fuusioimalla Onnibusin kuljettajat Koiviston auton muihin tytäryhtiöihin.
Yhtiön mukaan neuvotteluilla ei tavoitella suoria kustannussäästöjä eikä henkilöstövähennyksiä.

Sen sijaan muutosneuvotteluilla pyritään karsimaan päällekkäisyyksiä. Onnibusin omistaa Koiviston Auto, ja sen linja-autoja kuljettavat sekä Onnibuisin omat että Koiviston Auto -konsernin sisaryhtiöiden kuljettajat.
 
Tässä olennainen huomio joka ei otsikossa selviä, väkeä ei olla vähentämässä vaan organisaation päällekkäisyyksiä vähennetään Koiviston Auton sisällä fuusioimalla Onnibusin kuljettajat Koiviston auton muihin tytäryhtiöihin.
Minun mielestä ihan järkevä veto, samalla voisivat katsoa myös tuota liikennekenttää kuntoon että tarvitseeko välttämättä esimerkiksi Helsingistä Turkuun lähteä useampia Mega vuoroja lähes perätysten -> 18:15, 18:40, 19:15 jne... Varmasti noissa vuoroissa on karsimisen varaa joka osa alueella..
 
Minun mielestä ihan järkevä veto, samalla voisivat katsoa myös tuota liikennekenttää kuntoon että tarvitseeko välttämättä esimerkiksi Helsingistä Turkuun lähteä useampia Mega vuoroja lähes perätysten -> 18:15, 18:40, 19:15 jne... Varmasti noissa vuoroissa on karsimisen varaa joka osa alueella..
Tehostamista varmasti löytyisi monelta yhteysväliltä ja miksei Helsinki-Turku-väliltäkin. Mutta nuo esimerkkinä tuomasi vuorot eivät kulje perätysten - se on vain sitä Etelä-Suomen tiheää joukkoliikennettä. ;)

Onnibusilla on tuossa selkeä logiikka. 20 vaille tasan lähtee Turkuun M1 välipysähdysten kautta. Vartin yli tasan M8 ilman pysähdyksiä. Näiden lisäksi on tietysti Vainion pikavuorot sekä Porvoosta Pasilan kautta tulevat M100:t. Tehostusta on tehty jo elokuussa, kun Vainio lakkautti omat express-vuoronsa.
 
Onnibus haistelee paikallisessa pendelöintiryhmässä somessa Porvoo-Hki-pendelöintireitistöä vuoden 2025 alusta:

101 Porvoo–Moottoritie–Sturenkatu–Kamppi (nykyinen M77 miinus Porvoon sairaalaa)
102 Porvoon sairaala–Porvoo–Moottoritie–Itäkeskus–Pasila (uusi)
103 Porvoo–Söderkulla–Moottoritie–Sturenkatu–Kamppi (nykyinen 848 miinus Pasilaa)

Tämän jälkeen sovitellaan M7 Kotka, M17 Loviisa ja M100 Porvoo–Turku
 
Pasilan yhteyden Helsingin pään hidastuminen taitaa korvautua moottoritien tuomalla nopeutuksella. Varmasti mukava Porvoolaisille päästä myös Itä-Helsinkiin, mutta Söderkullasta Pasilaan kulkeminen vaikeutuu merkittävästi. En tiedä minkälaisia HSL:n maksamat matkustajakohtaiset korvaukset ovat, mutta eivät näköjään tarpeeksi.
 
Porvoo-Meilahti olisi varmaan suosittu koska siitä Pasilan kautta ja vielä läntiset linjat Mannerheimintiellä....
 
Pasilan yhteyden Helsingin pään hidastuminen taitaa korvautua moottoritien tuomalla nopeutuksella. Varmasti mukava Porvoolaisille päästä myös Itä-Helsinkiin, mutta Söderkullasta Pasilaan kulkeminen vaikeutuu merkittävästi. En tiedä minkälaisia HSL:n maksamat matkustajakohtaiset korvaukset ovat, mutta eivät näköjään tarpeeksi.
Matkustava yleisö vastustaa sitä muutosta ehkä eniten, reitin varrella paljon vaihtoyhteyksiä.
 
Jos noita linjoja ei ole ruuhka-ajan ulkopuolella mahdollista ajaa kuin 60 minuutin välein, kuten käsitin tuosta postauksesta (Itäkaista-ryhmä), voisi olla järkevämpää pitäytyä kahdessa 30 minuutin välein kulkevassa linjassa. Jos taas tarkoitus on ajaa kutakin linjaa 30 minuutin välein arkipäivisin ja 60 minuuttia koski viikonloppua, olisiko silti parempi ajaa toista linjaa 15 minuutin välein ja toista 30 minuutin välein? Eli resursseja on sen verran niukasti, että kummassakin tapauksessa niitä ei kannata jakaa kolmelle linjalle.

Aikaisemmin linjaston suunnittelua on vaikeuttanut se, että jos bussi kulkee Itäkeskuksen ja Söderkullan välillä, HSL ei suostu tekemään linjalle U-sopimusta, koska se on liian päällekkäinen niin ikään tuota väliä kulkevien HSL:n omien linjojen 841–844 kanssa. Harmi, jos näin on vieläkin, koska linja Kamppi–Nordenskiöldinkatu–Pasila–Itäkeskus– Söderkulla–Porvoo voisi muuten olla hyvä.
 
Jos noita linjoja ei ole ruuhka-ajan ulkopuolella mahdollista ajaa kuin 60 minuutin välein, kuten käsitin tuosta postauksesta (Itäkaista-ryhmä), voisi olla järkevämpää pitäytyä kahdessa 30 minuutin välein kulkevassa linjassa. Jos taas tarkoitus on ajaa kutakin linjaa 30 minuutin välein arkipäivisin ja 60 minuuttia koski viikonloppua, olisiko silti parempi ajaa toista linjaa 15 minuutin välein ja toista 30 minuutin välein? Eli resursseja on sen verran niukasti, että kummassakin tapauksessa niitä ei kannata jakaa kolmelle linjalle.

Aikaisemmin linjaston suunnittelua on vaikeuttanut se, että jos bussi kulkee Itäkeskuksen ja Söderkullan välillä, HSL ei suostu tekemään linjalle U-sopimusta, koska se on liian päällekkäinen niin ikään tuota väliä kulkevien HSL:n omien linjojen 841–844 kanssa. Harmi, jos näin on vieläkin, koska linja Kamppi–Nordenskiöldinkatu–Pasila–Itäkeskus– Söderkulla–Porvoo voisi muuten olla hyvä.
Tarkoitus alunperin oli ajaa kolmea eri linjaa 30 min välein ruuhka-aikana Porvoo-Kamppi tai Porvoo-Pasila.

Nyt Onnibus on päivittänyt ehdotuksensa, Nyt on ajatuksena, että yksi nopea linja Porvoo-Kamppi ajaa ruuhka-aikana 20 min välein. Muu liikenne jaettaisiin kolmelle eri linjalle niin, että syntyy 30 min vuoroväli Pasilaan, ja yksi hitaampi yhteys Porvoo-Sipoo-Kamppi 60 min vuorovälillä.
 
ja yksi hitaampi yhteys Porvoo-Sipoo-Kamppi 60 min vuorovälillä.
Ja sitten kun tälle linjalle lähdetään niin häviää viimeiset matkustajat 848:lta (tai mikä ikinä uusi numero tulee olemaan). Äkkiä alkaa ma-la 20min välein menevä 841-844 yhteys Itäkeskuksen kautta houkuttelemaan tai oma auto.
 
Ja sitten kun tälle linjalle lähdetään niin häviää viimeiset matkustajat 848:lta (tai mikä ikinä uusi numero tulee olemaan). Äkkiä alkaa ma-la 20min välein menevä 841-844 yhteys Itäkeskuksen kautta houkuttelemaan tai oma auto.
Mahtaakohan kyseisestä yhteydestä edes tulla U-linjaa? Jos ei, niin eiköhän viimeistään se karkota aivan viimeisetkin matkustajat, tuskin kukaan alkaa erillisestä lipusta maksamaan kun HSL-lipullakin pääsisi.
 
Ja sitten kun tälle linjalle lähdetään niin häviää viimeiset matkustajat 848:lta (tai mikä ikinä uusi numero tulee olemaan). Äkkiä alkaa ma-la 20min välein menevä 841-844 yhteys Itäkeskuksen kautta houkuttelemaan tai oma auto.
Todennäköisemmin varmaan auton kyytiin, jos matka-aika pitenee vartilla, matkalle tulee vaihto, ja matkustusmukavuus huononee. Sielläpäin taitaa kuitenkin olla auto(-ja) melkein jokaisella taloudella.
 
Takaisin
Ylös