Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onnibus lukitsi vastauksensa. Vuoden 2025 alusta Porvoo-Hki-liikenne jakautuu seuraavasti

101 Kevätkumpu – Porvoo – Moottoritie – Sturenkatu - Kamppi, vuoroväli 20/30/60
102 Porvoo – Moottoritie – Itäkeskus - Pasila, uusi linja, vuoroväli 60/60+, rajatumpi liikennöintiaika
103 Porvoo – Söderkulla – Pasila – Jäähalli, vuoroväli 30/60 min

Astromegojen käyttö supistuu Porvoon seudulla, noin 2/3-osa liikenteestä hoidetaan yksikerrosbusseilla, mm. kaikki vuorot linjalla 103.
 
Vaikuttaa ihan kohtuulliselta. En tosin ihan ymmärrä mikä idea Jäähallin päätepysäkissä on. 848:n nykyinen matka-aika Jäähallilta Porvooseen on muutaman minuutin yli tunnin. Kalustossa ei siis ymmärtääkseni pysty säästämään verrattuna nykyiseen Kampin päättäriin. Onko Kampin terminaalissa esimerkiksi kalliit käyttömaksut?
 
Onnibus lukitsi vastauksensa. Vuoden 2025 alusta Porvoo-Hki-liikenne jakautuu seuraavasti

101 Kevätkumpu – Porvoo – Moottoritie – Sturenkatu - Kamppi, vuoroväli 20/30/60
102 Porvoo – Moottoritie – Itäkeskus - Pasila, uusi linja, vuoroväli 60/60+, rajatumpi liikennöintiaika
103 Porvoo – Söderkulla – Pasila – Jäähalli, vuoroväli 30/60 min

Astromegojen käyttö supistuu Porvoon seudulla, noin 2/3-osa liikenteestä hoidetaan yksikerrosbusseilla, mm. kaikki vuorot linjalla 103.
Vain 103 lienee U-linja?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa ihan kohtuulliselta. En tosin ihan ymmärrä mikä idea Jäähallin päätepysäkissä on. 848:n nykyinen matka-aika Jäähallilta Porvooseen on muutaman minuutin yli tunnin. Kalustossa ei siis ymmärtääkseni pysty säästämään verrattuna nykyiseen Kampin päättäriin. Onko Kampin terminaalissa esimerkiksi kalliit käyttömaksut?
Toinen mitä en ymmärrä on se että mikä hinku Onnibussilla on ajaa tonne Kevätkumpuun? Onko Torilla niin hirveä pula tilasta?
 
Toinen mitä en ymmärrä on se että mikä hinku Onnibussilla on ajaa tonne Kevätkumpuun? Onko Torilla niin hirveä pula tilasta?
Olettaisin, että Kevätkumpu tarkoittaa tässä, että päätepysäkkinä toimisi Porvoon sairaala. Sinne varmasti saapuu sekä työntekijöitä että asiakkaita kauempaa, eli sinne voi olla ihan järkevä ajaa.
 
Onnibus lukitsi vastauksensa. Vuoden 2025 alusta Porvoo-Hki-liikenne jakautuu seuraavasti

101 Kevätkumpu – Porvoo – Moottoritie – Sturenkatu - Kamppi, vuoroväli 20/30/60
102 Porvoo – Moottoritie – Itäkeskus - Pasila, uusi linja, vuoroväli 60/60+, rajatumpi liikennöintiaika
103 Porvoo – Söderkulla – Pasila – Jäähalli, vuoroväli 30/60 min

Astromegojen käyttö supistuu Porvoon seudulla, noin 2/3-osa liikenteestä hoidetaan yksikerrosbusseilla, mm. kaikki vuorot linjalla 103.
Toisaalta ihan hyvä että Astromegoja "vapautuu" niille vuoroille missä isompipaikkaisille autoille tarve, mutta eipä noilla muuten ole taidettu ajaa Porvooseen kuin M100 linjalla. Vaikka tuossa mainitsin että vapautuisi mutta kuitenkin olihan tuossa jo korkea aika vähän järkevöittää liikennöintiä.
 
Olettaisin, että Kevätkumpu tarkoittaa tässä, että päätepysäkkinä toimisi Porvoon sairaala. Sinne varmasti saapuu sekä työntekijöitä että asiakkaita kauempaa, eli sinne voi olla ihan järkevä ajaa.
Ei sinne niin paljoa matkustajia mene että sinne pitäisi kerran tunnissa kulkea Helsingistä auto plus kolme suht tiheästi liikennöityä paikallislinjaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Toisaalta ihan hyvä että Astromegoja "vapautuu" niille vuoroille missä isompipaikkaisille autoille tarve, mutta eipä noilla muuten ole taidettu ajaa Porvooseen kuin M100 linjalla. Vaikka tuossa mainitsin että vapautuisi mutta kuitenkin olihan tuossa jo korkea aika vähän järkevöittää liikennöintiä.
Mahtaakohan nää korvata myös linjat M17 ja M77 jolla pääasiassa kulkee noita kakskerrosautoja
 
Viimeksi muokattu:
Ei sinne niin paljoa matkustajia mene että sinne pitäisi kerran tunnissa kulkea Helsingistä auto plus kolme suht tiheästi liikennöityä paikallislinjaa.
Kaikella kunnioituksella en usko, että Porvoossa on yhtäkään paikkaa, johon kulkee tarpeeksi matkustajia edes yhtä suht tiheästi liikkennöityä paikallislinjaa varten. Reittivalinnat liittyvät lähinnä palvelutasoon, ja tietysti matkustajämäärän maksimointiin olemassa olevilla resursseilla.
 
En tosin ihan ymmärrä mikä idea Jäähallin päätepysäkissä on. 848:n nykyinen matka-aika Jäähallilta Porvooseen on muutaman minuutin yli tunnin. Kalustossa ei siis ymmärtääkseni pysty säästämään verrattuna nykyiseen Kampin päättäriin. Onko Kampin terminaalissa esimerkiksi kalliit käyttömaksut?
Ei vaan välillä Jäähalli–Ooppera on alkanut mittava Mannerheimintien katuremppa, joka ilmeisesti motivoi juuri nyt kokeilemaan päätepysäkkiä keskustan ulkopuolella. 848:n välipysäkeiltä tulevat matkustajat ovat valittaneet, että linja pysyy huonosti aikataulussa. Näin saadaan ainakin tarkemmat lähtöajat esim. Pasilasta, joka on tärkeä vaihtopaikka.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Olettaisin, että Kevätkumpu tarkoittaa tässä, että päätepysäkkinä toimisi Porvoon sairaala. Sinne varmasti saapuu sekä työntekijöitä että asiakkaita kauempaa, eli sinne voi olla ihan järkevä ajaa.
Ei tarkoita Porvoon sairaalaa. Reittiä lyhennetään niin, että se alkaa nimenomaan Kevätkummusta, ns. 3-alueelta. Toukovuori ja sairaala jäävät pois. Kuten täällä jo mainittu Porvoon paikallisliikenne sairaalalle on hyvä, ja sinne avattiin juuri yksi paikallislinja lisää. Onnibusin Helsingin liikennettä on pikemmin turhaan rasittanut se, että Astromegoilla (!) kulkee Porvoon sisäisiä paikallismatkustajia, joka ei kyllä nopeuta näitä pitkiä pendelöintilinjoja Helsinkiin.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Mahtaakohan nää korvata myös linjat M17 ja M77 jolla pääasiassa kulkee noita kakskerrosautoja
Kyllä, uudet linjat korvaavat vanhoja. 101 korvaa M77:n, ja 103 korvaa 848:n (jolla Korsisaari jää ajamaan muutaman hiljaisen ajan vuoron).
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, uudet linjat korvaavat vanhoja. 101 korvaa M77:n, ja 103 korvaa 848:n (jolla Korsisaari jää ajamaan muutaman hiljaisen ajan vuoron).
Miksei voida käyttää Uudenmaan seutuliikenteen vakiintunutta numerointikäytäntöä? Ei yllättäisi, ettei HSL suostuisi tehdä U-sopimusta harhaanjohtavalla Länsiväylän linjanumerolla.
 
Miksei voida käyttää Uudenmaan seutuliikenteen vakiintunutta numerointikäytäntöä? Ei yllättäisi, ettei HSL suostuisi tehdä U-sopimusta harhaanjohtavalla Länsiväylän linjanumerolla.
Onnibussilla/Koiviston Autolla on kyllä ollut aiemminkin vuoroja, joissa on ollut käytössä tuplanumerointi. Muistelisin, että U-linja 346:n lisäksi Vihdintietä Karkkilan kautta Forssaan menneessä vuorossa oli myös tunnus F20 (molemmat hyvin pienellä fontilla). Ja onkohan Rauman seudulla tälläkin hetkellä vastaavia.
 
Onnibus on nyt kertonut avaavansa mielestäni fiksut rinnakkaislinjat Porvoon liikenteeseen vuoden alusta 2025.

M7 Kotka-Helsinki saisi lisävuoroja linjana F101 vain välillä Porvoo-Helsinki
M77 (nykyinen M100) Porvoo–Pasila–Turku ajettaisiin Itäkeskuksen kautta, ja saisi lisävuoroja linjana F102 vain välillä Porvoo–Pasila
848 Porvoo–Söderkulla–Helsinki saisi ruuhkavuoroja, jotka päättyisivät Pasilaan. Linja ei muuten poikkeaisi Pasilassa. Numerointi vielä HSL:kanssa avoinna.
 
848 Porvoo–Söderkulla–Helsinki saisi ruuhkavuoroja, jotka päättyisivät Pasilaan. Linja ei muuten poikkeaisi Pasilassa. Numerointi vielä HSL:kanssa avoinna.
Mikä on siis Söderkullan/hitaan linjan kohtalo Helsingin päässä? Ymmärsin edellisestä viestistä, että linja kulkisi päivän ympäri Pasilan kautta Jäähalille. Viimeisimmän viestin perusteella linja ei kulkisi Pasilaan muuten kuin ruuhkavuorojen muodossa. Aikaisemmin mainitut Manskun katutyöt voisivat toki olla hyvä syy ohittaa Pasila, ja ajaa suoraan Sturenkatua pitkin Mannerheimintien valmiille osiolle, ainakin toistaiseksi. Silloin päätepysäkki olisi vanha tuttu Kamppi.
 
Aikaisemmin mainitut Manskun katutyöt voisivat toki olla hyvä syy ohittaa Pasila, ja ajaa suoraan Sturenkatua pitkin Mannerheimintien valmiille osiolle, ainakin toistaiseksi. Silloin päätepysäkki olisi vanha tuttu Kamppi.

Eikö Manskun kakkosvaiheen pääse ohittamaan Pasilastakin Vauhtitietä ja Helsinginkatua?
 
Eikö Manskun kakkosvaiheen pääse ohittamaan Pasilastakin Vauhtitietä ja Helsinginkatua?
Niin kai pystyisi. 502:n poikkeusreitit ovat ajoittain kulkeneet Vauhtitien kautta, eli bussin pitäisi mahtua kulkemaan kadulla turvallisesti.

EDIT: Savonkadulta ei näköjään saa kääntyä vasemmalle Vauhtitielle, joten reitin pitäisi varmaan olla joko Ratapihantie–Pasilansilta–Pasilankatu–Veturitie–Vauhtitie tai Koskelantie–Veturitie–Vauhtitie. Tuo jälkimmäinen voisi jopa olla nykyistä reittiä nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös