Oulu: mitä mieltä joukkoliikennekadusta, toimiiko vai ei?

Toimiiko Torikatu joukkoliikennekatuna?

  • Toimii aivan ihanasti, kiitos kaavoittaja ja valtuusto. Alla perustelut

    Äänet: 1 7.7%
  • Toimii mutta voisi parantaa, kirjoitan alle että miten

    Äänet: 5 38.5%
  • En tiedä asiasta mitään mutta olen silti äänessä

    Äänet: 5 38.5%
  • Ei toimi, pitäisi muuttaa, kirjoitan elle että miten

    Äänet: 2 15.4%
  • Emmää oikein pidä tätä minään. Alla lukee että miksen

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    13
  • Äänestys suljettu. .
Liittynyt
4 Heinäkuu 2006
Viestit
310
Oulussa on ollut nyt kokeella joukkoliikennekatu.
Kaupungin kohtuullisen pienen keskusta-alueen ennen kahdella eri kadulla vastakkaisiin suuntiin kulkeneet bussilinjat on siirretty kulkemaan samalla kadulla vastakkaisiin suuntiin. Perusteina varmaan moniakin mutta nyt kun on ajettu jo jokunen tovi näin, lienee aika arvioida muutoksen toimivuutta. Siksi kysynkin hiljenneeltä forumilta, onko muutos ollut toimiva ja miksi?

Itse voisin nähdä hyötyinä
+ vastakkaisiin suuntiin menevien heilurilinjoilta toiselle tehtävien vaihtojen helpottumisen (tosin se ei ole ollut kai ennenkään ongelma)

ja vastaavasti haittoina
- keskityksen vaikuttamaan vain parin korttelin alueelle kaupungissa missä auto on kuitenkin (kohtuullisen) helppo ajaa lähiöstä keskustaan ja pysäköidä
- rautatieasemalta ja linja-autoasemalta kävelyetäisyyden kasvun pohjoiseen meneville linjoille (näillä matkustajilla usein matkatavaroita)
- Anttilan ja Letkun pysäkkien yhdistämisen yhdeksi pysäkiksi kasvatti vielä kadun suuntaisiakin kävelymatkoja ainoalle pysäkille

Semmosia tänään ruokatunnin iloksi.

Kyselyn lisämausteena ja jälkiruokana tietenkin tulevaisuussuunnittelua;
hajauttamalla ajelut Torikadulta lisäksi Uusikadulle ja Rautatienkadulle tuodaan lisätarjontaa olemassa olevalla liikenteellä mm. tulevalle matkakeskukselle. Mahdollisia vaihtoja (esim. Oulunsalo - Kiiminki reitille) tehdään Merikoskenkadulla mihin (miltei) kaikki kuitenkin kokoontuvat joka tapauksessa.
Missään tapauksessa en kannata että tehtäisiin joku terminaali- tms. parkkikenttä kuten mm. Helsingissä tai Tampereella että saadaan keskustaan makoilemaan linja-autoja päiväksi. Bussit tykkää kun niillä ajetaan.

Jätetään ratikat kuitenkin vielä Rovaniemelle mietittäviksi. Siellä sentään ajellaan myös perävaunullisilla busseilla eli kai tungosta on enemmän.
 
Havaintojeni mukaan joukkoliikennekatu on helpottanut huomattavasti keskustan läpikulkua. Toripakan pohjoisen suunnan pysäkki on tosin hieman liian lyhyt varsinkin .15 ja .45 -lähtöminuuttien "ruuhkassa", kun pysäkin kohdalta hoidetaan kahden tontin huolto ja aina on autoja tunkemassa bussien välistä kadulle. Tämäkin helpottunee, kun Pallas-korttelin huoltoajo saadaan mahdollisen Kallioparkin myötä maan alle.
 
Totta. Oulussa vain kiinteistönomistajien yhteistyökyky on aika heikkoa ja kaupunki on omalta osaltaan nukkunut keskustan kehittämisessä pitkät ajat. Pallaksen talon korttelin huoltoliikenne olisi voitu teknisesti ajatellen järjestää kokonaan esim. Pakkahuoneenkadun kulkuaukon kautta koko kortteliin jos ja kun halua olisi jo aikaa sitten.
Entinen Liiton painotalorakennus on odottanut vasaraa kaksikymmentä vuotta ja senkään eteen ei ole tapahtunut mitään.

Sinällään kallioparkki on mielestäni täysin typerä hanke mutta se toteutunee vetelien poliitikkojen ja jäykkäniskaisten virkamiesten yhteistyönä. Molempia on Oulussa riittävästi.
 
Joukkoliikennekadun toimivuutta parantaisi, jos henkilöautoilijat yrittäisivät välttää vastaantulevan liikenteen kaistalla ajoa joukkoliikennekadulla. Seuraavassa vaiheessa henkilöautoilijat voisivat yrittää välttää ajoa joukkoliikennekadulla.

Rautatieasemalle ja -lta pääsee Toripakan pysäkiltä/lle citylinjoilla useimpina aikoina 10 min välein. Linja-autoasemalle pääsee joukkoliikennekadulta linjoilla 50, 51, 59, 61, 62 ja 63. Linja-autoaseman viereen Ratakadulle pääsee linjoilla 4, 6, 13, 20, 24 ja 30.

Letkun pysäkin korvaa Toripakan pysäkki ja Anttilan pysäkin korvaa Rotuaarin pysäkki Saaristonkadulla.
 
Takaisin
Ylös