Oulussa on ollut nyt kokeella joukkoliikennekatu.
Kaupungin kohtuullisen pienen keskusta-alueen ennen kahdella eri kadulla vastakkaisiin suuntiin kulkeneet bussilinjat on siirretty kulkemaan samalla kadulla vastakkaisiin suuntiin. Perusteina varmaan moniakin mutta nyt kun on ajettu jo jokunen tovi näin, lienee aika arvioida muutoksen toimivuutta. Siksi kysynkin hiljenneeltä forumilta, onko muutos ollut toimiva ja miksi?
Itse voisin nähdä hyötyinä
+ vastakkaisiin suuntiin menevien heilurilinjoilta toiselle tehtävien vaihtojen helpottumisen (tosin se ei ole ollut kai ennenkään ongelma)
ja vastaavasti haittoina
- keskityksen vaikuttamaan vain parin korttelin alueelle kaupungissa missä auto on kuitenkin (kohtuullisen) helppo ajaa lähiöstä keskustaan ja pysäköidä
- rautatieasemalta ja linja-autoasemalta kävelyetäisyyden kasvun pohjoiseen meneville linjoille (näillä matkustajilla usein matkatavaroita)
- Anttilan ja Letkun pysäkkien yhdistämisen yhdeksi pysäkiksi kasvatti vielä kadun suuntaisiakin kävelymatkoja ainoalle pysäkille
Semmosia tänään ruokatunnin iloksi.
Kyselyn lisämausteena ja jälkiruokana tietenkin tulevaisuussuunnittelua;
hajauttamalla ajelut Torikadulta lisäksi Uusikadulle ja Rautatienkadulle tuodaan lisätarjontaa olemassa olevalla liikenteellä mm. tulevalle matkakeskukselle. Mahdollisia vaihtoja (esim. Oulunsalo - Kiiminki reitille) tehdään Merikoskenkadulla mihin (miltei) kaikki kuitenkin kokoontuvat joka tapauksessa.
Missään tapauksessa en kannata että tehtäisiin joku terminaali- tms. parkkikenttä kuten mm. Helsingissä tai Tampereella että saadaan keskustaan makoilemaan linja-autoja päiväksi. Bussit tykkää kun niillä ajetaan.
Jätetään ratikat kuitenkin vielä Rovaniemelle mietittäviksi. Siellä sentään ajellaan myös perävaunullisilla busseilla eli kai tungosta on enemmän.
Kaupungin kohtuullisen pienen keskusta-alueen ennen kahdella eri kadulla vastakkaisiin suuntiin kulkeneet bussilinjat on siirretty kulkemaan samalla kadulla vastakkaisiin suuntiin. Perusteina varmaan moniakin mutta nyt kun on ajettu jo jokunen tovi näin, lienee aika arvioida muutoksen toimivuutta. Siksi kysynkin hiljenneeltä forumilta, onko muutos ollut toimiva ja miksi?
Itse voisin nähdä hyötyinä
+ vastakkaisiin suuntiin menevien heilurilinjoilta toiselle tehtävien vaihtojen helpottumisen (tosin se ei ole ollut kai ennenkään ongelma)
ja vastaavasti haittoina
- keskityksen vaikuttamaan vain parin korttelin alueelle kaupungissa missä auto on kuitenkin (kohtuullisen) helppo ajaa lähiöstä keskustaan ja pysäköidä
- rautatieasemalta ja linja-autoasemalta kävelyetäisyyden kasvun pohjoiseen meneville linjoille (näillä matkustajilla usein matkatavaroita)
- Anttilan ja Letkun pysäkkien yhdistämisen yhdeksi pysäkiksi kasvatti vielä kadun suuntaisiakin kävelymatkoja ainoalle pysäkille
Semmosia tänään ruokatunnin iloksi.
Kyselyn lisämausteena ja jälkiruokana tietenkin tulevaisuussuunnittelua;
hajauttamalla ajelut Torikadulta lisäksi Uusikadulle ja Rautatienkadulle tuodaan lisätarjontaa olemassa olevalla liikenteellä mm. tulevalle matkakeskukselle. Mahdollisia vaihtoja (esim. Oulunsalo - Kiiminki reitille) tehdään Merikoskenkadulla mihin (miltei) kaikki kuitenkin kokoontuvat joka tapauksessa.
Missään tapauksessa en kannata että tehtäisiin joku terminaali- tms. parkkikenttä kuten mm. Helsingissä tai Tampereella että saadaan keskustaan makoilemaan linja-autoja päiväksi. Bussit tykkää kun niillä ajetaan.
Jätetään ratikat kuitenkin vielä Rovaniemelle mietittäviksi. Siellä sentään ajellaan myös perävaunullisilla busseilla eli kai tungosta on enemmän.