Oulun paikallisliikenne

Enpäs ollut huomannutkaan, että avoimessa datassa lojuu myös bussien rekkarit – vaikka niin varmaan on ollut jo aika pitkään.
IMG_2999.jpeg
 
Mistäs seuraat OSL:n avointa dataa?
Joskus testailin rajapintaa vasten omaa projektia varten, tuo kuva on Timey -nimisestä sovelluksesta. Ei erityisen käytettävä, mutta siinä näytti olevan tuo näkyvillä, enkä aiemmin ole sen koommin noteerannut kun ei ole ollut tarvetta :D
Sinänsähän tuo on standardinmukaista dataa, mutta usein jätetään näyttämättä sovelluksissa, koska harvemmin sillä käyttäjä mitään tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus testailin rajapintaa vasten omaa projektia varten, tuo kuva on Timey -nimisestä sovelluksesta. Ei erityisen käytettävä, mutta siinä näytti olevan tuo näkyvillä, enkä aiemmin ole sen koommin noteerannut kun ei ole ollut tarvetta :D
Sinänsähän tuo on standardinmukaista dataa, mutta usein jätetään näyttämättä sovelluksissa, koska harvemmin sillä käyttäjä mitään tekee.
Kiitos! Olen pitkään etsinyt tämänkaltaista sovellusta joka tukee myös iOS:ta kun en digitransitin UI:sta hirveästi pidä.
 
Alasiirtolan kysymykseen liittyen havaintokanavalla, en muistanut ottaa vuorovälitaulukoita talteen, mutta ulkomuistista VE1:ssä linjat 1/1K, 2, 3, 4/4A ja 5 menisivät kaikki 15 minuutin välein. Muista linjoista ei tietoa.
 
Joukkoliikennejaoston uudella esityslistalla on roppakaupalla linjastomuutoksia, joista osa olikin tuossa kyselyssä aiemmin syksyllä. Muutama poiminta tässä.

Uusi linja 2X. Ei kerrottu tarkkaa reittiä, mutta oletettavasti kyselyn mukaan Ritaharju-Pohjantie-Tuira-Keskusta-Pohjantie-Kaakkuri-Metsokangas.

8 keskustan ja Teknologiakylän välillä jatkossa Toppilansalmen kautta.

9 päätepysäkki jatkossa Korvenkylässä. Lisäksi pieni reitin vaihto 10:n kanssa.

15 lakkautetaan lähes täysin. Ajetaan kesäisin muuta linjastoa täydentävänä.

19 reitti lyhenee Teknologiakylään.

22 jatkuu eteläpäästä Hiirosen kautta Kaakkuriin ja Kempeleen rajalle. Korvaa linjat 25 ja 58.

27 lakkautetaan.

40 kulkee jatkossa Oulujoen eteläpuolta. Keskustassa Kainuuntietä.

41 vastaavasti joen pohjoispuolta. Keskustan päässä Tuiran sijaan Erkkolan sillan ja Raksilan kautta.

48 Iskosta Kontinkankaalle Pohjantietä. Eteläpää jatkossa Oulunsalossa.

50 reitti pitenee Nallikariin.

52 reitti lyhenee Kuvernöörille.

63 lakkautetaan.

Näiden lisäksi vielä vuorovälien harvennuksia, pari reittivariaatiota ja linjojen siirtoja kohteesta toiseen. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan kesäkuuhun 2027 mennessä.
 
Mainittakoon se, että linjoja 1, 2, 3 ja 5 esitetään ajettavan talviarkisin ainoastaan 20 min vurovälillä nykyisen 15 min sijasta jota linjoja 1-3 ajetaan. Varsin harmillista, että näitä vuorovälejä nyt harvennetaan säästöpaineiden vuoksi, vaikkakin matkustajia linjoilla on riittänyt hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Linjaa 18 myös suoristetaan takaisin Koskelantielle, ja uusi linjavariaatio 18K tulee ajamaan nykyistä reittiä. Vuoroväli tihenee arkisin 15 minuuttiin tuoden jopa 5 bussia tunnissa Toppilan ja Linnanmaan välille, kun linja 8 myös siirtyy kulkemaan Toppilan kautta. Linja 18 aloittaa liikennöinnin myös viikonloppuisin 30 min vuorovälillä.
 
Mainittakoon se, että linjoja 1, 2, 3 ja 5 esitetään ajettavan talviarkisin ainoastaan 20 min vurovälillä nykyisen 15 min sijasta jota linjoja 1-3 ajetaan. Varsin harmillista, että näitä vuorovälejä nyt harvennetaan säästöpaineiden vuoksi, vaikkakin matkustajia linjoilla on riittänyt hyvin.
Jos ymmärsin oikein niin ruuhkassa, kun matkustajia on eniten, 2X kulkee vielä näiden lisäksi kokonaan uutena linjana 20 minuutin vuorovälillä. Toisin sanoen kapasiteetin pitäisi säilyä nykyisessä 15 bussissa tunnissa ruuhka-aikana (ks. taulukko). En tiedä tarpeeksi Oulun liikennevirroista, että osaisin sanoa suuntautuuko kapasiteetti nyt paremmin vai huonommin sinne, missä on matkustajia, mutta linjojen kokonaiskapasiteetin ei ainakaan pitäisi laskea.

LinjaNykyinen vuoromääräTuleva vuoromäärä
14 per tunti3 per tunti
24 per tunti3 per tunti
2X3 per tunti
34 per tunti3 per tunti
53 per tunti3 per tunti
yhteensä1515
 
Jos ymmärsin oikein niin ruuhkassa, kun matkustajia on eniten, 2X kulkee vielä näiden lisäksi kokonaan uutena linjana 20 minuutin vuorovälillä. Toisin sanoen kapasiteetin pitäisi säilyä nykyisessä 15 bussissa tunnissa ruuhka-aikana (ks. taulukko). En tiedä tarpeeksi Oulun liikennevirroista, että osaisin sanoa suuntautuuko kapasiteetti nyt paremmin vai huonommin sinne, missä on matkustajia, mutta linjojen kokonaiskapasiteetin ei ainakaan pitäisi laskea.

LinjaNykyinen vuoromääräTuleva vuoromäärä
14 per tunti3 per tunti
24 per tunti3 per tunti
2X3 per tunti
34 per tunti3 per tunti
53 per tunti3 per tunti
yhteensä1515
2X ohittaa mm. yliopiston (linjat 1, 2, 3, 5) sekä Kaijonharjun (1, 2, 5), Kaukovainion (1, 2) ja Hiirosen (1, 2) lähiöt eli kyseessä on heikennys isolle osalle linjan 2 käyttäjistä. Tuossa on kuitenkin se hyvä puoli, että linja 2 ei ruuhkautuisi niistä ihmisistä, jotka matkustavat pitkän matkan Metsokankaalta tai Ritaharjusta keskustaan. Ainoa ongelma on vain, että varsinkin yliopistolle menee paljon matkustajia. Voisi olettaa, että vaikka osa matkustajista siirtyy linjalle 2X, muilla linjoilla vähenevät vuorot eivät ainakaan vähennä ruuhkabussissa seisovien määrää.
 
Takaisin
Ylös