Oulun kaupungin kommentit paikallisliikenteeseen
Multsun poika sanoi:
Jos joku asia on kirjattu RHK:ssa vuodelle 2050, se tarkoittaa sitä, että asiaa ei ole tarkoitus tosissaan toteuttaa. Hyviä ja kannattavia hankkeita ei kannata venyttää noin kauas.
Haukiputaan ja Karjaan ero on siinä, että Oulun ja H-putaan välillä ei asu juuri ketään. Sen sijaan Karjaan ja Helsingin välissä on kerrostalolähiöitä radan vieressä. Tällekin välille niitä sopisi enemmän, niin saataisiin junalle kunnon potentiaalia. Romantiikka ei junia elätä.
Junaliikennettä miettiessä ei kannata laskea paljonko kunnassa asuu väkeä. Se millä on merkitystä, paljonko asuu kilometrin (=kävelymatka) säteellä asemalta väkeä.
Laitoin Oulun kaupungille palautetta, että linjasto on nykyisin tehoton ja muutakin palautetta joukkoliikenneaiheesta. Näin liikenneinsinööri Jaakko Ylinampa vastasi tänään:
Oulussa joukkoliikenne hoidetaan yksityisten operaattoreiden suunnittelemana ja hoitamana. Kaupunki toimii liikennelupaviranomaisena.
Kaupunki seuraa aktiivisesti linjaston kehitystä ja mm. käynnisti seudullisen joukkoliikennesuunnitelman, johon sisältyi palvelutasomäärittelyn jälkeen linjastosuunnitelma, jonka mukaan tälle vuodelle elokuussa toteutettiin jo useita muutoksia. Linjastosuunnitelmassa otettiin erityisesti kantaa pitkien runkolinjojen muodostamiseen, jotka eivät tekisi jokaista lenkkiä asuntoalueilla esim. Haukiputaantien varressa. Näin nopeampi joukkoliikenne olisi kilpailukykyisempää.
Kalustotarve Oulussa on suuri johtuen osin siitä, että Oulussa on Suomen suurin vaihtelu kesä- ja talviajan joukkoliikennematkustajien määrässä. Kesällä hyvien pyöräilyolosuhteiden johdosta suuria osa joukkoliikenteen käyttäjistä siirtyy kevyen liikenteen käytttäjiksi. Tämä vaikuttaa myös kalustokoon kasvattamisen järkevyyteen.
Kaluston ikä Oulussa kestää vertailun mihin tahansa kaupungissa Suomessa.
Myös peräkkäin ajoon on kaupunki kiinnittänyt huomiota ja käyttöön otettavassa infojärjestelmässä eri alueiden linjojen keskustaan saapumista on mahdollista tarkemmin seurata ja paremmin porrastaa. Jo nyt samalta suunnalta tulevien linjojen liikenne pyritään porrastamaan mahdollisuuksien mukaan.
Joukkoliikenne-etuisuuksia Oulussa toteutetaan koko ajan. Tulevana syksynä valmistuu Pokkisen liikennejärjestelyt, jossa vanha Pokkisen silta osoitetaan ainoastaan joukko- ja kevyelle liikenteelle. Uudempaa siltaa pitkin liikennöivä liikenne on väistämisvelvollinen vanhaa Pokkisen siltaa käyttävää joukkoliikennettä kohtaan.
Lisäksi infojärjestelmän myötä otetaan käyttöön liikennevaloetuudet 20 liittymässä ja lisää on tarkoitus ottaa käyttöön runkoreiteillä myöhemmin.
Keskustassa saneerataan Torikatua joukkoliikennekaduksi ja katu avataan kaksisuuntaiselle joukkoliikenteelle syksyllä 2007.
Raideliikenteeseen siirtyminen ei ole Oulussa yksinkertaista, sillä nykyisen radan varressa asuva väkimäärä ei riitä. Uudelle ratakäytävälle vaaditaan merkittävästi tilaa, jota on vaikea järjesteää.