- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Muutama vuosi sitten VR laajensi Pendolino-liikennettä Ouluun ja aloitti uuden aamuvuoron, joka lähti Helsingistä noin 5.30 paikkeilla ja jatkoi Tampereelta klo 7.00, saapumisaika Ouluun klo 11.14.
3.9.2006 alkaen tämä yhteys loppui. Nyt aikaisin yhteys (IC41) lähtee Tampereelta klo 8.00 ja saapuu Ouluun klo 12.23.
Olen viimeisten vuosien aikana tehnyt työn puolesta runsaasti päivämatkoja tällä välillä, viimeiset pari vuotta noin kerran kuussa. Jos lähtee Tampereelta klo 7, ehtii Ouluun hyvin palaveriin jos sopii aloitusajaksi 11.30. Palaverin jälkeen jää aikaa vielä pikaiseen lounaaseen ja muutaman tunnin työskentelyyn, kun paluuyhteyksiä on lähtenyt klo 16 ja 17.45 paikkeilla (saapuminen Tampereelle vastaavasti noin klo 21 ja 22).
Kieltämättä aikataulu on ollut hieman tiukka, mutta ei mitenkään poikkeuksellinen verrattuna esim. päivän pikapyrähdykseen lentokoneella jossain päin Keski-Eurooppaa. Ja toki Ouluunkin voisi lentää, mutta ei suoraan vaan reitityksellä TMP-HEL-OUL-HEL-TMP. Ero onkin tullut matkustusmukavuudessa ja hinnassa.
Junalla olen voinut jatkaa aikaisen lähdön aiheuttamia keskeytyneitä yöunia matkalla, heräillä rauhassa auringonnousuun, soitella työpuheluita (silloin kun ei olla verkon katvealueella joita on jonkin verran Pohjanmaan metsäalueilla), lueskella rauhassa jne. Myös PC:n käyttö onnistuu helposti tarvittaessa. Paluumatkalla illalla on taas ollut mukava uppoutua päivän lehtiin tai hyvään kirjaan.
Lento Ouluun maksaa työnantajalleni tyypillisesti tuplasti sen mitä juna (jätän huomiotta mahdolliset kampanjahinnat). Perille ehtii tarvittaessa klo 9.00 mennessä jos lähtee Pirkkalasta 6.20 lennolla Helsinkiin (herätys siis klo 4.00 vastaan 5.20 junayhteydelle mennessä), mutta rentoutumaan tai työskentelemään matkalla ei pysty kunnolla kun koko ajan ollaan menossa ylös tai alas. Eikä pikajuoksu kotimaan terminaalin halki aamutuimaan tunnu kauhean kivalta. Paluumatkalla Oulusta pääsee kyllä joustavasti eri aikoina Helsinkiin, mutta Tampereen yhteydet ovat sen verran heikommat, että odotusajan kanssa jopa Paunun bussi voisi toisinaan olla yhtä nopea.
Aikataulu-uudistuksen myötä juna ei enää ole realistinen vaihtoehto. Perillä ollaan liian myöhään, mikä vaikuttaa kahdella tavalla: toisaalta yhteistä työaikaa paikallisten kanssa on liian vähän (havaintojeni mukaan Oulussa usein sekä tullaan töihin että lähdetään kotiin hieman aikaisemmassa rytmissä kuin Tampereen tai Helsingin seuduilla) ja toisaalta taas perilläoloaika jää liian vähäiseksi jotta ehtisi tehdä mitään tuottavaa päivän aikana.
Havaintojeni mukaan ko. junissa on monesti ollut samoja ihmisiä matkalla kumpaankin suuntaan saman päivän aikana, joten en ole ainutlaatuinen tapaus. Toisaalta monet työkavereista ovat hämmästyneet kuullessaan tästä päivämatkamahdollisuudesta, he ovat pitäneet lentoa tai yöpymistä käytännössä ainoina vaihtoehtoina. Tämä tosin on ymmärrettävää, koska mahdollisuus on ollut vasta muutaman vuoden ajan, muistaakseni aamu-Pendolino aloitettiin joskus 2001 paikkeilla +/- 1 vuosi (?).
Pointti on se, että on ollut hienoa että tällainen mahdollisuus kilpailla lentokoneen kanssa on ollut, ja tilanne olisi vain parantunut kunhan Pohjanmaan-rata uusitaan lähivuosina. Nyt kaikki tähänastinen romutetaan ihan kuin ei edes haluttaisi kilpailla lentokoneen kanssa. Kaikki huomio on kiinnitetty sinänsä tärkeän Helsinki-Tampere -välin Pendolinoihin, mutta siellä muutokset ovat kuitenkin vain kosmeettisia verrattuna siihen, että Tampere-Oulun välillä puhutaan koko yhteyden olemassaolosta päivämatkamielessä.
Olen puhunut asiasta VR:n Tampereen lipunmyynnin ihmisten kanssa. He myöntävät olevansa hämmästyneitä tällaisesta aikataulupäätöksestä. Matkustajia välillä on kuulemma ollut ihan mukavasti. Itse uskon, että ajan myötä matkustajamäärä olisi vain kasvanut yhteydestä tietoisuuden lisääntyessä. Samoin tuohon yhteyteen kohdistetuilla markkinointitoimilla olisi tietoisuutta kasvatettu, mikä olisi näkynyt kasvuna matkustajamäärissä.
Reklamoin tästä VR:lle pariin otteeseenkin meilillä. Tässä esimerkki saamastani vastauksesta:
Tuntuu siltä, että VR:ltä puuttuu kokonaan kunnollinen strateginen näkemys siitä millaisilla yhteyksillä on mahdollista kilpailla muiden liikennemuotojen kanssa ja mitä sovellettavat kilpailukeinot voivat olla. Eivät ilmeisesti tunne asiakkaiden arkielämän kokemuksia tai hahmota että asiakkaita on muuallakin kuin Helsingissä, josta käsin junan on nykyisellään vaikea kilpailla lentokoneen kanssa ainakaan työmatkustajista pohjoisen reiteillä (sekin tosin saattaa muuttua jos nopeutta saadaan nostettua riittävästi -- Ranskassa kotimaan lentoliikenne on pitkälti jo historiaa).
3.9.2006 alkaen tämä yhteys loppui. Nyt aikaisin yhteys (IC41) lähtee Tampereelta klo 8.00 ja saapuu Ouluun klo 12.23.
Olen viimeisten vuosien aikana tehnyt työn puolesta runsaasti päivämatkoja tällä välillä, viimeiset pari vuotta noin kerran kuussa. Jos lähtee Tampereelta klo 7, ehtii Ouluun hyvin palaveriin jos sopii aloitusajaksi 11.30. Palaverin jälkeen jää aikaa vielä pikaiseen lounaaseen ja muutaman tunnin työskentelyyn, kun paluuyhteyksiä on lähtenyt klo 16 ja 17.45 paikkeilla (saapuminen Tampereelle vastaavasti noin klo 21 ja 22).
Kieltämättä aikataulu on ollut hieman tiukka, mutta ei mitenkään poikkeuksellinen verrattuna esim. päivän pikapyrähdykseen lentokoneella jossain päin Keski-Eurooppaa. Ja toki Ouluunkin voisi lentää, mutta ei suoraan vaan reitityksellä TMP-HEL-OUL-HEL-TMP. Ero onkin tullut matkustusmukavuudessa ja hinnassa.
Junalla olen voinut jatkaa aikaisen lähdön aiheuttamia keskeytyneitä yöunia matkalla, heräillä rauhassa auringonnousuun, soitella työpuheluita (silloin kun ei olla verkon katvealueella joita on jonkin verran Pohjanmaan metsäalueilla), lueskella rauhassa jne. Myös PC:n käyttö onnistuu helposti tarvittaessa. Paluumatkalla illalla on taas ollut mukava uppoutua päivän lehtiin tai hyvään kirjaan.
Lento Ouluun maksaa työnantajalleni tyypillisesti tuplasti sen mitä juna (jätän huomiotta mahdolliset kampanjahinnat). Perille ehtii tarvittaessa klo 9.00 mennessä jos lähtee Pirkkalasta 6.20 lennolla Helsinkiin (herätys siis klo 4.00 vastaan 5.20 junayhteydelle mennessä), mutta rentoutumaan tai työskentelemään matkalla ei pysty kunnolla kun koko ajan ollaan menossa ylös tai alas. Eikä pikajuoksu kotimaan terminaalin halki aamutuimaan tunnu kauhean kivalta. Paluumatkalla Oulusta pääsee kyllä joustavasti eri aikoina Helsinkiin, mutta Tampereen yhteydet ovat sen verran heikommat, että odotusajan kanssa jopa Paunun bussi voisi toisinaan olla yhtä nopea.
Aikataulu-uudistuksen myötä juna ei enää ole realistinen vaihtoehto. Perillä ollaan liian myöhään, mikä vaikuttaa kahdella tavalla: toisaalta yhteistä työaikaa paikallisten kanssa on liian vähän (havaintojeni mukaan Oulussa usein sekä tullaan töihin että lähdetään kotiin hieman aikaisemmassa rytmissä kuin Tampereen tai Helsingin seuduilla) ja toisaalta taas perilläoloaika jää liian vähäiseksi jotta ehtisi tehdä mitään tuottavaa päivän aikana.
Havaintojeni mukaan ko. junissa on monesti ollut samoja ihmisiä matkalla kumpaankin suuntaan saman päivän aikana, joten en ole ainutlaatuinen tapaus. Toisaalta monet työkavereista ovat hämmästyneet kuullessaan tästä päivämatkamahdollisuudesta, he ovat pitäneet lentoa tai yöpymistä käytännössä ainoina vaihtoehtoina. Tämä tosin on ymmärrettävää, koska mahdollisuus on ollut vasta muutaman vuoden ajan, muistaakseni aamu-Pendolino aloitettiin joskus 2001 paikkeilla +/- 1 vuosi (?).
Pointti on se, että on ollut hienoa että tällainen mahdollisuus kilpailla lentokoneen kanssa on ollut, ja tilanne olisi vain parantunut kunhan Pohjanmaan-rata uusitaan lähivuosina. Nyt kaikki tähänastinen romutetaan ihan kuin ei edes haluttaisi kilpailla lentokoneen kanssa. Kaikki huomio on kiinnitetty sinänsä tärkeän Helsinki-Tampere -välin Pendolinoihin, mutta siellä muutokset ovat kuitenkin vain kosmeettisia verrattuna siihen, että Tampere-Oulun välillä puhutaan koko yhteyden olemassaolosta päivämatkamielessä.
Olen puhunut asiasta VR:n Tampereen lipunmyynnin ihmisten kanssa. He myöntävät olevansa hämmästyneitä tällaisesta aikataulupäätöksestä. Matkustajia välillä on kuulemma ollut ihan mukavasti. Itse uskon, että ajan myötä matkustajamäärä olisi vain kasvanut yhteydestä tietoisuuden lisääntyessä. Samoin tuohon yhteyteen kohdistetuilla markkinointitoimilla olisi tietoisuutta kasvatettu, mikä olisi näkynyt kasvuna matkustajamäärissä.
Reklamoin tästä VR:lle pariin otteeseenkin meilillä. Tässä esimerkki saamastani vastauksesta:
Kiitos yhteydenotostanne koskien Tampereen ja Oulun välisiä aikataulumuutoksia 3.9.2006 alkaen.
Kerroitte palautteessanne Tampereelta Ouluun klo 7.00 lähtevän junan aikataulumuutoksen vaikeuttavan työmatkustustanne.
Tiedustelin syytä aikataulumuutokseen aikataulusuunnittelustamme ja heiltä kerrottiin syynä olevan se, ettei kyseiseen Pendolino 47 - junaan saatu tarpeeksi matkustajia. Muutosta luonnollisesti seurataan ja suunnitelmia korjataan tarvittaessa.
Pahoittelen muutoksen teille aiheuttamaan harmia.
Ystävällisin terveisin
Tuntuu siltä, että VR:ltä puuttuu kokonaan kunnollinen strateginen näkemys siitä millaisilla yhteyksillä on mahdollista kilpailla muiden liikennemuotojen kanssa ja mitä sovellettavat kilpailukeinot voivat olla. Eivät ilmeisesti tunne asiakkaiden arkielämän kokemuksia tai hahmota että asiakkaita on muuallakin kuin Helsingissä, josta käsin junan on nykyisellään vaikea kilpailla lentokoneen kanssa ainakaan työmatkustajista pohjoisen reiteillä (sekin tosin saattaa muuttua jos nopeutta saadaan nostettua riittävästi -- Ranskassa kotimaan lentoliikenne on pitkälti jo historiaa).
Viimeksi muokattu: