Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Kuljin itse eilen mielenkiinnosta Taiteiden yöhön linjan 8 vuorolla 20.40 Viitakummun kautta keskustaan Lehtomäestä. Alla ex-Pohojolan Liikenteen Volvo. Eli varsin sekalaista kalustoa on.
 
Sain kaupungilta vihdoin tarjousten vertailutaulukot.

Kohde 01. Linjat 1 ja 3.
Kymen Charterline 1 380 732,53 e (100 p.)
Vekka Group 1 791 156,80 e (77,08 p.)
Savonlinja 1 794 710,20 e (76,93 p.)

Kohde 02. Linja 2.
Kymen Charterline 853 627,91 euroa (100 p.)
Savonlinja 1 160 878,65 e (73,53 p.)
Vekka Group 1 260 035,99 e (67,74 p.)
Martti Laurila 2 906 839,80 e (29,36 p.)

Kohde 03. Linjat 6, 6A, 6K, 6T, 60, 61, 62, 63 ja 64.
Kymen Charterline 894 747,56 e (100 p.)
Savonlinja 1 221 424,00 e (73,25 p.)

Kohde 04. Linjat 7 ja 10.
Kymen Charterline 983 642,68 e (100 p.)
Savonlinja 1 269 908,50 e (77,45 p.)
Vekka Group 1 347 770,26 e (72,98 p.)

Kohde 05. Linjat 5, 15, 53, 55, 56, 59.
Kymen Charterline 895 267,48 e (100 p.)

Kohde 06. Linja 9.
Martti Laurila 440 045,00 e
Kymen Charterline 664 803,19 e
Savonlinja 678 409,30 e

Kohde 07. Linjat 32, 34, 35, 44, 48.
Elimäen Liikenne 430 018,15 e
Savonlinja 468 693,25 e
Kymen Charterline 595 180,68 e

Kohde 08. Linja 54.
Martti Laurila 79 666,00 e
Mattilan Liikenne 99 942,00 e
Savonlinja 139 818,40 e
Kymen Charterline 174 320,44 e

Kohde 09. Palvelulinjat P1, P2 ja P3.
Martti Laurila 99 994,95 e
Savonlinja 109 522,65 e
Kymen Charterline 148 408,50 e

Kohde 10. Palvelulinjat P4, P5, P6 ja P7.
Martti Laurila 86 661,00 e
Savonlinja 108 840,10 e
Kymen Charterline 144 297,88 e
 
Sain kaupungilta vihdoin tarjousten vertailutaulukot.

Kohde 01. Linjat 1 ja 3.
Kymen Charterline 1 380 732,53 e (100 p.)
Vekka Group 1 791 156,80 e (77,08 p.)
Savonlinja 1 794 710,20 e (76,93 p.)

Kohde 02. Linja 2.
Kymen Charterline 853 627,91 euroa (100 p.)
Savonlinja 1 160 878,65 e (73,53 p.)
Vekka Group 1 260 035,99 e (67,74 p.)
Martti Laurila 2 906 839,80 e (29,36 p.)

Kohde 03. Linjat 6, 6A, 6K, 6T, 60, 61, 62, 63 ja 64.
Kymen Charterline 894 747,56 e (100 p.)
Savonlinja 1 221 424,00 e (73,25 p.)

Kohde 04. Linjat 7 ja 10.
Kymen Charterline 983 642,68 e (100 p.)
Savonlinja 1 269 908,50 e (77,45 p.)
Vekka Group 1 347 770,26 e (72,98 p.)

Kohde 05. Linjat 5, 15, 53, 55, 56, 59.
Kymen Charterline 895 267,48 e (100 p.)

Kohde 06. Linja 9.
Martti Laurila 440 045,00 e
Kymen Charterline 664 803,19 e
Savonlinja 678 409,30 e

Kohde 07. Linjat 32, 34, 35, 44, 48.
Elimäen Liikenne 430 018,15 e
Savonlinja 468 693,25 e
Kymen Charterline 595 180,68 e

Kohde 08. Linja 54.
Martti Laurila 79 666,00 e
Mattilan Liikenne 99 942,00 e
Savonlinja 139 818,40 e
Kymen Charterline 174 320,44 e

Kohde 09. Palvelulinjat P1, P2 ja P3.
Martti Laurila 99 994,95 e
Savonlinja 109 522,65 e
Kymen Charterline 148 408,50 e

Kohde 10. Palvelulinjat P4, P5, P6 ja P7.
Martti Laurila 86 661,00 e
Savonlinja 108 840,10 e
Kymen Charterline 144 297,88 e
Huh huh, on taas sellaisia hintoja, että toivoa sopii liikenteen jatkuvan ilman ongelmia. Vois sanoa että joko osa tarjouksista on heitetty osin huumorimielessä tai sitten voittaja veti todella halvalla. Jälkimmäinen lie todennäköisempi vaihtoehto.
Mutta toisaalta tuossa oli monta kohdetta...
 
Sain kaupungilta vihdoin tarjousten vertailutaulukot.

Kohde 01. Linjat 1 ja 3.
Kymen Charterline 1 380 732,53 e (100 p.)
Vekka Group 1 791 156,80 e (77,08 p.)
Savonlinja 1 794 710,20 e (76,93 p.)

Kohde 02. Linja 2.
Kymen Charterline 853 627,91 euroa (100 p.)
Savonlinja 1 160 878,65 e (73,53 p.)
Vekka Group 1 260 035,99 e (67,74 p.)
Martti Laurila 2 906 839,80 e (29,36 p.)

Kohde 03. Linjat 6, 6A, 6K, 6T, 60, 61, 62, 63 ja 64.
Kymen Charterline 894 747,56 e (100 p.)
Savonlinja 1 221 424,00 e (73,25 p.)

Kohde 04. Linjat 7 ja 10.
Kymen Charterline 983 642,68 e (100 p.)
Savonlinja 1 269 908,50 e (77,45 p.)
Vekka Group 1 347 770,26 e (72,98 p.)

Kohde 05. Linjat 5, 15, 53, 55, 56, 59.
Kymen Charterline 895 267,48 e (100 p.)

Kohde 06. Linja 9.
Martti Laurila 440 045,00 e
Kymen Charterline 664 803,19 e
Savonlinja 678 409,30 e

Kohde 07. Linjat 32, 34, 35, 44, 48.
Elimäen Liikenne 430 018,15 e
Savonlinja 468 693,25 e
Kymen Charterline 595 180,68 e

Kohde 08. Linja 54.
Martti Laurila 79 666,00 e
Mattilan Liikenne 99 942,00 e
Savonlinja 139 818,40 e
Kymen Charterline 174 320,44 e

Kohde 09. Palvelulinjat P1, P2 ja P3.
Martti Laurila 99 994,95 e
Savonlinja 109 522,65 e
Kymen Charterline 148 408,50 e

Kohde 10. Palvelulinjat P4, P5, P6 ja P7.
Martti Laurila 86 661,00 e
Savonlinja 108 840,10 e
Kymen Charterline 144 297,88 e
Kiitos näistä. 👌 Halvalla lähti...

Siellä on näköjään Vekka Groupkin ollut mukana jättämässä tarjouksia.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Nyt olisi mielenkiintoinen juttu luettavana. Harmi vaan että on maksumuurin takana.
 
Viimeksi muokattu:

Kouvolan kaupunki saa päivittäin kymmeniä palautteita bussiliikenteen uudistuksesta​


Kouvolan kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Jussi Eskola sanoo olevansa melko tyytyväinen uudistuneen joukkoliikenteen aloitukseen.

Kaupunki seuraa tarkasti, miten uusi bussilinjasto toimii. Isoja muutoksia ei kuitenkaan pystytä tekemään, ellei joukkoliikenteen järjestämiseen saada lisää rahaa.

Joukkoliikenteen uudistukset ovat herättäneet runsaasti keskustelua Kouvolassa.

Uudistukset tulivat voimaan 7. elokuuta.

– Yhteydenottoja ja palautteita tulee useita kymmeniä päivässä, Kouvolan kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Jussi Eskola kertoo.

Eskolan mukaan valtaosa yhteydenotoista liittyy huoleen omasta kulkemisesta.

– Jokaiselle pyritään etsimään uudesta linjastosta sopiva reitti. Monesti sellainen on löytynytkin, Eskola kertoo.

Kouvolan Sanomien kyselyyn aiheesta tuli yli 250 vastausta. Niistä iso osa koski oppilaiden ja opiskelijoiden vaikeutuneita koulumatkoja. Kouvolan Sanomat kertoi aiemmin, kuinka kouvolalaisen Mari Kontulan lasten koulumatka muuttui tänä syksynä merkittävästi kaupungin uuden bussilinjaston vuoksi.

Eskola itse sanoo olevansa melko tyytyväinen liikenteen aloitukseen uudistuksen jälkeen. Hänen mukaansa vastaan ei ole tullut isoja "bugeja" eli ongelmakohtia esimerkiksi koululiikenteen osalta.

Tilastot ohjasivat suunnittelua​


Bussiliikenteen uusien reittien perustana ovat runkolinjat, jotka yhdistävät Kouvolan eri taajamat toisiinsa. Runkolinjojen ohella Kouvolassa on niin sanottuja täydentäviä linjoja, jotka liikennöivät etenkin haja-asutusalueilla. Myös koulupäivävuoroina tunnetut täydentävät linjat ajavat lähes täysin samoja reittejä kuin aiemmin.

Uusilla reiteillä bussit liikennöivät merkittävästi aiempaa vähemmän matkakeskuksen kautta. Tähän mennessä matkakeskus on ollut linjojen pääsääntöinen lähtö- tai päätepysäkki.

Reittien suunnittelun pohjana on käytetty tilastoja, Eskola kertoo. Ajoneuvoissa olevan seurannan avulla kaupunki saa tarkat ajoajat eri pysäkkien välillä sekä tarkat matkustajamäärät eri pysäkeiltä.

Suunnittelu käynnistyi kartoittamalla linjastojen käyttö- ja nousumäärät pysäkeiltä, Eskola valottaa.

– Seuraamme, missä käyttö on suurta ja missä se on vähäisempää. Kaupunki on hyvin kartalla siitä, mistä matkustajat kulkevat, ja tämä data ohjaa meitä suunnittelussa.

Eskolan mukaan käyttötilastojen lisäksi suunnittelussa kartoitettiin Kouvolan maantieteellistä rakennetta: missä kaikkialla sijaitsee esimerkiksi asutusta, työpaikkoja, opiskelupaikkoja sekä julkisia ja kaupallisia kohteita.

– Nämä kaikki sijoitettiin kartalle. Myös väestötiheys visualisoitiin kartalle.

Haja-asutusalueen täydentävä linjaliikenne on suunniteltu koululiikenteen ehdoilla, Eskola sanoo. Runkolinjat palvelevat enemmän esimerkiksi työssäkäynti- ja opiskelijaliikennettä.


Joukkoliikennettä käyttää omakustanteisesti moni sellainen koululainen, jolla ei ole koulukuljetusoikeutta, koska esimerkiksi kilometriraja ei täyty, Eskola huomauttaa.

Joukkoliikenteen aikatauluihin ei Eskolan mukaan ole toistaiseksi tehty muutoksia. Linjan 35 aamulähdölle Sippolasta on vaihdettu aiempaa isompi kalusto, jotta kaikille riittää istumapaikkoja.

Uudistuksen taustalla tiukka budjetti​


Bussiliikenteen uudistusten taustalla ovat Eskolan mukaan budjettikysymykset ja päättyneet liikennöintisopimukset.

Kaupunki kilpailutti joukkoliikennevuorot viime talvena. Liikennettä ajavat nyt Kymen Charterline, Linjaliikenne Martti Laurila ja Elimäen Liikenne.

Joukkoliikenne kustantaa kaupungille noin 6 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannus on Eskolan mukaan pitkälti sama kuin aiemmin.

Vanhoilla bussireiteillä jatkaminen olisi Eskolan mukaan nostanut merkittävästi kokonaiskustannuksia.

Aiemmista sopimuksista vanhimmat kaupunki oli solminut liikennöitsijöiden kanssa 5–6 vuotta sitten. Myös lyhyempiä, yhdestä kahteen vuotta vanhoja sopimuksia päättyi tänä vuonna.

– Joukkoliikenteen järjestämisen kustannukset ovat nousseet, joten samalla rahalla ei saa enää uudistusta edeltänyttä linjastoa, Eskola sanoo.

Eskolan mukaan alkuperäinen joukkoliikennesuunnitelma ei mennyt läpi teknisessä lautakunnassa. Suunnitelmasta jouduttiin karsimaan noin 500 000 euron siivu.

Runkoliikennettä koskevat nykyiset sopimukset ovat voimassa pääosin 8 vuotta sekä palveluliikenteen ja täydentävän liikenteen sopimukset 3–4 vuotta. Eskola pitää vaihtelevia sopimuspituuksia hyvänä asiana niin kaupungille kuin liikennöitsijöille.

– Kun seuraavat kilpailutukset tulevat, ne eivät kaikki tule samaan aikaan vaan portaittain.

Kaupunki seuraa tarkasti, miten uusi linjasto toimii ja millaisia käyttäjätilastoja reiteiltä ja pysäkeiltä saadaan. Eskolan mukaan linjastoon ei kuitenkaan pystytä tekemään isoja muutoksia, ellei joukkoliikenteen järjestämiseen saada lisää rahaa.

– Meillä ei ole ylimääräistä jakovaraa muutoksiin. Jos huomaamme, että tarvitaan lisäkapasiteettia, menemme hattu kourassa lautakuntaan kertomaan tilanteesta.

Eskola uskoo, että käyttäjätilastojen ja -kokemusten karttuessa "ostoslista" mahdollisista lisätarpeista kasvaa.

Pysäkit ajoradalla puhuttavat​


Uudistuksen jälkeen bussit liikennöivät pääsääntöisesti päätepysäkkien välillä heilurimaisesti, eli linjat ajetaan molempiin suuntiin aikaisemman yhden suunnan ympyräreitin sijaan. Tämän myötä Kouvolaan tehtiin useita uusia bussipysäkkejä.

Tällä hetkellä valtaosa uusista pysäkeistä on järjestetty siten, että bussi pysähtyy ajoradalle ja matkustajat nousevat kyytiin pientareelta. Tällaisia pysäkkejä löytyy esimerkiksi Eskolanmäen ja Vahteronmäen alueilta.

Eskolan mukaan käytäntö on normaali matalien ajonopeuksien alueilla. Syvennyksiä uusille bussipysäkeille tehdään tarpeen mukaan muiden tietöiden yhteydessä. Kaikille uusille pysäkeille syvennyksiä ei tule.

Kouvolan Sanomien kyselyn vastausten perusteella joidenkin matkustajien työmatkaliikenne on helpottanut uudistusten jälkeen, kun taas toisilla matkanteko on vaikeutunut. Kritiikkiä tuli esimerkiksi kauppakeskus Veturissa työskenteleviltä. Vastausten mukaan töistä on vaikea ehtiä oikeaan bussiin ja seuraavaa pitää odottaa pitkään.

Eskolan mukaan kaupunki on ollut yhteydessä kauppakeskus Veturiin linjastoja suunniteltaessa. Tarvittaessa aikatauluja voidaan säätää tulevaisuudessa, Eskola sanoo.

– Yksittäisiä aikataulumuutoksia pyritään aina tekemään, jos ne ovat teknisesti mahdollisia.

Osa busseista on väliaikaisia​


Toistaiseksi useamman bussin linjakilpi-informaatio – eli bussin yläreunassa elektronisesti näkyvä linjanumero ja bussin suunta – ei ole ollut toiminnassa.

Tämä on aiheuttanut hämmennystä matkustajien keskuudessa. Myös Kouvolan Sanomien kyselyyn vastanneista jotkut ihmettelivät, miksi busseissa ei lue minne ne ovat menossa tai mikä linja on kyseessä. Monissa busseissa on saattanut olla vain paperinen tuloste linjanumerosta sijoitettuna tuulilasin alalaitaan.

Lukijoiden mukaan paperista lappua on hyvin vaikea nähdä kaukaa. Pahimmillaan haluttu bussi on mennyt ohitse, kun oikeaa bussia ei ole tunnistettu ajoissa.

Eskola kertoo, että systeemin koodauksessa on ollut ongelmia.

– Linjakilpi-informaation saaminen kuntoon on prioriteettilistalla ensimmäisten joukossa.

Eskola uskoo, että tilanne saadaan korjattua viimeistään tämän viikon aikana.

Paperisia aikatauluja löytyy useista paikoista​


Reittien löytämisessä vaikeuksia on ollut varsinkin vanhemmalla väellä.

Oikean reitin löytämistä ovat hankaloittaneet pysäkeiltä puuttuvat pysäkkijulisteet. Näissä julisteissa lukee pysäkillä pysähtyvät linjat, niiden aikataulut ja bussien reitit.

Eskola kertoo, että julisteiden painossa oli viivästyksiä, minkä takia kaupunki pääsi aloittamaan julisteiden asennuksen vasta viime viikolla. Julisteiden ripustaminen jatkuu tällä viikolla.

Helpoiten reitit pystyy katsomaan verkosta löytyvällä Reittioppaalla, Eskola ohjeistaa.

Paperisia aikatauluja ja karttoja puolestaan löytyy kaikista kaupungin toimipisteistä, kuten matkakeskukselta, Torikadun Bussimatkatoimistosta, kirjastoista ja kaupungintalosta. Myös kaikissa liikennöivissä busseissa on saatavilla paperisia aikatauluja.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Hintatasoa en osaa vertailla, olisi mielenkiintoista tietää millä hinnalla nykyistä liikennettä on ajettu. Onhan Charterline toki huomattavasti edullisempi, kuin esim. Savonlinja, mutta toisaalta heillä on ns. infra valmiina, eli varikko löytyy. Savonlinja kun myi omansa.

Taloustiedoista selviää, että Kymen Charterline on tehnyt voittoa joka vuosi, ja omavaraisuus on huomattavasti paremmalla tasolla kuin esim. Vekalla.
 
Viimeksi muokattu:
Sain kaupungilta vihdoin tarjousten vertailutaulukot.

Kohde 01. Linjat 1 ja 3.
Kymen Charterline 1 380 732,53 e (100 p.)
Vekka Group 1 791 156,80 e (77,08 p.)
Savonlinja 1 794 710,20 e (76,93 p.)

Kohde 02. Linja 2.
Kymen Charterline 853 627,91 euroa (100 p.)
Savonlinja 1 160 878,65 e (73,53 p.)
Vekka Group 1 260 035,99 e (67,74 p.)
Martti Laurila 2 906 839,80 e (29,36 p.)

Kohde 03. Linjat 6, 6A, 6K, 6T, 60, 61, 62, 63 ja 64.
Kymen Charterline 894 747,56 e (100 p.)
Savonlinja 1 221 424,00 e (73,25 p.)

Kohde 04. Linjat 7 ja 10.
Kymen Charterline 983 642,68 e (100 p.)
Savonlinja 1 269 908,50 e (77,45 p.)
Vekka Group 1 347 770,26 e (72,98 p.)

Kohde 05. Linjat 5, 15, 53, 55, 56, 59.
Kymen Charterline 895 267,48 e (100 p.)

Kohde 06. Linja 9.
Martti Laurila 440 045,00 e
Kymen Charterline 664 803,19 e
Savonlinja 678 409,30 e

Kohde 07. Linjat 32, 34, 35, 44, 48.
Elimäen Liikenne 430 018,15 e
Savonlinja 468 693,25 e
Kymen Charterline 595 180,68 e

Kohde 08. Linja 54.
Martti Laurila 79 666,00 e
Mattilan Liikenne 99 942,00 e
Savonlinja 139 818,40 e
Kymen Charterline 174 320,44 e

Kohde 09. Palvelulinjat P1, P2 ja P3.
Martti Laurila 99 994,95 e
Savonlinja 109 522,65 e
Kymen Charterline 148 408,50 e

Kohde 10. Palvelulinjat P4, P5, P6 ja P7.
Martti Laurila 86 661,00 e
Savonlinja 108 840,10 e
Kymen Charterline 144 297,88 e
Valaiskaa tietämätöntä, ovatko nämä euroluvut siis per vuosi, vai koko sopimuskauden kesto?
 
Valaiskaa tietämätöntä, ovatko nämä euroluvut siis per vuosi, vai koko sopimuskauden kesto?
Annettu hinta on kalenterivuodelle alv. 0 %.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jaahas. Mikäs tämä myrkynvihreä kaveri on? 🤔
Bongasin saman tänään liikenteessä.

Kyseessä on Kymen Charterline 58 ZPM-937, Volvo 8900 LE vm. 2011, tuotu Norjasta ja rekisteröity Suomeen 11.8.2025.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös