Parannuksia poikittaiseen joukkoliikenteeseen

Liittynyt
29 Heinäkuu 2010
Viestit
2
Vaikuttaa, että poikittaiseen joukkoliikenteeseen ei juuri satsata mitään tänä vuonna.

Onko tietoa saadaanko Jokeribussin liikennettä lisättyä nyt syksyllä? Katsoin vanhoja aikataulukirjoja ja havaitsin että Jokerille lisättiin ennen liikennettä joka vuosi.

Onkohan Vantaan ja Espoon osalta tulossa mitään kehittämistä poikittaisliikenteeseen? Sinne pitäisi paukut nyt laittaa, kun kehäteitä parannetaan koko ajan. Autoilu vaan kasvaa koko ajan ja haitat samalla mitalla.
 
Vaikuttaa, että poikittaiseen joukkoliikenteeseen ei juuri satsata mitään tänä vuonna.

Onko tietoa saadaanko Jokeribussin liikennettä lisättyä nyt syksyllä? Katsoin vanhoja aikataulukirjoja ja havaitsin että Jokerille lisättiin ennen liikennettä joka vuosi.

Jokerin vuoroväli tihenee nyt syksyllä vilkkaimman aamuruuhkan aikaan 3 minuuttiin mutta luultavasti tämä ainoastaan lisää bussien peräkkäinajoa entisestään.
 
Jokerin vuoroväli tihenee nyt syksyllä vilkkaimman aamuruuhkan aikaan 3 minuuttiin mutta luultavasti tämä ainoastaan lisää bussien peräkkäinajoa entisestään.

Oikeasti Jokerin liikenne ei lisäänny, vaan vara-autot muutetaan aikataulunmukaisiksi lähdöiksi, jolloin vuoroväli vilkkaimman aamuruuhkan aikaan on kolme minuuttia.

Kovin suuria panostuksia HSL ei voi tiukan taloustilanteen vallitessa poikittaisliikenteeseen tehdä, mutta jotain pientä kuitenkin. Helsingin sisäiselle linjalle 59 lisätään yksi auto, jolloin vuoroväli lyhenee vilkkaimpaan aikaan 7 minuuttiin. Helsingin sisäisellä linjalla 78 liikennöintiaika pitenee hieman sekä aamusta että illasta.

Vantaan sisäisen linjan 62 vuoroista osa jatketaan Vuosaaren satamaan linjatunnuksella 562. Liikennettä on joka päivä aamusta iltaan ja vuoroväli on suurimman osan liikennöintiajasta 30 minuuttia.
 
Vantaan muutosten merkityksestä en osaa sanoa.

Jokerin aikataulua voitaisiin varmaan tihentää iltaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Tämä ei paljoa maksaisi. Suunnittelussa pitäisi nyt varautua kasvuun ja houkutella vapaa-ajan matkoja autoliikenteestä joukkoliikenteeseen.
 
Oikeasti Jokerin liikenne ei lisäänny, vaan vara-autot muutetaan aikataulunmukaisiksi lähdöiksi, jolloin vuoroväli vilkkaimman aamuruuhkan aikaan on kolme minuuttia.

eli siis aikaisemmin ajetut lähdöt viikistä ja leppävaarasta muuttuvat ajamaan normaali reitin ja autot 690, 691 ja 692-695 ajavat ne? Siinä mielessä huono jos yksi varsinainen jokeri on rikki niin sitten siellä ajaa kokonaisia kierroksia täysin väärä kalusto..
 
Laskin tuossa juuri että viime talvena itäkeskuksesta 7.00-7.45 5 min välein lähteviin vuoroihin tarvitsi 10 autoa(10x 447-475), nyt syksyllä 7.00-7.46 3 min välein lähteviin tarvitsee 16 autoa (10x 447-475, 2x 690-691 ja 4x 692-695) Kuitenkaan ne eivät aamulla tule enään takaisin westendin asemalta josta lähdetään parhaillaan 5 min välein, eikä myöskään iltapäivällä tule 3 min välejä kummastakaan päästä talvi aikataulujen mukaan..

Viime talvena siis ajettiin myös 3min välein jokeria, aamuisin viikin tiedepuistolta westendiin ja iltapäivisin leppävaarasta itäkeskukseen, ja näitä lähtöjähän ei oltu merkitty minnekään? Nyt perjaatteessa näiden lisäjokereiden ajomäärät vähenee ja tulee nobinalle kalliiksi, kun kyseessä on suht tuoreita ja euro3 teliautoja, ajattaa vain 27km päivässä linjalla näitä :frown:

(olisin liittänyt aiempaan viestiin mutta ei voinut enää muokata)
 
Takaisin
Ylös