Pari linjojen liikennöitsijähistoriaan liittyvää kysymystä

Liittynyt
8 Elokuu 2023
Viestit
32
1. Mikä linja on ollut kaikkien aikojen pisimmän ajan saman liikennöitsijän ajamana ilman että yhtiö on vaihtunut kilpailutuksessa kertaakaan (se on tosin voinut vaihtua esim. yrityskaupan tai fuusion seurauksena)? Veikkaan 14:ä ja 18:a (molemmat HRO -> HKL -> HKL-BL -> HelB, lakkautettu 2021).
2. Mikä linja on se, jota on ajanut yhtäjaksoisesti pisimpään sama nykyinen liikennöitsijä? Veikkaan 59:ä (PL 1/2005 alkaen, eli nyt jo tasan 20 vuotta!).
 
Oma veikkaukseni on 64, ollut Pohjolan Liikenteellä vuodesta 1999 asti.
Se taitaa olla ainoa linja, joka ei ole vaihtanut liikennöitsijää kilpailutuksen alusta lähtien (niistä, jotka on vielä olemassa. Reitti tosin on pohjoispäässä muuttunut vähän).
 
Ai niin, 64 tietysti. Myös esim. 67 on takaisin kilpailutusta edeltäneellä liikennöitsijällään (Saaren Auton ostanut Pohjolan Liikenne), mutta se oli välillä HKL-Bussiliikenteen/HelBin liikennöimänä.
 
Espoossa linjat 246, 348 ja 349 ovat olleet tosi pitkään Nobinalla (ja Concordialla). Nämä olivat linjatunnuksilla 86, 70 ja 71 ennen linjanumerouudistusta, mutta reitit ovat kutakuinkin pysyneet samoina. Mulla on muistikuva, että 86:lla edellinen liikennöitsijä oli Linjebuss/Connex joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla ja sitä ennen taas Espoon Auto kun reittiä ajettiin tunnuksella 67 Leppävaaraan. Linjoilla 70 ja 71 edellinen liikennöitsijä olisi ollut Nurmijärven Linja joskus 90-luvulla.

Myös 245 (entinen 85) on ollut Nobinalla (Concordialla) hyvin pitkään. Åbergin Linja lopetti siellä noin 20 vuotta sitten.

Sitten jos vielä vähän saivarrellaan tulkinnanvaraisuuksilla, niin jos ajatellaan, että nykyinen 548 Tapiola-Kauniainen-Jupperi on sama linja kuin entinen 15 Otaniemi-Tapiola-Kauniainen-Jupperi, niin enpäs muista, että siellä olisi liikennöinyt ainakaan 30 vuoteen mikään muu kuin joku Nobinan edeltäjistä.
 
Viimeksi muokattu:
Myös esim. 67 on takaisin kilpailutusta edeltäneellä liikennöitsijällään (Saaren Auton ostanut Pohjolan Liikenne), mutta se oli välillä HKL-Bussiliikenteen/HelBin liikennöimänä.
Jos viimeisen päälle tarkkoja ollaan, 67 oli kilpailuksia edeltävinä vuosina kahden liikennöitsijän yhdessä hoitama linja. Yhtiöt olivat Pohjolan Kaupunkiliikenne ja Sirolan Liikenne. Viimeisinä vuosina Sirolan Liikenne oli Linjebussin omistuksessa. Ennen tuota kahden liikennöitsijän aikakautta 67 oli ainoastaan Saaren Autolla, mutta reitti ei ulottunut yhtä pohjoiseen kuin myöhemmin. Vuoden 1983 linjakartalla Torpparinmäkeen menivät linjat 68 ja 68V (Sirolan Liikenne) ja silloin 67 ulottui vain Paloheinään. Vuoden 1985 kartalla 67 ja 68 oli yhdistetty uudeksi linjaksi 67, joka oli jaettu kahdelle liikenteenharjoittajalle.
 
Nämä linjat ovat jo lakkautettu, mutta oliko 75A, 76A/B ja 77A alusta loppuun Nobinalla/Concordialla?
Eipä sitä jaksa muistaa kaikkea ulkoa, joten lunttasin aiheesta mm. tästä listasta, joka on osa tämän foorumin jäsenen kotisivuja. Kilpailutus tuli Helsingin sisäisille linjoille vasta vuonna 1998, joten koillisen syöttöliikenteessä ehti olla ei-kilpailutettuakin liikennettä parisen vuotta ainakin. Linkin listan mukaan 75A:lla on ollut HKL:n busseja ja 77A:lla HKL:n ja Oy Liikenne Ab:n busseja. Melkeinpä väittäisin, että jossain vaiheessa 1990-luvun jälkipuoliskoa 77A:lla olisi ollut jokin yksittäinen Metsälän Linjankin vuoro. Kyseinen firma sai sellaista liikennettä hyvityksenä siitä, että 69:llä liikennettä harvennettiin vähän (johtuen kaupunkiradan käyttöön otosta). Metsälän kalustosta aika iso osa oli varustettu varsin yksinkertaisilla linjakilvillä, joissa ei paljon muuta informaatiota ollut kuin 69 ja musta kilpi. Joissakin vanhemmissa autoissa saattoi lisäksi olla 69A. Tuossa vaiheessa joihinkin autoihin lisättiin tuo tarvittava 77A. Ne autot, joissa oli normaalit linjanumerorullat, oli tietenkin helppoa sijoittaa tuonne, samoin vähän myöhemmin alihankintaliikenteeseen linjalle 78.

Eli eivät olleet 75A yms. koko olemassaoloaikaansa Nobinalla tai sen edeltäjillä.
 
Takaisin
Ylös