Antero Alku sanoi:
Miten tuolla linjalla voi käyttää vara-autoina tavallisia 2-akselisia, joissa on ovet oikealla? Eihän niistä pääse ulos pysäkillä, joka on bussin vasemmalla puolella. Vara-autosta oli oikein kuvakin nettisivulla, eikä siinä ollut ensimmäistäkään ovea vasemmalla seinällä.
En kyllä voi kuin ihmetellä moista ratkaisua ylipäätään. Ainoa selitys tuolle lienee, että Kiinassa ei kuskille paljoa palkkaa makseta, ja öljykin lienee lähes ilmaista. Kallista tuossa ovat Ivecon autot, ja jos investoinnin käyttöiällä ei ole väliä, niin silloin tuo näyttää halvemmalta kuin ratikka. Mutta ei näyttänyt kovin järkevältä kuva, jossa pysäkillä seisoi peräkkäin useita busseja. Yksi ratikka olisi hoitanut tuon kerralla.
Kiina on Kiina. Tuo
yksi kuva oli otettu Demaozhuang Terminus-nimiseltä "asemalta", joka on linjan toinen päätepiste, joten ymmärtää, jos siinä on useampia busseja. Mutta kuvan mukaan seassa näyttää olevan todella myös busseja, jossa on ovet oikealla puolella. Homma hoidetaan kiinalaisen suurpiirteisesti.
Nuo bussit ovat Ivecoja, tarkemmin sanottuna CBC-Ivecoita, jotka ovat Made in China. Minulle ne ovat erittäin positiivinen asia sinänsä täällä sillä vihdoin alkaa automaattivaihteisten matalalattiabussien nousu Kiinan kaupunkeihin. Hienoa! Toivottavasti joskus tänne Fuzhouhunkin tulee. Kauhistuisitte, jos näyttäisin kuvamateriaalia tämän kaupungin busseista, jotka ovat aika kaukana mm. pohjoismaisesta normista. Aika hyvin niihin on kuitenkin tottunut.
Bussikuskin palkka täällä Fuzhoussa on n. 150€ kuussa, mutta varmasti jokin verran korkeampi esim. Pekingissä. Tasoerosta Suomeen nähden kertoo se, että minä käyn kesäisin ajamassa bussia YTV-alueella kolme-neljä kuukautta ja sillä rahalla pärjää taas mainiosti seuraavan talven täällä Fuzhoussa. Ja voi vielä ostaa jotain kivaakin.
Monia asioita siellä Suomessa oppii kummasti arvostamaan täälläpäin maailmaa, mutta toisaalta myös toteamaan, että pärjäähän sitä vähemmälläkin

.
Sinulla, Antero, olisi iso työsarka täällä Kiinassa ajamaan tuota pikaratikka-asiaa täällä, vaikka se muutamassa kaupungissa jo onkin käytössä ja muutamiin suunniteilla. Ylipäätään jokin joukkoliikennekonsultin homma olisi täällä varsin herkullista.