Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,209
Norrköpingissä (Ruotsi) on tällä hetkellä (todennäköisimmin lokakuun loppuun saakka) vain toinen linja kahdesta käytössä; linja 2 on kokonaan korvattu linja-autolla Nygatanin kiskotuksen muutostöiden takia. Ainoa raitiovaunuin liikennöitävä linja on siis linja 3 Vidablick - Resecentrum - Klockaretorpet.
Keskiviikkona 5.10. linjalla 3 liikkui päivällä täysmatalat vaunut 21 - 23 sekä entiset duisburgilaiset M97-vaunut 61, 65, 66, 67 ja 69. Aamulla oli lisäksi ajossa vaunu 70, mutta se vaihdettiin aamupäivällä M98:aan nro 23.
Koulutusvaununa liikkui M67K nro 84. Tämä oli samalla niitä harvoja näkyjä, kun esim. Trädgårdsgatanilla tai Östra Promenadenilla pystyi näkemään raitiovaunun (koska kakkonen siis ajettiin busseilla). Toki kaikki hallireittiajot hoidettiin myös kyseistä katuyhteyttä pitkin molempiin suuntiin. Lehtikelin ongelmia torjuttiin työvaunulla, joka veti perässään erillistä puhdistusyksikköä. Vetävä työvaunu on entinen M67B 93, joka oli alkujaan M67 41. Sen sisaret M67B nro 92 ja nro 94 ovat yhä vaunuvarikolla hätävarakalustona. Niille ei todellisuudessa löydy mitään käyttöä. Vaunu 92 halutaan säilyttää museovaununa ja 94 puolestaan mitä todennäköisimmin päätyy Göteborgiin Ringlinien-seuran käyttöön. Vaunuvarikolla seisoo myös joutilaana mm. M67 40 (ex 140) ja se on tällä hetkellä uhanalaisin vaunu. Sille ei ole mitään järkevää käyttöä. Kun uudet täysmatalat vaunut tulevat ensi vuonna, vähintään 5 vanhaa joudutaan poistamaan. Erittäin todennäköisesti puolet 1990-luvun puolessavälissä kunnostetuista M67K-vaunuista saa lähtöpassit. Itse asiassa jo nyt vaunu 81 seisoo tilassa "avställd".
Norrköpingissä menee tavallaan "hyvin". Linjan 3 kaikki lähdöt hoidetaan kalustolla, jossa vähintään yksi moduuli on matalalattiainen. Poikkeusjärjestelyn aikana linjan 2 kaikki lähdöt ajetaan matalalattiabussilla. Normaalitilanteessa kakkosen yksi vuoro ajetaan suunnitellusti matalalla ratikalla, loput M67K:illa.
Raporttiin liittyvää kuvamaterilaalia näkynee verkossa lähitulevaisuudessa.
Keskiviikkona 5.10. linjalla 3 liikkui päivällä täysmatalat vaunut 21 - 23 sekä entiset duisburgilaiset M97-vaunut 61, 65, 66, 67 ja 69. Aamulla oli lisäksi ajossa vaunu 70, mutta se vaihdettiin aamupäivällä M98:aan nro 23.
Koulutusvaununa liikkui M67K nro 84. Tämä oli samalla niitä harvoja näkyjä, kun esim. Trädgårdsgatanilla tai Östra Promenadenilla pystyi näkemään raitiovaunun (koska kakkonen siis ajettiin busseilla). Toki kaikki hallireittiajot hoidettiin myös kyseistä katuyhteyttä pitkin molempiin suuntiin. Lehtikelin ongelmia torjuttiin työvaunulla, joka veti perässään erillistä puhdistusyksikköä. Vetävä työvaunu on entinen M67B 93, joka oli alkujaan M67 41. Sen sisaret M67B nro 92 ja nro 94 ovat yhä vaunuvarikolla hätävarakalustona. Niille ei todellisuudessa löydy mitään käyttöä. Vaunu 92 halutaan säilyttää museovaununa ja 94 puolestaan mitä todennäköisimmin päätyy Göteborgiin Ringlinien-seuran käyttöön. Vaunuvarikolla seisoo myös joutilaana mm. M67 40 (ex 140) ja se on tällä hetkellä uhanalaisin vaunu. Sille ei ole mitään järkevää käyttöä. Kun uudet täysmatalat vaunut tulevat ensi vuonna, vähintään 5 vanhaa joudutaan poistamaan. Erittäin todennäköisesti puolet 1990-luvun puolessavälissä kunnostetuista M67K-vaunuista saa lähtöpassit. Itse asiassa jo nyt vaunu 81 seisoo tilassa "avställd".
Norrköpingissä menee tavallaan "hyvin". Linjan 3 kaikki lähdöt hoidetaan kalustolla, jossa vähintään yksi moduuli on matalalattiainen. Poikkeusjärjestelyn aikana linjan 2 kaikki lähdöt ajetaan matalalattiabussilla. Normaalitilanteessa kakkosen yksi vuoro ajetaan suunnitellusti matalalla ratikalla, loput M67K:illa.
Raporttiin liittyvää kuvamaterilaalia näkynee verkossa lähitulevaisuudessa.