Pienten yritysten kalustopolitiikka paikallisliikenteessä

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,941
kemkim sanoi:
Hyvinkään bussit näyttivät aika uudenaikaisilta kun kävin katsomassa pari päivää sitten. Ilmeisesti pieni yhtiö on suuria nopeampiliikkeisempi ja kannattaa paremmin, kun on varaa ostaa uusia busseja.
Itse asiassa Hyvinkään Liikenteen nykyisestä kaupunkikalustosta aika näkyvä osa on hankittu käytettynä. Kaluston keskeisenä osana liikkuu kolme "kotelotuuppari-Scaniaa", joista yksi on peräisin Ruotsista ja kaksi Metsälän Linjalta Helsingistä. Ulospäin hiljaiset ja tuoreella maalipinnalla olevat autot antavat tosiaan erityisen siistin ja sivistyneen vaikutelman kadullakulkijoille. Myös Hämeen Linjan vastaavaa samoihin aikoihin Ruotsista hankittua Carrusta luultiin "siviilien" keskuudessa täysin uudeksi autoksi. Harrastaja tai muutoin alaa paremmin tunteva huomaa kyllä matkustaessaan, ettei aivan uunituoreista autoista ole kysymys.
Yleensä pikkukaupunkien pienet yhtiöt eivät pysty omalla tulorahoituksellaan hankkimaan uutta kalustoa paikallisliikenteeseen. 1990-luvulla joissakin kaupungeissa hankittiin jokunen täysin uusi matalalattiabussi niin, että yhteiskunta oli avustamassa hankintaa. Muistaakseni noihin aikoihin Hyvinkäällekin tuli pari midikokoista matalalattia-autoa.
 
Takaisin
Ylös