- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Joskus aiemminkin mietin otsikossa mainittua asiaa, mutta nyt tulin googlanneeksi aiheesta, joskin ilman tulosta. Satutteko tietämään josko sellaisia (pika)raitiotievaunuja olisi, jotka laiturialueelle tullessaan nostaisivat lattia laiturin korkeudelle. Ilmanvastuksen minimoimiseksi ajo kannattanee tehdä niin matalana kuin mahdollista.
Kun runkoa lähdetään nostamaan ja laskemaan, niin miksei sitä voisi myös vaakasuunnassakin liikutella, jolloin laiturin etäisyys kiskoista voisi vaihdella. Enitenhän ratikassa käsittääkseni painaa alusta ajokoneistoineen, matkustamoa matkustajineen käsittääkseni liikuttelisi hydrauliikalla tai mahdollisesti ihan pneumatiikalla kohtuullisen edullisesti vähän joka suuntaan. Hoituisi samalla jousitus ja matkustamon kallistukset kaarteissa.
Jokunen kuukausi sitten esitin mahdollisena pikaratikan reittinä Vihdintietä, jolloin asutusta voisi tihentää tien varrella Helsingistä pohjoiseen. Taisin esittää, että ratikoille tehtäisiin tunneli Mannerheimin tien alle ja pari lisäraideparia, jotta pikaratikat voisivat ohittaa osan pysäkeistä ja siten nopeuttaa matkaa pohjoisesta keskustaan. Nyt tuli mieleen, että ehkäpä fiksumpaa olisikin käyttää Leppävaaran kaupunkirataa. Siellä on nykyään varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella varsin harva vuoroväli. Radasta voitaisiin ottaa uusi haara pikaratikkaa varten vaikkapa Pitäjänmäen tienovilla, josta Konalantietä pitkin Vihdintielle aina Vihtiin asti.
Kun runkoa lähdetään nostamaan ja laskemaan, niin miksei sitä voisi myös vaakasuunnassakin liikutella, jolloin laiturin etäisyys kiskoista voisi vaihdella. Enitenhän ratikassa käsittääkseni painaa alusta ajokoneistoineen, matkustamoa matkustajineen käsittääkseni liikuttelisi hydrauliikalla tai mahdollisesti ihan pneumatiikalla kohtuullisen edullisesti vähän joka suuntaan. Hoituisi samalla jousitus ja matkustamon kallistukset kaarteissa.
Jokunen kuukausi sitten esitin mahdollisena pikaratikan reittinä Vihdintietä, jolloin asutusta voisi tihentää tien varrella Helsingistä pohjoiseen. Taisin esittää, että ratikoille tehtäisiin tunneli Mannerheimin tien alle ja pari lisäraideparia, jotta pikaratikat voisivat ohittaa osan pysäkeistä ja siten nopeuttaa matkaa pohjoisesta keskustaan. Nyt tuli mieleen, että ehkäpä fiksumpaa olisikin käyttää Leppävaaran kaupunkirataa. Siellä on nykyään varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella varsin harva vuoroväli. Radasta voitaisiin ottaa uusi haara pikaratikkaa varten vaikkapa Pitäjänmäen tienovilla, josta Konalantietä pitkin Vihdintielle aina Vihtiin asti.