339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,591
ASEA toimitti Helsinkiin vuosina 1908-1918 yhteensä 76 käytännössä identtistä moottorivaunua. Tämä on Helsingin tähän asti suurin yhtenäinen vaunusarja. Olihan vaunujen moottoreissa eroja, samoin minimaalisia eroja esim. vaunujen mitoissa, mutta käytännössä vaunut olivat varsinkin koriltaan yhtenäisiä. Samankaltaisia vaunuja toimitettiin Suomen kahteen muuhunkin raitiovaunukaupunkiin samoin kuin Tanskaan ja tietysti moniin ruotsalaisiin raitiovaunukaupunkeihin.
Meidän päiviimme asti on Suomessa säilynyt kolme tällaista ns. Pikkuruotsalaista, nimittäin Turun vaunu 5 (1908) sekä Helsingin vaunut (alkuperäisiltä numeroiltaan) 50 (1909) ja 64 (1911).
Nyt vaunu 50 entisöidään alkuperäiseen loistoonsa ja samalla se saa takaisin myös alkuperäisen järjestysnumeronsa. Vaunu siirtyi Oy Stadin Ratikat Ab:n omistukseen 19.5.2009 ja tänään se kuljetettiin vihdoin Tallinnaan entisöintiä varten. Töiden on arvioitu kestävän 12 kuukautta.
SRS-uutisissa http://www.raitio.org/news/uutis10/uutis101.htm on kuvia vaunun nostosta auton lavetille Helsingissä ja huomenna sinne tulee kuvia myös vaunun siirrosta lavetilta halliin Tallinnassa. Pyrin aina silloin tällöin toimitamaan SRS-uutisiin kuvamateriaalia töiden etenemisestä.
Vaunusta on kuvia ja taustaa myös täällä: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/stara/sr50.htm
Opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa entisöintihanketta.
Lisäksi myös raitiovaunujen ystävien on mahdollista osallistua hankkeen tukemiseen ostamalla vaunusta tehty solmioneula. Solmioneulan hinta on 50 euroa, ja tuotto käytetään lyhentämättömänä entisöintihankkeeseen. Solmioneulasta on kuva ja tilausohjeet täällä: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html
Kun vaunu aikanaan valmistuu, se tulee kulkemaan museoliikenteessä avoperävaunun SR 233 parina.
Meidän päiviimme asti on Suomessa säilynyt kolme tällaista ns. Pikkuruotsalaista, nimittäin Turun vaunu 5 (1908) sekä Helsingin vaunut (alkuperäisiltä numeroiltaan) 50 (1909) ja 64 (1911).
Nyt vaunu 50 entisöidään alkuperäiseen loistoonsa ja samalla se saa takaisin myös alkuperäisen järjestysnumeronsa. Vaunu siirtyi Oy Stadin Ratikat Ab:n omistukseen 19.5.2009 ja tänään se kuljetettiin vihdoin Tallinnaan entisöintiä varten. Töiden on arvioitu kestävän 12 kuukautta.
SRS-uutisissa http://www.raitio.org/news/uutis10/uutis101.htm on kuvia vaunun nostosta auton lavetille Helsingissä ja huomenna sinne tulee kuvia myös vaunun siirrosta lavetilta halliin Tallinnassa. Pyrin aina silloin tällöin toimitamaan SRS-uutisiin kuvamateriaalia töiden etenemisestä.
Vaunusta on kuvia ja taustaa myös täällä: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/stara/sr50.htm
Opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa entisöintihanketta.
Lisäksi myös raitiovaunujen ystävien on mahdollista osallistua hankkeen tukemiseen ostamalla vaunusta tehty solmioneula. Solmioneulan hinta on 50 euroa, ja tuotto käytetään lyhentämättömänä entisöintihankkeeseen. Solmioneulasta on kuva ja tilausohjeet täällä: http://www.stadinratikat.fi/kauppa.html
Kun vaunu aikanaan valmistuu, se tulee kulkemaan museoliikenteessä avoperävaunun SR 233 parina.