Bussi hoitaa tämän synkkauksen vähintäänkin hyvin. Toijalassahan "matkakeskusta" ei ole toteutettu ns. hajautettuna versiona.
No, toimiihan se periaatteessa. Jotain kamalan vaikeata tuntuu olevan saada bussivuorot synkkaamaan junan kanssa, Toijalaan saapuvista busseista joka toinen näyttää tulevan Toijalaan juuri sen jälkeen, kun junat ovat lähteneet ja Toijalasta Valkeakoskelle palvellaan junaan sopivasti vain viikonloppuisin. Ilmeisesti liikennöitsijää ei kiinnosta markkinasegmentti "JunaBussi-asiakkaat" tai aseman kiinalaisen ravintolan kanssa on sovittu järjestelystä.
Mitään periaatteellista ongelmaa tietenkään ei ole, jos siis niin halutaan niin synkkaus junan ja bussin välillä on hyvinkin helppo toteuttaa. Yhteinen lippukin on lähinnä byrokratian takana, teknistä estettä ei pitäisi olla.
Jep, bussi palvelisi ihmisiä ja juna peltomyyriä sekä liito-oravia. Eikä sieltä Koskin Rautatieasemalta nyt niin pitkä matka ole keskustaan, että kukaan viitsisi jäädä odottelemaan mahdollisesti joskus saapuvaa paikallisliikenteen bussia.
Oikeastaan nyt karttaa uudelleen katsottuani molemmat palvelisivat pääasiassa samat ihmiset. Lisäänpä yhden helmen nauhaan, Kärjenniemen. Bussi kulkisi myös Metsäkansan ja Kärjenniemen kautta, mutta kiertäisi Valkeakosken uuden lukion kautta keskustaan. Junan pysähdyspaikka Valkeakosken asemalla voisi olla oheisen sillan alla, jolloin minkään bussin ei tarvitsisi erikseen koukata alhaalla olettaen, että sillalle rakennettaisiin portaat ja hissit. Matka sillalta ydinkeskustaan on tosiaan vain kilometrin luokkaa, joten eipä se kävelymatkanakaan ole useimmille kohtuuton.
Todettakoon, että kiskot vievät aina Tehtaan Kentän pieleen, joten yhteyttä voisi mainostaa vaikka Hakan kotipelien yhteydessä vierailevan joukkueen kannattajille ja peräyttää junia nykyiselle tehdasraiteelle.
Suurimmat esteet liikenteen käynnistämiselle lienevät
- Valkeakosken radan Sn 50, joka johtuu lukemani mukaan tasoristeysten määrästä ja niiden näkemäetäisyyksistä sekä JKV:n puutteesta
- puuttuva kalusto (Hangon radan sähköistyksen jälkeen kalustoa on taas) ja
- puutteellinen laituri-infrastruktuuri radan liikennepaikoilla (Toijalassa tarvittaisiin junaa varten erillinen laituri ratapihan itäpäähän, sillä puolen aikoihin pahimmillaan on kaikki neljä laituriraidetta käytössä, Metsäkansaan ja Kärjenniemeen seisakerakenteet ja Valkeakoskelle laituri + käyntiyhteys sillalle).
Yhteys ei olisi etupäässä paikallisliikenteen yhteys vaan liki puhdas kaukoliikenteen syöttöyhteys seuraavanlaisella, varsin yleisellä ajatuksenjuoksulla:
"Helsinkiin tarttis päästä, junaa ei oo aikoihin kulkenukkaan ja miks käyttäisin bussia, sehän on vaan auto ja mulla on omakin, ajanko Toijalaan, no samalla vaivalla ajan koko matkan Hesaan", kun se voisi olla
"Helsinkiin huomenaamuks, eli ajanpa tohon asemalle parkkiin ja hyppään junaan, no Toijalassa täytyy vaihtaa IC:hen mutta eipähän tartte murehtia liikennettä sen enempää".
Muistutan, että Valkeakoskella on 20 000 asukasta ja Toijalassa n. 8000. Rataa näiden välissä on 18 km. Samaan aikaan Ylä-Pirkanmaalla on vireillä henkilöjunayhteys Mäntän (6000 as.) ja Vilppulan (5000 as.) välille, joka myös edellyttää JKV:n ja laituri-infrastruktuurin rakentamista. Rataa taajamien välillä on 8 km.