Pohjois-Espoon linjastotarkastelu

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
1,036
Kalajärven, Niipperin ja Pitkäjärven sekä Nuuksion alueen linjastoa tarkastellaan tulevan vuoden aikana. Asukaskyselyyn pystyy tällä hetkellä vastaamaan HSL:n sivuilla. Linjastoa tarkastellaan erityisesti ruuhkan ulkopuolisen tarjonnan osalta. HSL:n mukaan edellisen muutaman vuoden linjastomuutosten seurauksena "joillain Pohjois-Espoon alueilla joukkoliikennettä on selvästi enemmän kuin sille on käyttäjiä. Tämän seurauksena liikenteen järjestämisen kustannukset ovat alueella selvästi HSL-alueen keskiarvoa korkeammat, ja matkustajia on selvästi HSL-alueen keskiarvoa vähemmän." Leikkauksia tarjonnassa tulee siis aika varmasti, mutta todennäköisesti enemmin linjojen yhdistelyn ja tiettyjen yhteyksien lakkauttamisen muodessa, eikä niinkään vuorovälien harvennuksina.

HSL: Miten Pohjois-Espoon bussit kulkevat tulevaisuudessa? Vastaa ja vaikuta
 
Toivottavasti jo vähiä Siikajärven ja Nuuksionpään vuoroja ei vähennetä, aika hiljaista siellä on muutoin kun turistiaikana....
 
Mulle tuli sellainen kysely, vaikka en varsinaisesti pohjois-Espoossa asu. No vastasin joka tapauksessa. Kyselyssä ihmetytti miksi ei kysytty kuinka usein tulee käytyä Helsingin keskustassa. Bussilinjavaihtoehtoissa jota eniten käytti ei ollut mukana linjaa 227, eikä 533.
 
Toivottavasti jo vähiä Siikajärven ja Nuuksionpään vuoroja ei vähennetä, aika hiljaista siellä on muutoin kun turistiaikana....
Sielläpäin ei näytä olevan kovin paljon varaa leikata vuoroja. Lähinnä ehkä 245:n puolen tunnin vuoroväli keskellä päivää talvikaudella, kun 244:llä on vain tunnin vuoroväli. Helpon säästön saisi varmasti harventamalla 530:n vuorovälin vaikkapa 15 minuuttiin ruuhkan ulkopuolella. Erityisesti Espoon keskus–Myyrmäki-väli ymmärtääkseni kuormittuu heikosti. Silloin HSL:n pitäisi tosin myöntää, että ehkä kyseisen reitin "runkolinjaistaminen" ei ollut paras idea.
 
Tuolla alueella on nykyisin melko kunnianhimoinen liikenne. Nämä kaksi linjaa, 236 ja 239, muodostaa Leppävaaran asemalle yhteyden, jolla on yhteensä 15 minuutin vuoroväli:

1000027325.png

Nämä kaksi linjaa, 583 ja 584, muodostaa Louhelan asemalle yhteyden, jolla on yhteensä 15 minuutin vuoroväli. Louhelan aseman kautta pääsee keskustaan noin 10 minuuttia nopeammin kuin Leppävaaran aseman kautta.

1000027328.png

Nämä kaksi linjaa, 566 ja 582, muodostaa Espoon asemalle yhteyden, jolla on yhteensä 15 minuutin vuoroväli:

1000027331.png

Sanoisin, että jos jostain pitää karsia, lakkauttaisin linjan 582, eli viimeisen kuvan pohjoinen haara poistuisi ja vain Martinlaakson haara jäisi jäljelle 30 minuutin vuorovälillä. Palvelutaso heikkenisi, mutta pohjoiselta haaralta Espoon keskukseen olisi silti mahdollista päästä esimerkiksi vaihtamalla runkolinjalle 200 tai 530 tai tavalliseen bussiin 566, eikä Leppävaaran bussi veisi aivan väärään suuntaan verrattuna Espoon keskuksen bussiin.
 
Toiminta- ja taloussuunnitelmassa mainittiin Pohjois-Espoon linjojen tarjonnan kohdentaminen juuri suurien nousijakohtaisten kustannusten takia eli kyseessä varmaan etunenässä linjat 348, 349 ja niiden variaatiot.

Sen kerran kun sielläpäin olen kulkenut, niin ihmettelin täälläkin kuinka olin ainoa matkustaja koko lähdöllä. Syyksi uumoiltiin, että koululaisille tarkoitetut linjat ajavat joka arkipäivä samoin, vaikka koulut loppuvat vaihteleviin aikoihin eli siinä olisi ainakin säästökohde vähentää lähtöjä vastaamaan koulujen aikatauluja.
 
Viimeksi muokattu:
348, 349 ja niiden variaatiot
Ei ole kummoinen säästökohde kun lähtöjä ei ole kummallakaan linjalla yli kymmentä päivässä. Jos valitsee vain yhden linjaparin käyttäjän Minä vain viestistä, ja harventaa vuorovälin 15 minuutista 20 minuuttiin, lähtojen määrä laskee jo yli kymmennellä (hypoteettisesti siis).
 
Espoon keskus–Myyrmäki-väli ymmärtääkseni kuormittuu heikosti. Silloin HSL:n pitäisi tosin myöntää, että ehkä kyseisen reitin "runkolinjaistaminen" ei ollut paras idea.
530 on runkolinjaksi aika rauhallinen, mutta esimerkiksi Myyrmäki-Pähkinärinne välillä ruuhka-ajan ulkopuolella on ihan hyvin porukkaa.
 
530 on runkolinjaksi aika rauhallinen, mutta esimerkiksi Myyrmäki-Pähkinärinne välillä ruuhka-ajan ulkopuolella on ihan hyvin porukkaa.
Kesällä kun usein vedin Myrtsi-Espoon Ikea 530lla oli siinä aina hyvin porukkaa, ei nyt ruuhkaksi ja kaukana 560 kuormasta josta vaihdoin.... Ja ainakin itse näkisin juuri jonkun 530 tärkeäksi jos haluasi vähentää autoilua tuolla suunnalla, aiemminhan siinä ei ole muistaakseni ollut noin hyvää palvelua.

Ja 244 oli kyllä aina liki tyhjä kumpaankin suuntaan, se ei näytä edes turisteja vetävän vaikka on jopa parempi kuin 245 jos haluaa Nuuksioon, 245 oli sitten turisti aikaan välillä ihan täydessä kuormassa etenkin jos koululuokat keksi Haltiaan mennä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Toiminta- ja taloussuunnitelmassa mainittiin Pohjois-Espoon linjojen tarjonnan kohdentaminen juuri suurien nousijakohtaisten kustannusten takia eli kyseessä varmaan etunenässä linjat 348, 349 ja niiden variaatiot.

Sen kerran kun sielläpäin olen kulkenut, niin ihmettelin täälläkin kuinka olin ainoa matkustaja koko lähdöllä. Syyksi uumoiltiin, että koululaisille tarkoitetut linjat ajavat joka arkipäivä samoin, vaikka koulut loppuvat vaihteleviin aikoihin eli siinä olisi ainakin säästökohde vähentää lähtöjä vastaamaan koulujen aikatauluja.
Tähän sen verran, että vaikka lähdöt saataisiin jollain tavalla kikkailtua koulujen alkamisaikoihin, niin samaan aikaan esim. yhdeksältä koulu voi keskiviikkona alkaa vain yhdellä luokalla ja perjantaina useammalla. Myös lukujärjestykset vaihtuvat 2-5 kertaa vuodessa. Lisäksi keli vaikuttaa aika paljon siihen ottavatko juniorit fillarin vai bussin tai heittääkö vanhemmat kouluun. Varmaan näiden äärettömien muuttujien takia on järkevämpi ajaa tyhjiä autoja koulun vakioalkamisaikoihin kahdeksalta, yhdeksältä ja kymmeneltä.
 
Tuolla alueella on nykyisin melko kunnianhimoinen liikenne. Nämä kaksi linjaa, 236 ja 239, muodostaa Leppävaaran asemalle yhteyden, jolla on yhteensä 15 minuutin vuoroväli:

Näytä liitetiedosto 9214

Nämä kaksi linjaa, 583 ja 584, muodostaa Louhelan asemalle yhteyden, jolla on yhteensä 15 minuutin vuoroväli. Louhelan aseman kautta pääsee keskustaan noin 10 minuuttia nopeammin kuin Leppävaaran aseman kautta.

Näytä liitetiedosto 9215

Nämä kaksi linjaa, 566 ja 582, muodostaa Espoon asemalle yhteyden, jolla on yhteensä 15 minuutin vuoroväli:

Näytä liitetiedosto 9216

Sanoisin, että jos jostain pitää karsia, lakkauttaisin linjan 582, eli viimeisen kuvan pohjoinen haara poistuisi ja vain Martinlaakson haara jäisi jäljelle 30 minuutin vuorovälillä. Palvelutaso heikkenisi, mutta pohjoiselta haaralta Espoon keskukseen olisi silti mahdollista päästä esimerkiksi vaihtamalla runkolinjalle 200 tai 530 tai tavalliseen bussiin 566, eikä Leppävaaran bussi veisi aivan väärään suuntaan verrattuna Espoon keskuksen bussiin.
Anteeksi, HSL meinasi nimenomaan lakkauttaa aikaisemmin linjan 236 (ex. e21), ja korvata palvelun linjalla 582 (ex. e82, exex. e92) Minäkin tuota 582V käytän päivittäin. 239 (ex. e29) on ajellut tyhjänä vuosia. Kalajärveltä Serenaan ajetaan 236 Kerran tunnissa. Samoin kuin tuo linja 345 on ollut vasaran alla usein, mutta Espoo,ja rinnekotisäätiö ovat vastustaneet linjan lakkauttamista. Kun odotat linjaa 583K, ei se tule siihen suuntaan mihin pitäisi,(aamulla metsään>Kalajärvi, illalla metsästä> Aviapolis.) per(u)smäestä (anteeksi kielenkäyttö), en keksi mitään kerrostalolähiötä, että siellä tollakin palveluasteella ajellaan.
 
Anteeksi, HSL meinasi nimenomaan lakkauttaa aikaisemmin linjan 236 (ex. e21), ja korvata palvelun linjalla 582 (ex. e82, exex. e92) Minäkin tuota 582V käytän päivittäin. 239 (ex. e29) on ajellut tyhjänä vuosia. Kalajärveltä Serenaan ajetaan 236 Kerran tunnissa. Samoin kuin tuo linja 345 on ollut vasaran alla usein, mutta Espoo,ja rinnekotisäätiö ovat vastustaneet linjan lakkauttamista. Kun odotat linjaa 583K, ei se tule siihen suuntaan mihin pitäisi,(aamulla metsään>Kalajärvi, illalla metsästä> Aviapolis.) per(u)smäestä (anteeksi kielenkäyttö), en keksi mitään kerrostalolähiötä, että siellä tollakin palveluasteella ajellaan.
Aiotaanko 236 lakkauttaa kokonaan vaiko lyhentää reittiä tai karsia pois reittivaihtoehtoja? Ainakin olisi syytä Järvenperästä Leppävaaraan säilyttää linjojen 236 ja 239 nykyinen vuorroväli.
 
Takaisin
Ylös