YTV:llä suunniteltiin jo 1980-luvulla useiden säteittäislinjojen ajattamista "ristiin" kantakaupungissa, esimerkiksi Hämeenlinnanväylän suunnalta Hakaniemeen ja Lahdenväylän suunnalta Kamppiin. Nykyään tällaisia yhteyksiä hoitaa lähinnä bussilinja 70T.R.Silfverberg sanoi:Vaihtoehtoja tietenkin on. Minun mielestäni nykytilanteessa kannattaisi hyödyntää enemmän myös Helsinginkatua ja Nordenskjöldinkatua läpiajoliikenteessä, sekä autojen että bussien/raitiovaunujen osalta, jotta keskusta rauhoittuisi. Jos lähijunilla olisi yksi rautatieasema lisää kantakaupungissa Helsinginkadun yläpuolella, ja sen alla kulkisi raitiovaunuja useita linjoja, niin päärautatieasema ei olisi ainoa solmukohta keskustassa. Kallion ja Töölön seutu saisivat piristysruiskeen kanssa.
Mahtaisikohan linjan 70T hoitamisessa raitiovaunuin olla järkeä? Ratikka voisi kulkea Koskelasta tai Arabiasta Paavalin kirkolle, josta Sturenkadun ja Hesarin kautta Töölöön ja edelleen Kamppiin. Olen huomannut, että varsinkin päiväsaikaan 70T:llä matkustetaan paljon esimerkiksi Kumpulan yliopistokampukselta Töölöön. Usein puoliltapäivinkin ajellaan täydessä istumalastissa. Nykyisellään 70T on varsinkin ruuhka-aikaan hidas. Omalla väylällään kulkeva ratikka tuskin olisi ainakaan hitaampi. 70T:llä on myös ollut ketjuuntumisongelmia, vuorovälihän on ruuhkahuipussa alle 10 min.
Tämä uusi linja korvaisi osittain nykyisen ratikkalinja 8:n, joka voisikin siirtyä vaikkapa reitille Käpylä-Sörnäinen-Töölö-Salmisaari.
Rationalisointia pitäisi tehdä myös linjoille 1(A) ja 51. Kaksi harvahkosti ajavaa päällekkäistä linjaa tuntuu hullulta, varsinkin kun kyseessä on kaksi eri kulkuneuvoa, jotka eivät edes pysähdy samoilla pysäkeillä. Yhdelle linjalle saataisiin nykyresurssein vuoroväliksi päivällä mukava 10 minuuttia ja ruuhkassa jopa 5 min. Minulle henkilökohtaisesti on sama, ajettaisiinko reittiä bussilla vai ratikalla. Nykyisessä tilanteessa, jossa toimivia ratikoita (tai terveitä ratikkakuskeja) on liian vähän, voisi olla fiksua ajaa väliaikaisesti bussilinjaa 51B Käpylä - Hakaniemi ja ratikkapuolen tilanteen helpottaessa ehkä ensi vuosikymmenen alussa korvata linja 51(B) kokonaan ratikalla. Kiskot kun olisivat valmiina...