Katselin tässä sillä silmällä Ala-Tikkurilasta asunto,a se on semmoinen pieni Helsingin siirtokunta Kehä III ja Tikkurilan välissä. Ja rupesin taas kiroamaan paikallisia bussilinjoja, ihan niin kuin kirosin asuessani Heikinlaaksossa. Rutistaan nyt täällä, saa vinkata kenelle Helsingin liikennesuunnittelussa pitäisi asiasta vikistä.
Aloitetaan siitä Heikinlaaksosta, otetaan pisteeksi eräs pikkuruinen paikalliskeskus eli Heikilaaksontien ja Vanhan Porvoontien risteys, jossa on Nesteen huoltoasema, muutama kerrostalo ja tiivistä pientaloasutusta. Kaikki edellytykset toimivalle joukkoliikenteelle.
Ongelma on bussi numero 75. Se kulkee Puistolasta Heikinlaakson kautta Vanhaa Porvoontietä Pihlajamäen kautta Lahden moottoritielle. Se on periaatteessa ihan hyvä linja, vuoroja on ruuhka-aikaan kiitettävät kahdeksan tunnissa mukaanlukien 75A joka kulkee Puistolasta Jakomäkeen. Kuormitus on suht hyvä kumpaankiin suuntaan, kun väkeä menee sekä suoraan Helsinkiin että Puistolan asemalle.
Liikennesuunnittelija on tosin ilmeisesti ajatellut, että linja toimii syöttöliikenteenä Puistolan juniin. Mitä kauemmas asemasta mennään sitä epätodennäköisempää tämä on, Heikinlaaksosta menee suoraan vaihdotta bussilla 28 minuuttia ja vaihdon kanssa Puistolassa 33 minuuttia. Ei ole vaikea valita, tosin ruuhka-aikana tuo 75 kestää parhaimmillaan melkein 40 minuuttia, joten junakin voi houkutella. Itse tein vähän kumpaakin aamuliikenteessä.
Ensinnäkin, tuo 28 minuuttiakin on etäisyyden huomioon ottaen järkyttävän paljon, ja ruuhka-ajan 40 minuuttia absurdia. Toiseksi, tuo 75A on täysin turha yhteys Jakomäen perukoilta Puistolaan, kuka tahansa tervejärkinen menee sieltä bussilla 77 Helsinkiin eikä Puistolan kautta. Kolmanneksi, johtuen alkoholistien yömajasta Malmin lentokentän nurkilla, tuo linja on sanokaamme siivoton. Vaimo kertoo vieläkin reissusta kun spurgu lorotteli bussin takapenkiltä niin, että virtsa virtasi etuovelle saakka.
Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu, sinne Tattarisuon teollisuusalueelle on hyvin vähän liikennettä, ja sinne riittäisi muutama vuoro nykyiselllä 75 reitillä. Ajetaan tuota vaikka tunnuksella 75A, sivutuotteena juopot on siivottu suurimmasta osasta suosittua linjaa. Vanha 75A poistetaan tarpeettoman, sen sijaan 75 kääntyy Tapulikaupungintien kautta Jakomäkeen ja jatkaa siitä linjan 77 reittiä suoraan Porvoon Moottoritien kautta keskustaan. Tämä nopeuttaa matkaa keskustaan huomattavasti ja tarjoaa myös Jakomäestä sitä kaipaaville tiiviin yhteyden Puistolaan ja pääradalle. Myös lähin isompi ruokkakauppa Heikinlaaksosta katsoen on Jakomäen S-Market. Samalla linjan 77 vuoroja karsitaan vastaavasti.
Mistä pääsemme sinne Ala-Tikkurilaan. Siltaa pitkin Kehä III yli Tikkurilan suuntaan ei mene yhtään bussia. Potentiaalisina Ala-Tikkurilaisena olisi tariffipoliittista syistä ihan mukava päästä Puistolan eikä Tikkurilan asemalle. Käytännössä paikalliset joko (a) kävelevät Puistolaan sen reilun kilometrin, (b) ostavat seutulipun ja menevät Vantaan bussilla numero 53 Tikkurilan asemalle, tai ja useimmiten (c) ostavat auton. Tietenkin sen tariffi pitäisi korjata, mutta sitä odotellessa tuo nyt vaan on ihan aito liikennöintitarve joka pitäisi hoitaa.
Olennaisempi liikenteellinen syy on kuitenkin se, että Puistolasta, Heikinlaaksosta, jopa Jakomäestä katsoen lähin suht viihtyisä keskus jossa on kauppoja, baareja, elokuvateatteri ja jopa pari ihan kohtuullista ruokaravintolaa on Tikkurila. Malmi ei tätä kaikella kunnioituksella ole. Malmille pääsee useallakin bussilla, Tikkurilaan mennessä pitäisi vaihtaa Puistolassa.
Tämän voisi hoitaa kuntoon sen 75 loppupäässä. Sen sijaan että päätepysäkki olisi Puistolassa, linjan pitäisi jatkua sieltä Suuntimotien ja Tikkuritien kautta Tikkurilan kävelykadulle ja asemalle. Jos se 75 kulkisi Jakomäen kautta niin kuin yllä hahmottelin, sieltäkin ajomatka olisi alle kymmenen minuuttia Tikkurilaan, josta taas pääsee edelleen kaukojuniin, lentokentälle, jne. Linjalle olisi myös entistä paremmin kuormitusta kumpaankin suuntaan.
Tuli vähän pitkä, anteeksi, mutta tätä purnausta on pyöritelty päässä kyseisessä bussissa useammankin kerran.
Aloitetaan siitä Heikinlaaksosta, otetaan pisteeksi eräs pikkuruinen paikalliskeskus eli Heikilaaksontien ja Vanhan Porvoontien risteys, jossa on Nesteen huoltoasema, muutama kerrostalo ja tiivistä pientaloasutusta. Kaikki edellytykset toimivalle joukkoliikenteelle.
Ongelma on bussi numero 75. Se kulkee Puistolasta Heikinlaakson kautta Vanhaa Porvoontietä Pihlajamäen kautta Lahden moottoritielle. Se on periaatteessa ihan hyvä linja, vuoroja on ruuhka-aikaan kiitettävät kahdeksan tunnissa mukaanlukien 75A joka kulkee Puistolasta Jakomäkeen. Kuormitus on suht hyvä kumpaankiin suuntaan, kun väkeä menee sekä suoraan Helsinkiin että Puistolan asemalle.
Liikennesuunnittelija on tosin ilmeisesti ajatellut, että linja toimii syöttöliikenteenä Puistolan juniin. Mitä kauemmas asemasta mennään sitä epätodennäköisempää tämä on, Heikinlaaksosta menee suoraan vaihdotta bussilla 28 minuuttia ja vaihdon kanssa Puistolassa 33 minuuttia. Ei ole vaikea valita, tosin ruuhka-aikana tuo 75 kestää parhaimmillaan melkein 40 minuuttia, joten junakin voi houkutella. Itse tein vähän kumpaakin aamuliikenteessä.
Ensinnäkin, tuo 28 minuuttiakin on etäisyyden huomioon ottaen järkyttävän paljon, ja ruuhka-ajan 40 minuuttia absurdia. Toiseksi, tuo 75A on täysin turha yhteys Jakomäen perukoilta Puistolaan, kuka tahansa tervejärkinen menee sieltä bussilla 77 Helsinkiin eikä Puistolan kautta. Kolmanneksi, johtuen alkoholistien yömajasta Malmin lentokentän nurkilla, tuo linja on sanokaamme siivoton. Vaimo kertoo vieläkin reissusta kun spurgu lorotteli bussin takapenkiltä niin, että virtsa virtasi etuovelle saakka.
Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu, sinne Tattarisuon teollisuusalueelle on hyvin vähän liikennettä, ja sinne riittäisi muutama vuoro nykyiselllä 75 reitillä. Ajetaan tuota vaikka tunnuksella 75A, sivutuotteena juopot on siivottu suurimmasta osasta suosittua linjaa. Vanha 75A poistetaan tarpeettoman, sen sijaan 75 kääntyy Tapulikaupungintien kautta Jakomäkeen ja jatkaa siitä linjan 77 reittiä suoraan Porvoon Moottoritien kautta keskustaan. Tämä nopeuttaa matkaa keskustaan huomattavasti ja tarjoaa myös Jakomäestä sitä kaipaaville tiiviin yhteyden Puistolaan ja pääradalle. Myös lähin isompi ruokkakauppa Heikinlaaksosta katsoen on Jakomäen S-Market. Samalla linjan 77 vuoroja karsitaan vastaavasti.
Mistä pääsemme sinne Ala-Tikkurilaan. Siltaa pitkin Kehä III yli Tikkurilan suuntaan ei mene yhtään bussia. Potentiaalisina Ala-Tikkurilaisena olisi tariffipoliittista syistä ihan mukava päästä Puistolan eikä Tikkurilan asemalle. Käytännössä paikalliset joko (a) kävelevät Puistolaan sen reilun kilometrin, (b) ostavat seutulipun ja menevät Vantaan bussilla numero 53 Tikkurilan asemalle, tai ja useimmiten (c) ostavat auton. Tietenkin sen tariffi pitäisi korjata, mutta sitä odotellessa tuo nyt vaan on ihan aito liikennöintitarve joka pitäisi hoitaa.
Olennaisempi liikenteellinen syy on kuitenkin se, että Puistolasta, Heikinlaaksosta, jopa Jakomäestä katsoen lähin suht viihtyisä keskus jossa on kauppoja, baareja, elokuvateatteri ja jopa pari ihan kohtuullista ruokaravintolaa on Tikkurila. Malmi ei tätä kaikella kunnioituksella ole. Malmille pääsee useallakin bussilla, Tikkurilaan mennessä pitäisi vaihtaa Puistolassa.
Tämän voisi hoitaa kuntoon sen 75 loppupäässä. Sen sijaan että päätepysäkki olisi Puistolassa, linjan pitäisi jatkua sieltä Suuntimotien ja Tikkuritien kautta Tikkurilan kävelykadulle ja asemalle. Jos se 75 kulkisi Jakomäen kautta niin kuin yllä hahmottelin, sieltäkin ajomatka olisi alle kymmenen minuuttia Tikkurilaan, josta taas pääsee edelleen kaukojuniin, lentokentälle, jne. Linjalle olisi myös entistä paremmin kuormitusta kumpaankin suuntaan.
Tuli vähän pitkä, anteeksi, mutta tätä purnausta on pyöritelty päässä kyseisessä bussissa useammankin kerran.