Puistola, Tikkurila, Heikinlaakso ja linja 75

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Katselin tässä sillä silmällä Ala-Tikkurilasta asunto,a se on semmoinen pieni Helsingin siirtokunta Kehä III ja Tikkurilan välissä. Ja rupesin taas kiroamaan paikallisia bussilinjoja, ihan niin kuin kirosin asuessani Heikinlaaksossa. Rutistaan nyt täällä, saa vinkata kenelle Helsingin liikennesuunnittelussa pitäisi asiasta vikistä.

Aloitetaan siitä Heikinlaaksosta, otetaan pisteeksi eräs pikkuruinen paikalliskeskus eli Heikilaaksontien ja Vanhan Porvoontien risteys, jossa on Nesteen huoltoasema, muutama kerrostalo ja tiivistä pientaloasutusta. Kaikki edellytykset toimivalle joukkoliikenteelle.

Ongelma on bussi numero 75. Se kulkee Puistolasta Heikinlaakson kautta Vanhaa Porvoontietä Pihlajamäen kautta Lahden moottoritielle. Se on periaatteessa ihan hyvä linja, vuoroja on ruuhka-aikaan kiitettävät kahdeksan tunnissa mukaanlukien 75A joka kulkee Puistolasta Jakomäkeen. Kuormitus on suht hyvä kumpaankiin suuntaan, kun väkeä menee sekä suoraan Helsinkiin että Puistolan asemalle.

Liikennesuunnittelija on tosin ilmeisesti ajatellut, että linja toimii syöttöliikenteenä Puistolan juniin. Mitä kauemmas asemasta mennään sitä epätodennäköisempää tämä on, Heikinlaaksosta menee suoraan vaihdotta bussilla 28 minuuttia ja vaihdon kanssa Puistolassa 33 minuuttia. Ei ole vaikea valita, tosin ruuhka-aikana tuo 75 kestää parhaimmillaan melkein 40 minuuttia, joten junakin voi houkutella. Itse tein vähän kumpaakin aamuliikenteessä.

Ensinnäkin, tuo 28 minuuttiakin on etäisyyden huomioon ottaen järkyttävän paljon, ja ruuhka-ajan 40 minuuttia absurdia. Toiseksi, tuo 75A on täysin turha yhteys Jakomäen perukoilta Puistolaan, kuka tahansa tervejärkinen menee sieltä bussilla 77 Helsinkiin eikä Puistolan kautta. Kolmanneksi, johtuen alkoholistien yömajasta Malmin lentokentän nurkilla, tuo linja on sanokaamme siivoton. Vaimo kertoo vieläkin reissusta kun spurgu lorotteli bussin takapenkiltä niin, että virtsa virtasi etuovelle saakka.

Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu, sinne Tattarisuon teollisuusalueelle on hyvin vähän liikennettä, ja sinne riittäisi muutama vuoro nykyiselllä 75 reitillä. Ajetaan tuota vaikka tunnuksella 75A, sivutuotteena juopot on siivottu suurimmasta osasta suosittua linjaa. Vanha 75A poistetaan tarpeettoman, sen sijaan 75 kääntyy Tapulikaupungintien kautta Jakomäkeen ja jatkaa siitä linjan 77 reittiä suoraan Porvoon Moottoritien kautta keskustaan. Tämä nopeuttaa matkaa keskustaan huomattavasti ja tarjoaa myös Jakomäestä sitä kaipaaville tiiviin yhteyden Puistolaan ja pääradalle. Myös lähin isompi ruokkakauppa Heikinlaaksosta katsoen on Jakomäen S-Market. Samalla linjan 77 vuoroja karsitaan vastaavasti.

Mistä pääsemme sinne Ala-Tikkurilaan. Siltaa pitkin Kehä III yli Tikkurilan suuntaan ei mene yhtään bussia. Potentiaalisina Ala-Tikkurilaisena olisi tariffipoliittista syistä ihan mukava päästä Puistolan eikä Tikkurilan asemalle. Käytännössä paikalliset joko (a) kävelevät Puistolaan sen reilun kilometrin, (b) ostavat seutulipun ja menevät Vantaan bussilla numero 53 Tikkurilan asemalle, tai ja useimmiten (c) ostavat auton. Tietenkin sen tariffi pitäisi korjata, mutta sitä odotellessa tuo nyt vaan on ihan aito liikennöintitarve joka pitäisi hoitaa.

Olennaisempi liikenteellinen syy on kuitenkin se, että Puistolasta, Heikinlaaksosta, jopa Jakomäestä katsoen lähin suht viihtyisä keskus jossa on kauppoja, baareja, elokuvateatteri ja jopa pari ihan kohtuullista ruokaravintolaa on Tikkurila. Malmi ei tätä kaikella kunnioituksella ole. Malmille pääsee useallakin bussilla, Tikkurilaan mennessä pitäisi vaihtaa Puistolassa.

Tämän voisi hoitaa kuntoon sen 75 loppupäässä. Sen sijaan että päätepysäkki olisi Puistolassa, linjan pitäisi jatkua sieltä Suuntimotien ja Tikkuritien kautta Tikkurilan kävelykadulle ja asemalle. Jos se 75 kulkisi Jakomäen kautta niin kuin yllä hahmottelin, sieltäkin ajomatka olisi alle kymmenen minuuttia Tikkurilaan, josta taas pääsee edelleen kaukojuniin, lentokentälle, jne. Linjalle olisi myös entistä paremmin kuormitusta kumpaankin suuntaan.

Tuli vähän pitkä, anteeksi, mutta tätä purnausta on pyöritelty päässä kyseisessä bussissa useammankin kerran.
 
Mistä pääsemme sinne Ala-Tikkurilaan. Siltaa pitkin Kehä III yli Tikkurilan suuntaan ei mene yhtään bussia. Potentiaalisina Ala-Tikkurilaisena olisi tariffipoliittista syistä ihan mukava päästä Puistolan eikä Tikkurilan asemalle. Käytännössä paikalliset joko (a) kävelevät Puistolaan sen reilun kilometrin, (b) ostavat seutulipun ja menevät Vantaan bussilla numero 53 Tikkurilan asemalle, tai ja useimmiten (c) ostavat auton. Tietenkin sen tariffi pitäisi korjata, mutta sitä odotellessa tuo nyt vaan on ihan aito liikennöintitarve joka pitäisi hoitaa.
Asiallinen kirjoitus. Tällaisia katvealueita riittää Pääkaupunkiseudulla - ja nyttemmin myös koko YTV -alueella.

Ala-Tikkurilan tilanteesta sen verran, että tuon kaupunginiosan liittämisestä Vantaan kaupunkiin on aika ajoin keskusteltu. Tällöin siis Kehä III:n ja Keravanjoen välinen alue liitettäisiin Vantaan maa-alueisiin. Toisinaan on jopa puhuttu eräänlaisesta vaihtokaupasta, jossa Ala-Tikkurila siirtyisi Helsingiltä Vantaalle ja Rajakylä/Länsimäki vaihtaisivat omistajaa Vantaasta Helsinkiin. Näitä omistajuusvaihdoksia on eniten perusteltu juuri mm. luettelemillasi liikennepoliitiisilla syillä, mutta ainakaan toistaiseksi mitään päätöksiä ei ole tehty.

Oletkos muuten miettinyt, mikä epäloogisuus tuossa mainitsemassasi linjassa v53 on? Sehän on siis Vantaan sisäinen linja - eli Vantaan sisäisen lipun pitäisi kelvata kyseisellä linjalla. Kokeilepa nousta Ala-Tikkurilan kohdalla linjan v53 kyytiin ja tarjoa maksuksi Vantaan sisäistä lippua...;)
(Toki vastaavanlaisia "sisäisiä" linjoja on enemmänkin Pääkaupunkiseudulla.)
 
75A:ssa on järkeä siinä mielessä, että Jakomäestä sillä pääsee mm. Puistolan terveysasemalle ja hammashoitolaan. Lisäksi tuo syöttöliikennefunktio Puistolan asemalle, Jakomäki on hyvä kääntöpaikka tuolle linjalle. 75 on järkevää ajaa Tattarisuon kautta, sillä se tarjoaa Sepänmäestä ja Pihlajamäestä nopean yhteyden keskustaan. Nousijoita Tattarisuolta on myös aika usein ilta-aikaankin ja vuorotiheyden pitäisi olla kohtuullinen.

Sellaista muutosta voisi toki ajatella, että 77 ja 75A yhdistettäisiin. Vuoro lähtisi Siltamäestä, ajaisi Puistolan aseman kautta, sitten Puistolan läpi, Jakomäen läpi ja Jakomäen rampista keskustaan. Säilyttäisin kuitenkin 75-linjan nykyisellään, tahdistaen kuitenkin tämän uuden linjan kanssa.

Sen sijaan vakavampi puute on Heikinlaakson siinä kulmassa, joka on Kehä III:a lähinnä. Sitä reittiä kun ei yksikään bussilinja aja 732K:n loputtua. Pitkä kävely 75:lle ja hidas matka keskustaan ei kai houkuttele paljoa matkustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä pääsemme sinne Ala-Tikkurilaan. Siltaa pitkin Kehä III yli Tikkurilan suuntaan ei mene yhtään bussia. Potentiaalisina Ala-Tikkurilaisena olisi tariffipoliittista syistä ihan mukava päästä Puistolan eikä Tikkurilan asemalle. Käytännössä paikalliset joko (a) kävelevät Puistolaan sen reilun kilometrin, (b) ostavat seutulipun ja menevät Vantaan bussilla numero 53 Tikkurilan asemalle, tai ja useimmiten (c) ostavat auton. Tietenkin sen tariffi pitäisi korjata, mutta sitä odotellessa tuo nyt vaan on ihan aito liikennöintitarve joka pitäisi hoitaa.

Mikäs vika linjassa H73 on? Sehän syöttää Ala-Tikkurilasta Puistolan asemalle ja vie samalla keskustaan. 53:lla taas pääseee Tikkurilan suuntaan. Tapulikaupungista Tikkurilan Anttilan kohdalle on mukava pyöräilymatka, mutta talvisin olisi kiva, jos joku bussilinja ajaisi tuon Kehä III:n sillan yli.
 
Oletkos muuten miettinyt, mikä epäloogisuus tuossa mainitsemassasi linjassa v53 on? Sehän on siis Vantaan sisäinen linja - eli Vantaan sisäisen lipun pitäisi kelvata kyseisellä linjalla. Kokeilepa nousta Ala-Tikkurilan kohdalla linjan v53 kyytiin ja tarjoa maksuksi Vantaan sisäistä lippua...;)
(Toki vastaavanlaisia "sisäisiä" linjoja on enemmänkin Pääkaupunkiseudulla.)


Toisaalta ehkä parempi näin, että kyytiin pääsee vaikka ei Vantaalla ollakaan. Helsingin 47 taas on siitä erikoinen, että vaikka Vantaan pysäkkejä on matkalla 1+2 kappaletta, ei niillä kyytiin eikä kyydistä pois pääse (itsekin olen ajanut ohi vaikka pysäkillä on ollut matkustaja huitomassa). Toisaalta voidaan taas miettiä, että kuinkahan paljon mahtaakaan olla ongelmia kun matkustaja hyppää sisäisen linjan autoon (vaikkapa aiemmin mainittuun Vantaan 53:en) eikä sieltä Vantaan sisäistä lippua saakaan.
 
Tämän voisi hoitaa kuntoon sen 75 loppupäässä. Sen sijaan että päätepysäkki olisi Puistolassa, linjan pitäisi jatkua sieltä Suuntimotien ja Tikkuritien kautta Tikkurilan kävelykadulle ja asemalle.
Linjalla 73 on myös saman kaltainen tilanne. Muutama vuosi sitten sen päätepysäkki siirrettiin Lampputieltä Ala-Tikkurilan puolelle. Ehdin silloin jo ajatella, että nyt on suunnittelijoilla vaihteeksi järki mukana. Toisin kävi. Nyt 73:n päättäri on IHAN väärässä päässä Ala-Tikkurilaa.

Ratkaisuja olisi muutama:

1) 73 ajaisi siltaa Kehän yli ja kääntyisi McDonaldsin kohdalta Aamuruskontielle. Päättäri voisi olla Bilteman luona tai sitten rakennettaisiin yksikaistainen joukkoliikennekatu nykyiselle päättärille.

2) Aamuruskontien sijaan 73 kääntyisi Härkävaljakon tielle, päättäri voisi olla Heurekan parkkipaikalla (Helsingin puolella kuitenkin).

3) Tai sitten 73 voisi ajaa temen ehdottamalla tavalla, eli Tikkurilan asemalle.

Joka tapauksessa 73:n päättäri on nyt tyhmässä paikassa. Sen ei ole mitään mennä Kehää pitkin, kun voisi kulkea asuinalueenkin läpi. Itse kannatan näistä vaihtoehtoa 3.
 
Se 73 on niin omituinen, että suoraan sanoen olin unohtanut koko linjan, kiitos Kemkimille muistutuksesta. Kuten Tuomas kuvaa, se palvelee Ala-Tikkurilla aika kehnosti, esim. reittiopas ei edes ehdottanut sitä! Ala-Tikkurila on kummallakin puolen Tikkuritietä. Se olennainen paikka missä sen Puistolaan menevän bussin pitäisi pysähtyä on Tikkuritien, Aamuruskontien ja Härkävaljakontien risteys. Eli se sama risteys missä on Lidl, Ala-Tikkurilan Shell ja McDonalds, joissa paikalliset muutenkin käyvät. Bussi voi joka ajaa sinne suoraan Puistolasta, tai sitten nykyistä 73 reittiä ja edelleen Juhannustietä ja Aamuruskontietä olettaen, että siitä liikenneympyrästä pääsee jatkossa Juhannustielle. Joka tapauksessaa sen linjan pitäisi kaiken järjen mukaan jatkaa Tikkurilaan.
 
75A:ssa on järkeä siinä mielessä, että Jakomäestä sillä pääsee mm. Puistolan terveysasemalle ja hammashoitolaan. Lisäksi tuo syöttöliikennefunktio Puistolan asemalle, Jakomäki on hyvä kääntöpaikka tuolle linjalle. 75 on järkevää ajaa Tattarisuon kautta, sillä se tarjoaa Sepänmäestä ja Pihlajamäestä nopean yhteyden keskustaan. Nousijoita Tattarisuolta on myös aika usein ilta-aikaankin ja vuorotiheyden pitäisi olla kohtuullinen.

Sellaista muutosta voisi toki ajatella, että 77 ja 75A yhdistettäisiin. Vuoro lähtisi Siltamäestä, ajaisi Puistolan aseman kautta, sitten Puistolan läpi, Jakomäen läpi ja Jakomäen rampista keskustaan. Säilyttäisin kuitenkin 75-linjan nykyisellään, tahdistaen kuitenkin tämän uuden linjan kanssa.
Mä luulin ehdottaaneeni suurin piirtein tuota... Miltä tämä kuulostaisi:
- 75 jää nykyiselle reitilleen, mutta harvennetulla vuorovälillä.
- Sepänmäkeä/Pihlajanmäkeä palvelisi esim. linja, kutsutaan tätä työnimellä 74n niin kuin nopea, joka ajaa 74 reittiä Pihlajamäkeen saakka ja siitä edelleen 75 reittiä Rautatientorille. (Itseasiassa Pihlajamäkeen pitäisi mennä ratikka, mutta ei siitä nyt sen enempää.
- Sitten meillä on uusi linja työnimellä 757 koska se yhdistää linjat 75 ja 77 ja on Tikkurilaan saakka jatkuvana seutulinja. Se ajaa 77 reittiä Jakomäen ostoskeskukseen saakka (Jakomäentien ja Huokotien risteys) ja kääntyy siitä 75A reitille suoraan länteen kohti Puistolaa ja edelleen Tikkurilaan.
- Tämän lisäksi meillä jää nykyinen 77 pienemmällä vuorovälillä.
- Nykyisen 75A ne käyttäjät jotka tulevat pysäkeiltä ennen ostoskeskusta voivat vaihtaa 77:sta 757:n tai kävellä suoraan ostoskeskukselle (pari sataa metriä). 75A käyttö on kokemusperäisesti hyvin vähäistä (menin sille usein Puistolaan kun se tuli samaan aikaan kuin 75 ja oli nopeampi koska vähäisen matkustajamäärän takia se ajoi useimmista pysäkeistä ohi.)

Sen sijaan vakavampi puute on Heikinlaakson siinä kulmassa, joka on Kehä III:a lähinnä. Sitä reittiä kun ei yksikään bussilinja aja 732K:n loputtua. Pitkä kävely 75:lle ja hidas matka keskustaan ei kai houkuttele paljoa matkustajia.
Joo, jonkun seutulinjan pitäisi koukata sitä kautta. Tai sitten voisi ajetella seuraavaa lenkkiä jollekin reitille, Vanha Porvoontie - Kalkkivuorentie - Kirvestie - Heikinlaaksontie. Itseasiassa yllä maalailemassani kuviossa 75A voitaisiin säilyttää niin, että se ajaisi tätä reittiä. Helsinkiin mentäessä olisi toki vaihto joko 757:n tai Puistolassa junaan, mutta kyllä se sen patikoimisen voittaa.
 
Toisaalta ehkä parempi näin, että kyytiin pääsee vaikka ei Vantaalla ollakaan.

Aikaisemminhan kyytiin pääsi Ala-Tikkurilasta Vantaan lipulla. Se olisi minusta jotenkin järkevämpää. Helsingin lipulla kun ei linjalla paljoa matkustella varmaankaan. Tai jos Ala-Tikkurila olisi HEL/VAN-aluetta, kuten se silloin aikoinaan taisi olla. Raja-alueiden pysäkit saisivat olla kaksoistariffilla.
 
Mä luulin ehdottaaneeni suurin piirtein tuota... Miltä tämä kuulostaisi:
- Sitten meillä on uusi linja työnimellä 757 koska se yhdistää linjat 75 ja 77 ja on Tikkurilaan saakka jatkuvana seutulinja. Se ajaa 77 reittiä Jakomäen ostoskeskukseen saakka (Jakomäentien ja Huokotien risteys) ja kääntyy siitä 75A reitille suoraan länteen kohti Puistolaa ja edelleen Tikkurilaan.
- Tämän lisäksi meillä jää nykyinen 77 pienemmällä vuorovälillä.

Tuo ehdotus vaikuttaa hyvältä. Luin ehkä tuon ehdotuksesi huonosti, kun en tajunnut tuota alun perin :) Olisiko tuon 757:n päättäri Tikkurilan juna-asemalla, vai jossain muualla? Sen voisi reitittää jotain sellaista reittiä, jossa nykyinen bussitarjonta on huonoa. Tikkurilassa reitti voisi olla hidaskin, koska tarkoitus ei ole kilpailla junan kanssa. Mietin, että mihin tuota nopeaa 74:sta tarvittaisiin, jos 75 säilyisi nykyreitillään harvennetulla vuorovälillä? Minun mielestäni 74:n voisi sen sijaan lakkauttaa ja keskittää säästöt junan liityntälinjojen parantamiseen. Jos siirryttäisiin suurempaan liityntään, voisi koko linjan 75 lakkauttaa ja linjata joku seutulinja tuolta Vanhan Porvoontien, Tattarisuon ja Pihlajamäen kautta ja sitten moottoritielle. Näin Heikinlaakson koillisosakin tulisi palveltua.

Tai sitten voisi ajetella seuraavaa lenkkiä jollekin reitille, Vanha Porvoontie - Kalkkivuorentie - Kirvestie - Heikinlaaksontie. Itseasiassa yllä maalailemassani kuviossa 75A voitaisiin säilyttää niin, että se ajaisi tätä reittiä.

Tämä on mielenkiintoinen ehdotus. Saataisiin bussit alueen sisälle tuolta päätieltä. Sietäisi kokeilla. 75A:n säilyttämistä puollan, koska se tarjoaa Tapulikaupungista yhteyden Siltamäkeen. On järkevää tarjota tällainen suora yhteys, koska julkisten palvelujen käyttäjiä on jonkin verran, samoin kuin matkustajia Siltamäestä pääradan suuntaan pohjoiseen, Puistolassa vaihtaen.
 
Tai jos Ala-Tikkurila olisi HEL/VAN-aluetta, kuten se silloin aikoinaan taisi olla. Raja-alueiden pysäkit saisivat olla kaksoistariffilla.

Se YTV:hän suuressa viisaudessaan "selkiytti" pari vuotta sitten rajapysäkkien tariffia niin, että tuo kaksoistariffi poistui käytöstä. Samaan aikaan oli heillä budjetissa kovasti miinusmerkkisiä vuosia...
 
Se YTV:hän suuressa viisaudessaan "selkiytti" pari vuotta sitten rajapysäkkien tariffia niin, että tuo kaksoistariffi poistui käytöstä. Samaan aikaan oli heillä budjetissa kovasti miinusmerkkisiä vuosia...

Merkillinen taktiikka, että heikkoa taloutta korjataan palveluja huonontamala. Nyt taloustilanne on kohentunut ja kaksoistariffi sekä vyöhykelisämaksu voitaisiin palauttaa. Vaan eipä palauteta. Nehän tehtiin "järjestelmän selkeyttämiseksi asiakkaiden antamaan palautteen perusteella", mikäli muistan oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ehdotus vaikuttaa hyvältä. Luin ehkä tuon ehdotuksesi huonosti, kun en tajunnut tuota alun perin :)

Sekavuus syntynee täällä päässä viestintäketjua.

Olisiko tuon 757:n päättäri Tikkurilan juna-asemalla, vai jossain muualla? Sen voisi reitittää jotain sellaista reittiä, jossa nykyinen bussitarjonta on huonoa. Tikkurilassa reitti voisi olla hidaskin, koska tarkoitus ei ole kilpailla junan kanssa

Tunnen todella huonosti Vantaan paikallislinjoja, en osaa sanoa. Tikkurilassa ei ole mikään kiire, kohteet joihinka tulisi päästä ovat Tikkuraitin kävelykatu ja asema, eli luontevaa olisi ajaa Kielotietä ja sitten Asematietä asemalle. Jos tuosta haluaa tehdä kiertolinjan niin ajetaan Ratatien kautta takaisin.

Mietin, että mihin tuota nopeaa 74:sta tarvittaisiin, jos 75 säilyisi nykyreitillään harvennetulla vuorovälillä? Minun mielestäni 74:n voisi sen sijaan lakkauttaa ja keskittää säästöt junan liityntälinjojen parantamiseen. Jos siirryttäisiin suurempaan liityntään, voisi koko linjan 75 lakkauttaa ja linjata joku seutulinja tuolta Vanhan Porvoontien, Tattarisuon ja Pihlajamäen kautta ja sitten moottoritielle. Näin Heikinlaakson koillisosakin tulisi palveltua.

Tuollaista minäkin mietin, mutta kun sinä sanoit että Sepänmäki ja Pihlajamäki tarvitsee se 75:n tarjonnan :) Matkustajat 75:n Helsinkiin päin tulevat kokemukseni mukaan Heikinlaaksosta ja Pihlajamäestä, ja Pihlajamäen voisi hoitaa muut linjat

Tämä on mielenkiintoinen ehdotus. Saataisiin bussit alueen sisälle tuolta päätieltä. Sietäisi kokeilla. 75A:n säilyttämistä puollan, koska se tarjoaa Tapulikaupungista yhteyden Siltamäkeen. On järkevää tarjota tällainen suora yhteys, koska julkisten palvelujen käyttäjiä on jonkin verran, samoin kuin matkustajia Siltamäestä pääradan suuntaan pohjoiseen, Puistolassa vaihtaen.

Joo. Voisi myös pohtia sellaista, että kun 77 vuoroväli harvenee koska tuo 757 korvaa sitä, niin se voisi jatkaa Jakomäestä 75A:lle kaavailulla reitillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös