RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892

Pääkaupunkiseudun kunnat ja HSL ovat laatineet pyöräilyn markkinointistrategian vuosille 2016–2020. Strategian tavoitteena on kasvattaa pyöräilyn kulkutapaosuutta ja lisätä liikkujien ymmärrystä toisiaan kohtaan. Pyöräilyä edistetään kaupunkipyörien lisäksi esimerkiksi baanaverkkoa laajentamalla ja parantamalla pyöräpysäköintiä.
Strategian lisäksi myös yhtenäisellä ilmeellä on tärkeä rooli seudullisessa pyöräilyviestinnässä. Pyöräliikenteen brändiväriksi on valittu keltainen, joka on myös kaupunkipyörien väri.
Helsingin uusi kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön vapun jälkeen. Kaupunkipyörän käyttäjäksi rekisteröidytään osoitteessa www.hsl.fi/kaupunkipyörät. Telineestä pyörän saa ajettavaksi HSL:n matkakortilla ja avainkoodilla. Keskeisillä paikoilla on muutama pyöräasema, joilta pyörän voi lunastaa käyttöönsä myös luottokortilla.
Aluksi palvelussa on mukana 500 kaupunkipyörää ja 50 pyöräasemaa. Pyöräasemat sijaitsevat Helsingin kantakaupungin alueella, joka rajoittuu lännessä Ruoholhteen, pohjoisessa Taka-Töölöön ja idässä Sörnäisiin. Vuonna 2017 järjestelmä laajenee: käytössä on 1 500 pyörän ja 150 aseman palvelu, joka ulottuu Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti.
Kaupunkipyörä on yhteiskäyttöpyörä, joka on tarkoitettu Helsingin kantakaupungissa liikuville: asukkaille, vierailijoille ja turisteille. Kaupunkipyöräjärjestelmä täydentää joukkoliikennepalveluja ja tuo matka-aika- ja terveyshyötyjä. Tavoitteena on innostaa yhä useampi arkipyöräilemään.
Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL vastaa kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnasta ja markkinoi palvelua yhdessä HSL:n kanssa. Kilpailutuksen kaupunkipyöräjärjestelmän toteutuksesta voitti Smooven ja Moventian muodostama konsortio, jonka kanssa HKL allekirjoitti sopimuksen joulukuussa 2015. Sopimus tehtiin kymmeneksi vuodeksi ja sen arvo on 12 950 000 euroa. Alihankkijana toimii Clear Channel: toimittajakonsortio rahoittaa osan järjestelmän kustannuksista mainostuloilla.
Lue uutinen HKL:n sivuilta...