Pysäkki-infran taso HSL-alueella

Liittynyt
23 Toukokuu 2024
Viestit
31
En löytänyt aiheeseen liittyvää ketjua, joten luodaan uusi.

Eli mitä mieltä ollaan HSL-alueen pysäkki-infrasta ja sen talvihoidosta? Omasta mielestä taso vaihtelee todella paljon.
 
Tuo riippuu todella paljon alueesta ja esimerkiksi pysäkin tyypistä. Yleisellä tasolla pysäkit ovat nykyisellään useimmiten varsin hyvässä kuosissa, ainakin jos kyseessä on katoksellinen pysäkki joiden laatu on viime vuosina noussut merkittävästi. Toki kääntöpuolena isompaan ja parempaan pysäkki-infraan on nykyisellään heikompi sisäinen turvallisuus jonka johdosta esimerkiksi valaistusta on lisätty merkittävästi. Jotta tästä ei tulisi hirveä essee, tiivistän sen näin: Infran tasoa on viime vuosina erinäisistä syistä nostettu, mutta suurimmalle osalle esimerkiksi pysäkin tyyli ei ole tuskin kovin merkityksellinen asia. Talvikunnossapidosta en taas osaa sanoa HSL:n itsensä suhteen juurikaan. Ovathan esimerkiksi kadunvarsipysäkit tietääkseni käytännössä poikkeuksetta kunnan omien/hankkimien kunnossapitopalveluiden vastuulla.

Ketjun aloitus oli mielestäni hieman erikoinen ja jokainen voi varmasti olla omaa mieltään siitä, oliko tämä ketju edes kuinka tarpeellinen.
 
On hyviä pysäkkejä ja sitten huonoja. Huonoissa pysäkkitasku on liian pieni ko. pysäkillä pysähtyvillä linjoilla käytettävään kalustoon nähden ja/tai pysäkkitaskun geometria on väärä
 
Toinen asia, johon haluaisin kiinnittää huomion HSL-alueen pysäkkiratkaisuista on vaihtopysäkkien onnettomat järjestelyt. Usein "hyvät vaihtoyhteydet" sisältävät esimerkiksi puolen minuutin odotuksen liikennevaloissa. Tästä esimerkki on Väinö Tannerin tie, jonka ratkaisua pidettiin onnistuneena HSL:n Solmu-projektissa. Samankaltainen ongelma tulee vastaan myös ns. katuterminaaleissa eli mm. Hyrylän ja Nikkilän uusissa terminaaleissa. Voit joko kävellä terminaalin päähän ylittääksesi kadun, tai sitten hyppiä bussien välistä, ja toivoa ettet jää kulman takaa tulevan auton alle. Vielä yksi huono järjestely, joka on tulee mieleen on Kivistön uusi terminaali. Terminaalin lähtölaiturit voisivat ihan hyvin olla samalla tavalla järjestettynä kuin esimerkiksi Herttoniemessä, mutta sen sijaan juna-aseman ovien eteen on pistetty yli 50-metrinen aita, joka täytyy kiertää ennen kuin pääsee itse laitureille.
 
Pysäkki-infran kunnosta puhuttaessa on hyvä ottaa huomioon se, että Helsingissä pysäkkien kunnossapito kuuluu yleisesti ottaen kiinteistölle. Eli jos Matinkatu 21:ssä sijaitsee pysäkki kuuluu sen kunnossapito Matinkatu 21:lle. Tai siis ainakin roskiksien tyhjennys ja talvikunnossapito. Tämä koskee ilmeisesti vain taloyhtiöitä ja toki poikkeuksia löytyy.
 
On hyviä pysäkkejä ja sitten huonoja. Huonoissa pysäkkitasku on liian pieni ko. pysäkillä pysähtyvillä linjoilla käytettävään kalustoon nähden ja/tai pysäkkitaskun geometria on väärä
Tämän liian lyhyen pysäkin, ja käytetyn auton tyypin takia tehdään muutoksia syksyllä linjoilla 162,165. Kaikki tulevat muutokset taasen johtuvat perinteisestä valituksesta kääntöpaikalla, jonka seurauksena autot seisoo paikallaan minuutteja aiemmilla pysäkeillä. Kääntöpaikalla käydään vain kääntymässä ja pois.
 
Joo huomasin tuon kans eilen ohi ajaessa. Jollakulla ollut huono päivä ja/tai muuta näyttämisen tarvetta ilmeisesti. Kyllä tuollainen järjetön tuhoaminen pistää vihaksi 🤬
 
Takaisin
Ylös