Kun ajatellaan julkisen liikenteen infraa, usein tuntuu että linja-autopysäkit eivät ole sitä osa. Tässä aloituspostauksessa käsitellään Keravan panostuksia linja-autopysäkki infraan 2010-luvulla.
Pysäkkien sijoittelu & katuverkosto
Keravalla uusia asuinalueita rakentaessa suurin osa kaduista on umpikujia joihin johtaa yksi kokoojakatu joka on yleensä myös päättyvä tie, tämä hankaloittaa kustannustehokasta linja-suunnittelua sillä bussit eivät voi kulkea alueen läpi. Alla kaksi esimerkkiä 2000-luvulla rakennetuista asuinalueista jotka noudattavat ed. mainittua kaavaa.
Kuten kuvasta näkee, molemmat asuinalueet ovat rakennettu siten, että ne vaativat oman linjansa, tietenkin olisi mahdollista ajaa Virrenkulman kautta pistolenkki mutta se ei ole matkustajan näkökulmasta mielekästä.
Pysäkkien sijoittelu (Esimerkki)
Esimerkkinä reitti pysäkille kerrostalolähiö Kannistossa. Pysäkin sijaintia ei ole mielekäs ja pysäkille on melko jyrkkä ylämäki. Pysäkki ei ole myöskään valaistu, taikka esteetön. Myöskin tienylitystä pysäkiltä tien toiselle puolelle tapahtuu usein.
Yllä esimerkki kuinka bussipysäkin voisi sijoittaa paremmin ja saada samalla turhat korkeuserot pois.
Moderni lasikatos vai entisajan puinen, vai pelkkä tolppa?
Keravan kaupunki on päättänyt että nykyiset vanerikatokset riittävät.
Viimeisen 20 vuoden aikana Keravalla ei ole rakennettu yhtään uutta valaistua modernia pysäkkikatosta. Keravalla on yhteensä 14 JCDecaux pysäkkikatosta ja loput katoksista on vanerisia. Kaupunkitekniikan toimiala on vuosittain varannut 50k€ julkisen liikenteen olosuhteisiin vuosittain, näillä rahoilla on ollut viimeisen 20 vuoden aikana ilmeisesti kovin paljon muuta käyttöä, kenties jumppakeppejä? Täysin uusia pysäkkejä on toki rakennettu mutta kaikki ovat olleet ns. karvalakkimalleja vailla katosta. Kts. kuva alla
Ps. kuvan pysäkkiin kesti kaksi vuotta saada sepelipäällyste kävelytien ja tien väliin
Mielestäni pysäkkien kunto & infra antaa osaltaan myös kuvan joukkoliikenteen tasosta myös satunnaisille käyttäjille.
Mätänemään jätetyt huonosti sijoitetut pysäkit ovat omiaan antamaan huonon kuvan bussiliikenteestä.
Keravan naapurissa Järvenpäässä asia on katsottu toisin.
Järvenpään
tiedote katosten uusimisesta 2023-2024
Järvenpään kaupunki uusii osan pysäkkikatoksistaan vuosina 2023–2024. Ensimmäisessä asennusvaiheessa 10 lasista pysäkkikatosta puretaan kesäkuussa 2023 ja ne korvataan vaiheittain uusilla. Yhteensä uusia katoksia toimitetaan vuoden 2023 aikana 14 kappaletta kolmessa erässä, joista 5 asennetaan kokonaan uusiin kohteisiin. Lisäksi vuonna 2024 toimitetaan 8 katosta, joista 6 asennetaan uusiin kohteisiin. Nykyisiä pysäkkikatoksia jää paikoilleen 9 kappaletta. Asennustöiden jälkeen kaupungin katuverkolla on yhteensä 31 katoksellista bussipysäkkiä.
Alla tiedotteesta tärkein:
Pysäkkikatokset valmistaa Lehtovuori Oy ja pääosaan katoksista asennetaan digitaaliset mainosnäytöt Ideafixin toimesta. Katokset rahoitetaan mainosmyynnillä.
Pysäkkikatokset maksavat siis itsensä takaisin, sekä rahallisesti että kohonneen matkustajatyytyväisyyden myötä.
Tarkoituksena herättää keskustelua pysäkkiolosuhteista Keravalla ja tietenkin myös muualla? Mitä mieltä muut forumistit ovat?