Mikko Laaksonen sanoi:
Kuvissa näytti varsin toimivalta järjestelmältä. Kaupunki näytti myös varsin hyvinvoivalta.
Muutama kysymys:
-Ovatko katuraitiotie ja pikaraitiotie raideleveydeltään ym. yhteensopivia ja onko niiden välillä raideyhteys?
- Kulkevatko pikaraitiovaunut katuraitiotien radalla osan matkaa?
- Pikaraitiovaunu näytti Combino-kopiolta. Onko luvallinen vai oma klooni?
Valitettavasti aikani tuolla Dalianissa ei kuitenkaan riittänyt mihinkään, sillä minulla oli muuta ohjelmaa. Niinpä tuosta raitioliikenteestä, ja joukkoliikenteestä yleensä Dalianissa, sain käsityksen vain varsin pintapuolisesti.
Jokinverran sain kuitenkin selvää.
Noita raitiolinjoja kaupungissa on siis kolme, linjat 201-203. Näistä linja 202 on nimenomaan tuo pikaraitiotielinja, mutta kalusto näytää uusiutuneen aika vast'ikään, sillä linjan päässä ollella varikolla näkyi vielä runsaasti korkealattiaista vanhempaa telikalustoa. Ja saattaahan olla, että niitä käytetään vieläkin tarvittaessa. Tuon linjan 202 reittiosuus kulki kokonaan muusta liikenteestä erotettuna, vain joitain valo-ohjattuja tasoristeyksiä on autoliikenteen kanssa. Joitain suurempia risteysalueita ohittiin melko raskasrakenteisilla silloilla ja viadukteilla.
Linjat 201 ja 203 ovat puolestaan noita perinteisiä kaupunkiratikkalinjoja, niitä ajetaan nimenomaan noilla vanhoilla puuvaunuilla ja ne kulkevat kaupungin itä-länsisuuntaisesti, kun taas em. 202 kulkee kaupungin keskustasta etelään. Minusta vaikutti siltä, että noilla vanhoilla vaunuilla ajetaan joistain imagosyistä johtuen, vrt. Hongkongin kaksikerrosratikat, jotka ovat Honkkarin yksi maamerkkejä, Lontoon kaksikerrosbussien tapaan. Muutenkin nämä Dalianin puuvaunut olivat aika samanoloisia noiden Honkkarin ratikoiden kanssa. Ainoa poikkeus on niiden telirakenne; Hongkongin vastaavat ovat kaksiakselivaunuja.
Raideleveys kaikilla ratikkaradoilla on 1435mm, joka on myos Kiinan rautateiden raideleveys.
Näiden ratikkalinjojen lisäksi Dalianiin on avattu uusi Dalian Light Rail, joka kuitenkin rakenteensa puolesta on enemmän ns. kevytmetro. Tällaisia kevyempiä metrojärjestelmiä rakennetaan tänne Kaakkois-Aasiaan runsaasti. Järjestelmän asemat ovat hieman metroasemia kevytrakenteisempia, mutta laiturikorkeudeltaan siis metron luokkaa. Kalusto on varsin metromaista: nelivaunuinen moottorijuna, joka on rakenteeltaan ohjausvaunu+moottorivaunu+moottorivaunu+ohjausvaunu. Rataosuus on suurimmaksi osaksi rakennettu pilareiden varaan korkoradaksi, ainoastaan keskustan pääteaseman on tunnelissa ja siinä oli 1500V:n ilmajohtovirroitus. Tämäntyyppinen virtajärjestelmä on tosin yleinen tämän alueen metrojärjestelmissäkin. Varsinkin täällä Kaakkois-Aasiassa perinteisen metron ja tämän ns. light railin rajat hämärtyvät kovasti.
Pikaraitiotien kaluston alkuperään en varmasti osaa sanoa, mutta Kiinassa toimii useita länsimaisten raideliikennevalmistajien (Ahlstom, Siemens, Bombardier yms.) sekä niiden kiinalaisten yhteistyöyritysten yhteenliittymiä. Tekniikka tulee siis länsimaista, mutta kalusto kootaan täällä Kiinassa. Tarvittavat kalustomäärät kun ovat yleensä suuria ja vain täältä löytyy riittävä kapasiteetti niiden valmistamiseen ajallaan (ja halvalla).
Esimerkiksi Shanghain suurkaupungin metrokaluston on valmistanut German Shanghai Metro Group, jonka muodostaa yhteenliittymä, johon kuuluvat Adtranz, Siemens, AEG Westinghouse (junan jarrujärjestemät) ja Duewag (korirakenne). Opastin- ja hallintajärjestelmät ovat puolestaan Siemensin ja Alstomin yhteistyön tulosta. Täällä on perinteisten kilpailijoiden parempi toimia yhteistyössä, niin saavat kukin palansa kakusta.