Samaa mieltä. Raitiotie on hyvä ja luotettava teknologia niille reiteille joiden matkustajapotentiaali riittää raideinvestointiin. Tosin tässäkin näkisin mielelläni tuotekehitystä niin että radanrakennuskustannuksia saataisiin alaspäin (esivalmistettuja betonilaattaan pultattuja kiskosegmenttejä? rata teknisesti tolppien päälle vaikkakin maantasossa vähentämään perustustöitä? tms.? siis hypotettisina esimerkkeinä...).
Ajatuksia elementtiraitiotiestä, alkaen perustuksista. Varoitus! Ei minkäänlaista insinöörikoulutusta, mutulla mennään ja katson mikä jää kiinni seinään.
Yhteen nivoutuvat teräsbetonilevyt tavalliseen käyttöön. Esim. 3m pitkät (tai muuten kuljetuskaluston kannalta optimit) osuudet, jotka työnnetään yhteen kulmassa, tiukka mekaaninen liitos muodostuu palan laskeuduttua paikoilleen. Suorapaloja ja tasamaakaarteita vaikka muutamalle kymmenelle eri kaarresäteelle niin, että yleisiä kaarresäteitä voidaan toteuttaa loivasti. Kiinnityskohdat kiskoille, jolloin työmaalla kiskojen paikat tulevat prikulleen oikein helposti: kiintopisteitä muutamaan kohtaan ja numeroidut laatat oikeassa järjestyksessä. Laattoja voinee tuottaa muotilla teräsrakenteen ympärille urakoitsijalla rakennuspaikan lähellä. Teräsrakenne lienee mahdollista suunnitella myös sarjatuotettavaksi, tarvittava kalusto voi olla kalliimpaa helpon liikuttelun (vrt. sementtilaatat) ansiosta.
Kiskot (ja vaihteet, yms) lienevät parasta asentaa laatoille vasta työmaalla, tiukentaen osaltaan laattojen liitoksia. Esiasennetut kiskot vaikeuttaisivat kuvaamallani tavalla liitettävien laattojen toteutusta, koska lopputuloksen olisi oltava lähes yhtenäinen: kulmassa lähestyminen leikkaa molempien laattojen kiskoja.
Erikoislaatuisemmat osuudet (vaihteet, risteykset, pystygeometria..) tulee yhä toteuttaa manuaalisesti. Perustukset tulee tehdä normaalisti. Elementtirata lienee omimmillaan esikaupunkejen suunnalla, jossa pystygeometria ja risteävät radat voidaan pitää kurissa.
Viimeksi muokannut moderaattori: