Raitiovaunuhavaintoja - syyskuu 2025

26.9.
Ykkösellä MLNRV2 #77 vuorossa 208, 94, 103, 87, MLNRV1 #122, Artic 441, 407, 434, 435, 450 ja 437. 77:n kuljettaja kääntyi vahingossa Ruusulankadulle klo 10:11 ja peruutti takaisin Runeberginkadulle.
MLNRV2 #96 linjalla 7T/9T vuorossa 980. MLNRV2 #107 opetusajossa Bulevardilla klo 14:31 menossa Hietalahden suuntaan.
 
Ei se mene 100 % random eikä toisaalta 100 % vakiosijoituksinakaan. Linjan 13 liikenne tilataan Artic-kalustolla ja 8.9. lähtien sinne sijoitetaan (on sijoitettu) lähtökohtaisesti vain MLPRV2-vaunuja (eli X54-vaunuja numerosta 630 alkaen). Tämän hetken (26.9.) tilanteessa myös linjoille 4 ja 10 sijoitetaan lähtökohtaisesti Artic-kalustoa, mutta X34:sina. Linjalla 4 voitaneen nähdä myöhemmin talven kuluessa X54:siakin. Muilla linjoilla näkee sitten Valmetejakin. Suunnitelman mukaan Valmeteja kuuluisi sijoittaa arkisin (3.10. saakka) 22 kpl. Maanantaina 6.10. Arabian kutonen (käytännössä 6B) menee neljäksi viikoksi tauolle, ja linjat 7B ja 9B lyhenevät, jolloin vuorojen määrä putoaa, ja se näkyy erityisesti Valmet-sijoitusten vähenemisenä. Ja sitten 3.11. linjasto palaa normaaliksi pitkästä aikaa Pitkänsillan avautuessa raitioliikenteellekin, jolloin vuoromäärä kasvaa jälleen. Valmeteja tarvitaan uudelleen yli 20 päivittäiseen liikenteeseen. On määritelty linjakohtaisesti, montako Valmetia menee kullekin linjalle (osalle ei kuulu mennä lainkaan), nämäkin ihan varikkokohtasesti (Töölön ja Ruskeasuon varikko).

Raitioliikenteen puolella työskentelee hallimiehiä, jotka muun muassa järjestelevät vaunut varikolla sillä tavoin, että saadaan oikeisiin vuoroihin oikean lajinen vaunu. Vaunujen ei tarvitse mennä vuosimallin tarkkuudella bussimaailman esikuvan mukaisesti, siinä mielessä ei ole vaunukohtaisia vakiosijoituksia. Mutta linjakohtaisia erittelyitä on X54/X34/Valmet.

Aivan lähipäivinä ilmestyvässä Raitio-lehdessä 3 / 2025 julkaistaan kirjoitus vaunujen sijoittelusta talvikaudella 2025 - 26, ja jutun yhteyteen tulee taulukot, montako kunkinlaista vaunua sijoitetaan eri ajopäivinä millekin linjalle miltäkin varikolta. Talvikausi jakaantuu useaan osaan, koska aloitus meni laajalla poikkeuslinjastolla, sitten Mannerheimintien keskiosa avattiin liikenteelle, sen jälkeen Hakaniemen varayhteyden purkaminen alkaa, ja lopulta viimeisetkin poikkeusjärjestelyt puretaan.
 
Onko tämä kirjainyhdistelmä nyt nimenomaan Laajasalon vaunuja koskeva? Käsitykseni on, että kun niiaustakaan ei tullut, niin ne eivät eroa mitenkään jokerivaunuista. Onko näin?
En tunne noiden vaunujen tarkempaa tekniikka kovinkaan hyvin. Jostain julkaisusta luin jo jokunen vuosi sitten, että niiausmahdollisuus oli alunperin vain vaunussa 601, ja sekin oli suunnitelmissa poistaa tarpeettomana. Asia taisi tulla esille jossain Raitio-lehden kirjoituksessa.

Viestintälaitteissa saattaa olla pieniä eroja sarjojen välillä. Toisarvoisempia eroja ovat sitten sisäkameroiden koteloiden väri, HKL-logojen näkyminen / puuttuiminen sivuikkunalaseissa jne. Mutta jotkut tarkat harrastajat löytävät sarjoista jopa hiuksenhienoja eroja. Muistaakseni vaunuissa 630 -> ei ole ollut missään vaiheessa sähköisiä mainostauluja tai miksikä niitä kutsutaankaan. Sekin voi liittyä sopimusjuttuihin, eikä se oikeastaan ole itse vaunun tekninen ero, vaan lisävarustejuttu.

MLPRV2-vaunut ovat Laajasalon vaunuja. Liikennöintisopimukset nykyisellään taitavat rajoittaa niiden käytön vain "ei-Jokerille", joskin vaunut 634 ja 635 ovat käväisseet PR15:llä, ihan matkustajaliikenteessäkin. Tämä jaottelu MLPRV1:een ja MLPRV2:een tulee esille myös SRS:n nettisivujen kalustoesittelyssä. Ymmärtääkseni sivujen ylläpitäjä on selvittänyt nämä ja useat muut taustat huolella. Itse käytän tunnusta X54 ensi sijassa, MLPRV-jutut otan esille silloin, kun on erityinen tarve erottaa nuo kaksi toimituserää toisistaan. Erottelun voi toteuttaa järjestysnumeroiden (601 - 629 vs. 630 - 652) avullakin, mutta on tilanteita jolloin niilläkin puljaaminen on kömpelöä.
 
Ma 29.9

KLOY 112 on ilmeisesti hajonnut Snellmaninkadun pysäkille, samalla tukkien muun raitiovaunuliikenteen Kaisaniemenpuiston suuntaan.IMG_1391.jpeg
 
Ma 29.9

KLOY 112 on ilmeisesti hajonnut Snellmaninkadun pysäkille, samalla tukkien muun raitiovaunuliikenteen Kaisaniemenpuiston suuntaan.Näytä liitetiedosto 10756
HSL tiedottaa:
29.9.2025 08:08 - 09:30 | 4, 4H, 6T, 7T
Raitiovaunut: 4, 6T ja 7T. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Virtahäiriö. Paikka: Katajanokka. Arvioitu kesto: 8:08 - 9:30

Lisäksi:
29.9.2025 08:29 - 09:30 | 8, 8H
Linja 8, Poikkeusreitti: Ajetaan Jätkäsaaresta Hietalahden, Bulevardin ja Mannerheimintien kautta Oopperalle - Osuus Ruoholahti, Mechelininkatu ja Runeberginkatu ajamatta., Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 8:29 - 9:30
 
Takaisin
Ylös