Raitiovaunuliikennettä Strasbourgissa

Lauri Räty

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
477
Vierailin kuluvan kuun puolivälissä Strasbourgissa. Valokuvia sikäläisestä varsin mallikkaasti toteutetusta raitiovaunuliikenteestä löytyy osoitteesta http://lauri.1g.fi/kuvat/liikenne/071012_Strasbourg/.

Osuvasti vierailupäiväni iltana sähköt katkesivat Illkirchin haaralta, jonka raitiovaunuliikenne pysähtyi. Olin itse matkustamassa Ilkkirchiin kun matka katkesi. Pääsin seuraamaan aitiopaikalta, kuinka poikkeustilannetta alettiin ratkoa. Ensimmäinen raitiovaunuja korvaava bussi saapui paikalla noin viidessä minuutissa ja toinenkin miltei heti sen jälkeen. Toisena paikalle saapunut auto oli linjan 14 kalustoa (autoissa on sisällä katonrajassa reittikaaviot).

Vaunuja ohjattiin havaintojeni mukaan varsin ripeästi poikkeusreitille ja orvoksi hännäksi jääneelle haaralle ajautui vain kuusi vaunua. Vaunut käännettiin puolenvaihtopaikalla juuri ennen katkosta.

Lisäksi raitiotieverkostoa laajennetaan kovaa vauhtia Strasbourgissa. Uusimmat rataosuudet avataan marrakuussa ja sen jälkeen vielä lisää vuoden 2008 kesällä.

Toivottavasti kuvat ovat mielenkiintoisia ja herättävät keskustelua. Myöhemmin on tulossa kuvia Lyonista, Pariisista, Nancystä sekä Zürichistä.
 
Hyvä kuvakertomus! Erityisen kiinnostavaa oli nähdä kuvia laajennustyömailta.
Oliko uusi linja E jo käytössä ja onko jokin kuva esillä? Kun tämän ja ensi vuoden laajennukset ovat valmiit, Strasbourgiin muodostuu todellinen raitioverkko, jossa on useita solmupistettä.
Wikipedia Strasbourgin raitiotiestä

Mitä pikemmin meillä olisi tällaisia kuvia näyttää Turusta ja Tampereelta, sen parempi.
 
Oliko uusi linja E jo käytössä ja onko jokin kuva esillä?

Linja E on jo käytössä ja se pitenee nyt marraskuussa pohjoispäästään reilulla kilometrillä. Tällöin mm. Euroopan parlamentti saa oman raitiovaunupysäkin, tai aseman, kuten sikäläiset pysähtymispaikkoja kutsuivat. Rata vaikutti jo käytännössä valmiilta ja liikennöintikelpoiselta. Työmaakuvat ovat etelästä linjan B jatkeelta, missä työt vielä kuumeisesti jatkuivat. Miten mahtavat saada kaiken valmiiksi kun radan pitäisi niinikään aueta liikenteelle marraskuussa?

Kuvat IMG_6545.jpg ja IMG_6547.jpg ovat rataosuudelta, joka on rakennettu linjaa E varten. Samalla radalla liikennöi myös linjan C jatke Républiquelta.
 
Minunkin on todettava, että erityisen mukava kuvasto / kuvakertomus! Kiitos Lauri siitä.

Työmaakuvat (uudisradoilta yms. laajennuksilta) ovat aina viehättäneet minua. Juuri sellaisille annan suurimman mahdollisen arvon. Tosiaan kotimaahankin toivoisi vastaavia raideliikennehankkeita. Montakohan vuosikymmentä vielä pitää odottaa (Helsingin ulkopuolella)?
 
Kiitokset minunkin puolestani Laurille näistä kuulumisista.

Kiinnitin huomioni siihen, että uudet radat on rakennettu edelleen kapeiksi eli raiteet niin lähelle toisiaan, ettei nykyisiä leveämpien vaunujen käyttö ole mahdollista. Strasbourgissa kun on suunniteltu myös Duoliikennettä Saksan puolelle, mutta yhtenä edellytyksenä on pidetty 2,65 m leveitä vaunuja. Mutta kun niillä ei voi ajaa nykyisellä raitiotieverkolla.

Toinen tekninen yksityiskohta on, ettei Strasbourgissa käytetä kannatinlangallista ajojohdinta kuten monissa Saksan kaupungeissa. Silti vaunut ajavat kohtalaisen nopeasti ja mikä tärkeintä, keskinopeus on suuri. Tämä kertoo täydellisten liikenne-etuuksien merkityksestä. Linjanopeus saadaan korkeaksi ilman suurta huippunopeutta ja sen tuomia vaikeuksia ja kustannuksia estämällä autoilun haitat joukkoliikenteelle.

Raitioliikenteen yleisilme on muuttunut valoisammaksi uusien Citasin-vaunujen myötä. Niissä on kauttaaltaan vaaleampi väritys, ja kuvien perusteella se on minusta vain eduksi.

Täytyypä hieman päivittää omaa Strasbourg-sivuani.

Antero
 
Täytyypä olla irvileuka ja todeta, että pidän ranskalaisista kaupungeista eniten juuri Strasbourgista. Tiedä sitten, johtuuko se kaupungin saksalaisesta menneisyydestä, mutta Strasbourgissa oli ainakin joukkoliikenne hyvin organisoitua ja toimivaa. Muissa ranskalaisissa kaupungeissa näin ei välttämättä ole vaan lähes kaikki hommat hoidetaan ranskalaisella "järjestelmällisyydellä". Vai onko se sittenkin Ranskan rautatiet eli SNCF joka on pilannut ranskalaisen joukkoliikenteen maineen minun silmissäni...? ;)

Joka tapauksessa kivoja kuvaraportteja Ranskanmaalta!
 
Takaisin
Ylös