339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,590
Finnair kertoo lehdistötiedotteessaan tänään, että raitiovaunuliikenne kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja enemmän kuin linja-autoliikenne.
Luvut on otettu LiikenneMIPS-selvityksestä (http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/liikennemips)
Kysymys "Mikä liikennemuoto kuluttaa vähiten uusiutumattomia luonnonvaroja Suomessa?" antaa Finnairin mukaan LiikenneMIPSissä seuraavat oikeat vastaukset:
1. metroliikenne (0,29 kg/hkm)
2. linja-autoliikenne (0,32 kg/hkm)
3. pyöräily (0,38 kg/hkm)
4. lentoliikenne (0,56 kg/hkm)
5. raitiovaunuliikenne (0,66 kg/hkm)
6. junaliikenne (1,20kg/hkm)
7. henkilöautoilu (1,44 kg/hkm)
Mitenkäs tässä näin kävi? Ratikasta puhutaan usein saasteettomana, tarkemmin paikallissaasteettomana. Paikallissaasteeton se toki onkin, ja sähköntuotantotavasta riippuen melko saasteetonkin. No, saasteeton on tietysti vähän eri asia kuin luonnonvarojen kulutus. Mutta samaan ekologiseen miellekoriin ne kuitenkin menevät.
Tunteeko joku tuon LiikenneMIPSin? Miten nuo luvut on saatu, ja mitä ne kertovat? Onko ratikkaliikenne oikeasti noin kuluttavaa?
Hkm tarkoittanee henkilökilometriä. Eikö ratikan pitäisi saada hyötyä siksi, että kuormitusaste on niin korkea (busseihin verrattuna)? Vai lasketaanko tässä paikkakilometrien vai todellisten matkustajakilometrien perusteella?
Luvut on otettu LiikenneMIPS-selvityksestä (http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/liikennemips)
Kysymys "Mikä liikennemuoto kuluttaa vähiten uusiutumattomia luonnonvaroja Suomessa?" antaa Finnairin mukaan LiikenneMIPSissä seuraavat oikeat vastaukset:
1. metroliikenne (0,29 kg/hkm)
2. linja-autoliikenne (0,32 kg/hkm)
3. pyöräily (0,38 kg/hkm)
4. lentoliikenne (0,56 kg/hkm)
5. raitiovaunuliikenne (0,66 kg/hkm)
6. junaliikenne (1,20kg/hkm)
7. henkilöautoilu (1,44 kg/hkm)
Mitenkäs tässä näin kävi? Ratikasta puhutaan usein saasteettomana, tarkemmin paikallissaasteettomana. Paikallissaasteeton se toki onkin, ja sähköntuotantotavasta riippuen melko saasteetonkin. No, saasteeton on tietysti vähän eri asia kuin luonnonvarojen kulutus. Mutta samaan ekologiseen miellekoriin ne kuitenkin menevät.
Tunteeko joku tuon LiikenneMIPSin? Miten nuo luvut on saatu, ja mitä ne kertovat? Onko ratikkaliikenne oikeasti noin kuluttavaa?
Hkm tarkoittanee henkilökilometriä. Eikö ratikan pitäisi saada hyötyä siksi, että kuormitusaste on niin korkea (busseihin verrattuna)? Vai lasketaanko tässä paikkakilometrien vai todellisten matkustajakilometrien perusteella?