339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,588
Reijolankadun raitiotie etenee haaveista kohti todellisuutta. Harvemmin meillä edetään liikennesuunnitelmavaiheeseen, jos hanketta ei toteutetakaan. Tässä vaiheessa uskaltaa siis jo melkoisella varmuudella sanoa, että kyllä se sieltä tulee. Sellaiset 65 vuotta myöhemmin kuin historiikeissa kerrotaan.
Liikennesuunnitelmaluonnoksen voi ladata itselleen täältä: http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/kaupunkisuunnitteluvirasto/kommentoi-reijolankadun-suunnitelmia
Ja nettikeskusteluun voi osallistua täällä: http://ksv.hel.fi/keskustelut/index.php?luokka=aiheet&alaluokka1=reijolankatu&action=board&m=0
On mukava huomata, että liikennesuunnittelussa on kääntynyt kansalaiskeskustelijoiden joukossa uusi lehti. Tuolta kun löytyy koko joukko kommentteja, joissa vaaditaan ratikoille omia kaistoja ja ihmetellään, miten niitä ei toteuteta. Toivon, että se aiheuttaa paineita myös virastossa asti. Ettei kävisi niin, että virasto tekee "AKK-Sturet" ja viittaa kintaalla pyytämilleen kommenteille.
Suunnitelmassa on paljon hyvää. Ei turhia uusia ratikkapysäkkejä, bussipysäkkikin häviää ja liikenne nopeutuu. Ei mutkaisia kiskolinjoja. Jopa vasemmalle kääntyminen Urheilukadun risteyksessä on kielletty, mikä oli iloinen yllätys minulle.
Huonoa on, että raitiovaunun kaistaleveys on liian pieni, vaikka varsinkin puiston kohdalla 40 cm venytys onnistuu ilman minkäänlaisia ongelmia. Jalkakäytävän kun saa sijoittaa puistoon ilman sen kummempia byrokratioita, ja niin on tuossakin liikennesuunnitelmassa tehty muilla kaduilla fillareiden vuoksi, muttei Reijolankadulla ratikoiden vuoksi. Tarkistuksen paikka suunnittelijalle.
Huonoa on sekin, että idän suuntaan esitetään sekakaistaa, jonka me tuosta kulkeneet tiedämme kovin ruuhkaiseksi. Nykyisin Nordenskiöldinkadulta on vain yksi Reijolalle kääntyvä kaista, joten soisi tämän yksikaistaisuuden jatkuvan mieluusti Mannerheimintielle asti. Jotta Manskun valot saadaan jouhevimmiksi, olisin valmis joustamaan sen verran, että autot saavat Urheilukadun jälkeen ryhmittyä kiskoille, jolloin Manskua voidaan syöttää kahdelta kaistalta. Mutta puiston kohdalla ratikkakaista on pidettävä vain raitiovaunuilla ja Urheilukadun valoissa huolehdittava valo-ohjauksella siitä, että ratikka menee sinne sekakaistalle ensin.
Eli jumppaamista on vielä. Laittakaa muutkin palautetta sekä nettikeskusteluun että suoraan virastoon. Piirustuksesta näkee liikennesuunnittelijan nimen.
Liikennesuunnitelmaluonnoksen voi ladata itselleen täältä: http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/kaupunkisuunnitteluvirasto/kommentoi-reijolankadun-suunnitelmia
Ja nettikeskusteluun voi osallistua täällä: http://ksv.hel.fi/keskustelut/index.php?luokka=aiheet&alaluokka1=reijolankatu&action=board&m=0
On mukava huomata, että liikennesuunnittelussa on kääntynyt kansalaiskeskustelijoiden joukossa uusi lehti. Tuolta kun löytyy koko joukko kommentteja, joissa vaaditaan ratikoille omia kaistoja ja ihmetellään, miten niitä ei toteuteta. Toivon, että se aiheuttaa paineita myös virastossa asti. Ettei kävisi niin, että virasto tekee "AKK-Sturet" ja viittaa kintaalla pyytämilleen kommenteille.
Suunnitelmassa on paljon hyvää. Ei turhia uusia ratikkapysäkkejä, bussipysäkkikin häviää ja liikenne nopeutuu. Ei mutkaisia kiskolinjoja. Jopa vasemmalle kääntyminen Urheilukadun risteyksessä on kielletty, mikä oli iloinen yllätys minulle.
Huonoa on, että raitiovaunun kaistaleveys on liian pieni, vaikka varsinkin puiston kohdalla 40 cm venytys onnistuu ilman minkäänlaisia ongelmia. Jalkakäytävän kun saa sijoittaa puistoon ilman sen kummempia byrokratioita, ja niin on tuossakin liikennesuunnitelmassa tehty muilla kaduilla fillareiden vuoksi, muttei Reijolankadulla ratikoiden vuoksi. Tarkistuksen paikka suunnittelijalle.
Huonoa on sekin, että idän suuntaan esitetään sekakaistaa, jonka me tuosta kulkeneet tiedämme kovin ruuhkaiseksi. Nykyisin Nordenskiöldinkadulta on vain yksi Reijolalle kääntyvä kaista, joten soisi tämän yksikaistaisuuden jatkuvan mieluusti Mannerheimintielle asti. Jotta Manskun valot saadaan jouhevimmiksi, olisin valmis joustamaan sen verran, että autot saavat Urheilukadun jälkeen ryhmittyä kiskoille, jolloin Manskua voidaan syöttää kahdelta kaistalta. Mutta puiston kohdalla ratikkakaista on pidettävä vain raitiovaunuilla ja Urheilukadun valoissa huolehdittava valo-ohjauksella siitä, että ratikka menee sinne sekakaistalle ensin.
Eli jumppaamista on vielä. Laittakaa muutkin palautetta sekä nettikeskusteluun että suoraan virastoon. Piirustuksesta näkee liikennesuunnittelijan nimen.