Ruskeasuon halli

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,495
Ruskeasuon raitiovaunuhallit eivät nyt sitten ole enää tulevaa, vaan nykyisyyttä. Niitä odotettiin 70 vuotta, nyt on odotusaika päättynyt.

Mikä siellä on tilanne tällä hetkellä, eli mitkä linjat ajetaan Ruskeasuolta, millaisin hallireitein ja millaisin kilvin halliin/hallista?

Mä en ole sieltä kuullut vielä mitään muuta kuin sen, että sinne on hankittu hieno ohjausjärjestelmä viemään vaunut oikeille raiteille, mutta jostain kumman syystä se toimii eri tavoin kuin vaikkapa Roihupellossa ja oikeasti se ei toimi ollenkaan, vaan hallimies siellä sitten manuaalisesti niitä vaunuja ohjaa. Voihan tietysti olla, että se alkaa vielä joskus toimia.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Mikä siellä on tilanne tällä hetkellä, eli mitkä linjat ajetaan Ruskeasuolta, millaisin hallireitein ja millaisin kilvin halliin/hallista?
No, viimeiset hallivuorot Koskelasta tapahtui tänä aamuna ja viimeiset Koskelaan jo viime yönä.

Tänään noin 62 vuorot (+ siirtoajot Pikku Huopalahteen) lähtevät Ruskesuolta, jokaisella linjalla paitsi 5. Myös yksi vuoro lähtee linjalla 6 Ruskeasuolta Arabiaan klo 15:02.
 
Viimeksi muokattu:
No, viimeiset hallivuorot Koskelasta tapahtui tänä aamuna ja viimeiset Koskelaan jo viime yönä.

Tänään noin 62 vuorot (+ siirtoajot Pikku Huopalahteen) lähtevät Ruskesuolta, jokaisella linjalla paitsi 5. Myös yksi vuoro lähtee linjalla 6 Ruskeasuolta Arabiaan klo 15:02.
Tänä aamuna 3.12. kaikki muu paitsi Töölön liikenne lähti kyllä jo Ruskeasuolta.
 
Lähteekö vielä lainkaan vaunuja Vallilasta liikenteelle?
Ei lähde. Ruskeasuolta lähtee vaunuja kaikille muille linjoille paitsi 5:selle. Toisaalta Töölöstä lähtee lukuisia vaunuja mm. 2/3:selle, 4:selle ja kympille. 5 hoituu Töölöstä kokonaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Lisäksi on huomion arvoista, että Ruskeasuolta lähtee varmaan liki 20 vuoroa arkiaamuna siirtoajona mikä minnekin. Nämä eivät näy reittioppaassa, eivätkä pääsääntöisesti tutkassakaan. Niitä ovat: linjan 3 vaunujen siirrot Pikku Huopalahden päätepysäkille, linjan 4 vaunujen siirrot Pasilaan, josta kaupallisina Munkkiniemeen, linjan 7 vaunujen siirrot edellä kuvatulla tavalla Pasilaan, josta kaupallisina Meilahteen, linjan 9 vaunujen siirrot Ilmalaan, linjan 10 vaunujen (tai vaunun) siirto Paavalinkirkolle ja linjan 13 vaunujen (tai vaunun) siirto Länsi-Pasilaan. Korostan, että edellä listattujen linjojen hallista ajoja on Ruskeasuolta linjojen toisillekin päättäreille, mutta niihin mennään kaupallisina sivuina.

Linjojen 4 ja 7 Ruskeasuon ulosajojen hallireiteillä kaupallinen osuus Pasilasta länteen tietenkin näkyy sähköisissä järjestelmissä, ja varmaan kilvityksetkin ovat 4 Munkkiniemi ja 7 Meilahti - siis kaupallisella osuudella. Surkean sään takia en lähtenyt ulos katsomaan, mitkä kilvet oikeasti olivat näkyvillä, mutta tutkasta seurasin on-line kyllä ihan klo 4:40 alkaen reilu 2,5 h. Voi kai aikaansa tuollaiseenkin tuhlata... :rolleyes:

Siirtoajoilla voi näkyä kilvityksissä Siirtoajo, Ei linjalla tai vaikka pimeä kilpi. Ainakin Jokerilla olen nähnyt kaikkia noita kolmea.
 
Mikäköhän idea on ajaa 13:a vaunuja Länsi-Pasilaan, kun Nihtiinkin ajaessa jää välistä ainoastaan Maistraatintorin lähtöpysäkki?
Koskelasta ajettiin samalla tavoin. Liikenteen tihentyessä yksi väliin sijoitettu vuoro aloitti Länsi-Pasilasta. Matkustajapalvelu linjan omalla osuudella ei ainakaan huonontunut. Enpä suunnittelijan puolesta lähde arvaamaan, mikä idea siellä pohjimmiltaan piilee.
 
linjan 10 vaunujen (tai vaunun) siirto Paavalinkirkolle
Tässähän ollaan palattu 1970-luvulle, kun 10S ajoi Paavalin kirkolta Ruskeasuolle, tosin siis tässä suunnassa ja muutenkin vähän eri reittiä. :)

Mikähän mahtaa olla syynä sille, että Ruskeasuon ja Pasilan väliset lukuisat siirrot on sitten vain siirtoja, mutta esim. Pasilasta Munkkiniemeen ajetaan linja-ajoa? Onkohan nämä jotain siirtymäkauden "ei ole mietitty" -juttuja vai onko näissä jokin pointtikin? Tässä kyllä palataan siihen, että näiden kilvittäminen järkevästi olisi aikamoisen hankalaa.

Siirtoajoilla voi näkyä kilvityksissä Siirtoajo, Ei linjalla tai vaikka pimeä kilpi. Ainakin Jokerilla olen nähnyt kaikkia noita kolmea.
Se on hyvä, että monimuotoisuutta on myös joukkoliikenteessä, se on nykyajan henki. Olisi aivan liian yhdenmukaista, että kaikilla siirtoajoilla olisi samanlainen kilvitys. 😆

Mikäköhän idea on ajaa 13:a vaunuja Länsi-Pasilaan, kun Nihtiinkin ajaessa jää välistä ainoastaan Maistraatintorin lähtöpysäkki?
Onhan se nyt aika loogista, että jos ihan jollain kahden minuutin extralla voidaan ajaa koko linjasivu verrattuna siihen, että aloitetaan kuitenkin kesken linjan, niin se tehdään. Näin mäkin tuon suunnittelisin, vaikkei sieltä Maistraatintorilta juuri tulisi aamuvarhaisella porukkaa kyytiin – ja mistä me tiedämme, vaikka tulisikin. Pääseehän 13:lla aamujunille.

Erikoisempaa on minusta se, että Töölöstä ajaa aamulla ulos kolmoselle kaksi Pikku Huopalahdesta aloittavaa vuoroa. Olisi kai sentään taloudellisempaa ajaa ne Ruskeasuolta sinne.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Erikoisempaa on minusta se, että Töölöstä ajaa aamulla ulos kolmoselle kaksi Pikku Huopalahdesta aloittavaa vuoroa. Olisi kai sentään taloudellisempaa ajaa ne Ruskeasuolta sinne.
Kyllä, mutta sitten ne palvelevat myös esim. Hesari, Alppila ja Eläintarha.
 
Mikähän mahtaa olla syynä sille, että Ruskeasuon ja Pasilan väliset lukuisat siirrot on sitten vain siirtoja, mutta esim. Pasilasta Munkkiniemeen ajetaan linja-ajoa? Onkohan nämä jotain siirtymäkauden "ei ole mietitty" -juttuja vai onko näissä jokin pointtikin? Tässä kyllä palataan siihen, että näiden kilvittäminen järkevästi olisi aikamoisen hankalaa.
Oletettavasti nämä ovat väliaikaisia Mannerheimintien remontin ajan, sen jälkeen voivat kääntyä Töölön hallipihassa. En itse ainakaan näe mitään muuta syytä ajaa Pasilaan asti sitten kun kääntöpaikka taas löytyy lähempääkin. Saisivat kuitenkin ajaa linjalla Ruskeasuolle asti, olihan Koskelastakin linjalla 13 kumpaankin suuntaan sellaisia hallivuoroja, jotka kävivät kääntymässä Messukeskuksella.
 
Oletettavasti nämä ovat väliaikaisia Mannerheimintien remontin ajan, sen jälkeen voivat kääntyä Töölön hallipihassa. En itse ainakaan näe mitään muuta syytä ajaa Pasilaan asti sitten kun kääntöpaikka taas löytyy lähempääkin. Saisivat kuitenkin ajaa linjalla Ruskeasuolle asti, olihan Koskelastakin linjalla 13 kumpaankin suuntaan sellaisia hallivuoroja, jotka kävivät kääntymässä Messukeskuksella.
Kun Manskun remontti on vihdoin ohi, nuo hallivuorot Munkkiniemeen/Meilahden sairaalaan voisivat ajetaan tehokkammin suoraan Töölön hallista.
 
Kyllä, mutta sitten ne palvelevat myös esim. Hesari, Alppila ja Eläintarha.
Teoriassa joo, mutta ei kai siellä nyt mitään kysyntää ole, palvella klo 5 aamulla yhteyttä Alppilasta Pikku Huopalahteen.

Oletettavasti nämä ovat väliaikaisia Mannerheimintien remontin ajan, sen jälkeen voivat kääntyä Töölön hallipihassa.
Toivotaan mieluummin, että siirtymäajan jälkeen joku oikeasti harkitsee noita ja miettii ne niin, että tuollaiset vuorot ajetaan Töölön hallista. Se Töölön halli on liikenteellisesti kultakimpale, vaikka pojat kovasti yrittävät siitä eroon päästä.

Kun Manskun remontti on vihdoin ohi, nuo hallivuorot Munkkiniemeen/Meilahden sairaalaan voisivat ajetaan tehokkammin suoraan Töölön hallista.
Juuri näin.
 
linjan 9 vaunujen siirrot Ilmalaan
Tämä on mielestäni erityisen outo, koska luulisi, että mahdollisesti Mannerheiminintien varrelta ja varmasti Länsi-Pasilasta on jonkunlaista potentiaalia ajaa vuoroja Ilmalan tapaiselle työpaikka-alueelle aamulla. Aikataulujen perusteella ainakin yksi vaunu saapuu Ilmalaan n. klo 7:15 vuorovälin tihentyessä 12 minuutista 10 minuuttiin.
 
Takaisin
Ylös