Seinäjoen paikallisliikenne

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,629
Kesäaikataulut ovat voimassa 5.6.2006 - 9.8.2006, jona aikana paikallisliikennettä harjoitetaan linjoilla 1, 2, 4, 6 ja 11.

Tämän päiväisten havaintojen perusteella, linjat 1 ja 6 hoidetaan autolla #820 ja linjat 2 ja 4 autolla#77. Oma lukunsa on linja 11, jonka molemmat lähdöt hoidetaan aamulla Teuvalta tulevalla autolla #750. Linjojen aikatauluja voit tukailla täältä

Viikolla 24 ajetaan 20 min välein Provinssirock festivaaliliikennettä. Ajot alkaa torstaina klo 16 ja päättyy sunnuntaina klo 22.30

Ajankohtaisia kuvia niin Seinäjoelta kuin muualtakin löytyy täältä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsinki 8.11.

Cx 293 / 363A (tämä bussihan on jo välillä käynyt Tampereella ja Pohjanmaalla)

Nyt kun auto on siirretty takas Vantaalle, niin onko vastaavasti tullut jotain tilalle vai otettu jotain vanhaa ajoon? Ja onko #287 edelleen sivussa vaihteistovikansa takia?

Näillä linjakilvillä tuskin PK-seudun ajoissa pärjää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Seinäjoen paikallisliikenteessä tapahtuu taas. Tässä otteita kaupunginhallituksen pöytäkirjasta: (lue koko juttu)

PAIKALLISLIIKENTEEN LINJALIIKENNELUVAN JATKAMINEN / PAIKALLISLIIKENTEEN TUKIPAKETISTA PÄÄTTÄMINEN

Paikallisliikenteen neuvottelukunta valmistelee 31.5.2007 mennessä ehdotuksia, jotka voivat vaikuttaa siihen, että matkustajamääriä voidaan kasvattaa. Ehdotus voi sisältää ehdotuksia esimerkiksi sarjalippujen alennuksista, kertamaksualennuksista, 65 vuotta täyttäneiden oikeudesta matkustaa ilmaiseksi. Vaasan kaupungissa on saatu hyviä kokemuksia sarjalippujen alennuksista. Matkustajamäärät ovat lähteneet nousuun.

Ehdotukset paikallisliikenteen kehittämiseksi ovat:

1. Sarjalipun ja aikuisten kausilipun hinnan alentaminen 39 e:sta 25 e:eek:on
2. Nuorten ja lasten kausilipun hinnan alentaminen 25 e:sta 20 e:eek:on.
3. Kertalipun hinnan alentaminen 2,7 e:sta 2 e:eek:on
4. 65 vuotta täyttäneet ilmaiseksi
5. Lastenvaunuilla ilmaiseksi
6. Koululaisten matkarajan laskeminen 5 km:stä 4 km:iin
7. Paikallisliikenneviikko syyskuussa
8. Seinäjoen kaupungin työntekijöille työsuhdelippu
 
Mielestäni nämä toimenpiteet eivät paranna tilannetta. Ne voivat hetkellisesti kääntää kehityksen suunnan, mutta kulut nousevat koko ajan ja väistämättä myös lippujen hinnat.
Seinäjoelta on kaukojunayhteydet jokaiseen pääilmansuuntaan ja Matkakeskus. Tässä valossa Seinäjoella on hyvät puitteet joukkoliikenteelle. Toki kaupungin pientalovaltainen rakenne vaikeuttaa vahvojen runkolinjojen muodostamisen.

Lippujen alennusten maksimikustannuksiksi laskettu noin 350.000 euroa vuodessa. Tällä summalla pääkaupunkiseudun hintatasolla saataisiin linja-auto klo 6-20 välille ajamaan melkein koko vuoden ajaksi.

Vaunukilometrit 308 vrk * 14h * 50km/h =215.000 euroa
Vaunupäivät 329 vrk * 133e = 43.757 euroa
vaunutunti 329 vrk * 14h * 26e =119.756 euroa

Yhteensä:379.113 euroa
(yksikkökulut www.kaupunkiliikenne.net/hintoja.htm)

Seinäjoella on järkevämpää parantaa liikenteen tasoa kuin ruveta laskemaan hintoja. Nykyinen hintataso on henkilöautoiluun nähden kilpailukykyinen kunhan vaan vuorotiheys on suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuore Bussiammattilainen-lehti kertoo Seinäjoen ja Nurmon paikallisliikenteen hinnoittelu-uudistuksesta. Vuoden 2008 alusta alkaen kertamaksu on 2 euroa (nyt 2,70 euroa) ja aikuisten kuukausilippu 25 euroa (nyt 39 euroa, ei ihan kalleimmasta päästä sekään). Lapset ja nuoret pääsevät vieläkin edullisemmin, lipun hinta laskee 25 eurosta 20 euroon. 65 vuotta täyttäneet ja lastenvaunut saattajineen kulkevat jatkossa ilmaiseksi. 65 vuotta täyttäneet tosin tarvitsevat ilmaismatkoilleen matkakortin.

Pohjanmaalla ollaan edelläkävijöitä edullisessa hinnoittelussa. Ensin mallia näytti Vaasa ja nyt perässä seuraa Seinäjoki. Toivottavasti jatkossa parannetaan myös liikennöintiaikaa, vuorotiheyttä ja kalustoa. Seinäjoki ja Vaasa ovat tiettävästi lähdössä mukaan Tulevaisuuden joukkoliikennekaupungit -hankkeeseen.
 
Siellä kerrotaan mm. 90 päivää voimassaolevan 44 matkan sarjalipun maksavan ensi vuonna 25 euroa, jota ei mainita Bussiammattilainen-lehden jutussa.

Tuontapaisia lipputuotteita on viime aikoina ehdotettu useissakin yhteyksissä, muun muassa alueellisissa ja paikallisissa joukkoliikennesuunnitelmissa ja -selvityksissä. Eli lipputuotteita, jotka sopivat sellaisille käyttäjille, jotka eivät matkusta päivittäin, mutta kuitenkin keskimäärin pari kolme kertaa viikossa. Nykyinen Matkahuollon vuosilippu on tällaisille matkustajille usein melkoisen kallis, samoin kuukausilippu, jos matkoja tosiaan on vain pari kertaa viikossa.

Suosituksena em. julkaisuissa on ollut lipputyyppi, joka sallii esimerkiksi 30 vapaavalintaista matkustuspäivää 90 päivän aikana. Lipun hinta olisi kalliimpi kuin 30 päivän lipun, mutta huomattavasti edullisempi kuin kolmen kuukausilipun. Mutta ihan hyvältä tuo alennushintainen 44 matkan lippukin kuulostaa. Sopii hyvin esimerkiksi harrastus- tai asiointimatkoille.
 
Ilmeisesti Seinäjoki sai nyt ensimmäisen matalalattiaisen (normikokoisen) bussinsa, kun VT #106 (Carrus City L / Volvo B10BLE) löytyy Seinäjoen varikolta. Enkä pitäisi mahdottomana, että auto saisi seuraa parista ikätoverista.
Täytyy toki muistaa, että provinssin ja tangomarkkinoidenkin aikaan kaupungissa on nähty lainakalustoa, mutta tämä autosiirto on ilmeisesti pysyvämpää sorttia.
 
Seinäjoelle siirtyi myös VT #106:n lisäksi pari samanlaista 1994 vuoden Carrus City L / Volvo B10BLE:tä, autot VT #258 ja #259
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan Veolia luopumassa kokonaan Seinäjoen paikallisliikenteestä?

On:
Seinäjoen kaupunginhallituksen pöytäkirja sanoi:
Kevään 2009 aikana Veolia Transport West Oy:n kanssa on käyty useita neuvotteluja, joissa kaupunki on tarjonnut yhtiölle mahdollisuutta jatkaa paikallisliikenteen harjoittamista myös v. 2009 jälkeen laissa säädetyissä rajoissa. Tarjous on uudistettu myös paikallis- ja palveluliikenteen neuvottelukunnan kokouksessa 12.5.2009. Yhtiö on kaikissa em. neuvotteluissa ja em. kokouksessa ilmoittanut, ettei se ole valmis tällaiseen ratkaisuun. Lisäksi he ovat sähköpostitse 18.5.2009 vahvistaneet, että yhtiö ei tule anomaan jatkoa 31.12.2009 päättyvälle liikenneluvalle, jonka kohteena ovat Seinäjoen kaupungin paikallisliikenteen reitit. Samalla he ovat ilmoittaneet, että Länsi-Suomen lääninhallituksen heille myöntämä linjaliikennelupa, jonka kohteena on Seinäjoki-Nurmo väliset paikallisliikennevuorot anotaan lakkautettavaksi per 31.12.2009 (luvan voimassaolo päättyy muuten 31.5.2012).

Pöytäkirjan kohta

Sanomalehti Ilkan nettisivuilla eilen julkaistun uutisen mukaan Seinäjoki kilpailuttaa kaiken paikallis- ja palveluliikenteensä. Ilkan juttu
 
Ällistyttävää, että tällä kertaa yksityisen megakorporaation yksinoikeudesta pikkukaupungin paikallisliikenteeseen taistelee kaupungin hallinto samalla, kun yritystä itseään asia ei kiinnosta! Miksihän eivät vain kerrasta uskoneet ja todenneet, että "ok, hyvä juttu, me kilpailutetaan koko liikenne PSA:n mukaisesti jo 2010 ja säästetään rahaa".
 
Ällistyttävää, että tällä kertaa yksityisen megakorporaation yksinoikeudesta pikkukaupungin paikallisliikenteeseen taistelee kaupungin hallinto samalla, kun yritystä itseään asia ei kiinnosta!

Taitaapa muidenkin pikkukaupunkien paikallisliikenteestä tulla kaupunkien tilaamaa liikennettä. Toisessa ketjussa on kerrottu Raumasta.
 
Saa nähdä, kuka ottaa paikallisliikenteen hoitaakseen, jos Veoliaa ei kiinnosta. Laajenisikohan Concordia muualle Suomeen? Vai perustaako Tommola Seinäjoen liikenteen? :lol:
 
Sen verran tunnen Veolian tapoja, että kiinnostuksen puute Seinäjoen paikkurista johtuu vain ja ainoastaan taloudellisista syistä. Sama koskee myös Tommolan firmaa, eivät hekään lähde väkisin tappiota tekemään. Seuraava paikkuri-isäntä siellä lienee etelä-pohjalainen firma, joka ei hallitse kunnolla matematiikkaa.
 
Takaisin
Ylös