HKL:n julkaisu D 18/2009: Vakiominuuttiaikataulumallin soveltaminen HKL:n bussi- ja raitiotielinjastolla
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Maanatai – Lauantai
06 09 16 22 29 36 42 49 59
07-17 02 09 16 22 29 36 42 49 56
18 02 09 16 22 29 36 42 52
19-22 02 12 22 32 42 52
23-00 00 15 30 45
Sunnuntai
07 32 42 52
08-13 02 12 22 32 42 52
14 02 12 22 29 36 42 49
15-18 02 09 16 22 29 36 42 49 56
19-22 02 12 22 32 42 52
23-00 00 15 30 45
Maanatai – Perjantai
06 13 23 33 43 53
07 03 13 23 33 43 53
08 03 13 23
15 43 53
16 03 10 16 23 30 36 43 50 56
17 03 10 16 23
Launatai
06 13 23 33 43 53
07 03 13 23 33 43 53
08 03 13 23
12 13 23 33 43 53
13 03 10 16 23 30 36 43 50 56
14 03 10 16 23 30 36 43 50 56
15 03 13
Voi olla, mutta ainakin minun näkemykseni näistä vakiominuuttitauluista on hieman varauksellinen. Niin se vain on, että meillä Tampereella on saatu vakiominuuttitauluilla aikaan hukkaliikennettäkin, esimerkkinä nykyinen järjestely linjoilla 1/11. Mielestäni aikataulujen teossa pitäisi ainakin ruuhka-ajan osalta ottaa järki käteen eikä sorvata tauluja väkisin vakiominuuttisiksi. Toki jos haluttu vuoroväli onnistuu kierrosajan ym. puitteissa niin sitten... Asioita pitäisi aina tarkastella linjakohtaisesti. Jos tasaisella vuorovälillä saadaan ihan oikeasti säästöäkin muiden hyvien ominaisuuksien kanssa, niin sitten... Toki Helsingissä mahdollisuudet tämän homman hyödyntämiselle olisivat jossain määrin Tamperettakin ihanteellisemmat. HSL-alueella on kyllä saavutettavissa runsaasti hyötyjä ja säästöjä jo pelkästään nykyistä isommalla kalustokoolla. Ruuhkasivut "pien"kalustolla kun ovat niitä kalliimpia.Ilmeisesti Tampereella uskotaan kokemukseen enemmän kuin tietokonesimulaatioihin.
Jos joukkoliiekennejärjestelmän halutaan toimivan kokonaisuutena, asioita pitää tarkastella kokonaisuuksina. Yksittäisiin linjoihin tuijottaminen tekee helpommaksi ajaa henkilöautolla, kun ei tarvitse arvata, kauanko seistään jossain isossa risteyksessä odottamassa pääsyä seuraavalle kadulle.Asioita pitäisi aina tarkastella linjakohtaisesti.
No niin pitääkin, tarkoitin sitä, että kun tällainen vakiominuuttitaulu otetaan käyttöön, olisi tarkasteltava ko. linjan osalta, onko sellaisen laittaminen linjalle kierrosajan ja vuorovälin suhteen asianmukaista ja kannattaako se. Esimerkiksi kun täällä Tampereella sorvattiin väkisin tunnin kierrosajalla linjat 1/11 10/20 minuutin vuorovälille, aiheutui tästä ylimääräisiä kustannuksia ja hukkaliikennettä. Toisenlainenkin ratkaisu olisi ollut tässä tilanteessa mahdollinen.Jos joukkoliiekennejärjestelmän halutaan toimivan kokonaisuutena, asioita pitää tarkastella kokonaisuuksina.
Voi olla, mutta ainakin minun näkemykseni näistä vakiominuuttitauluista on hieman varauksellinen. Niin se vain on, että meillä Tampereella on saatu vakiominuuttitauluilla aikaan hukkaliikennettäkin, esimerkkinä nykyinen järjestely linjoilla 1/11. Mielestäni aikataulujen teossa pitäisi ainakin ruuhka-ajan osalta ottaa järki käteen eikä sorvata tauluja väkisin vakiominuuttisiksi
Esimerkiksi kun täällä Tampereella sorvattiin väkisin tunnin kierrosajalla linjat 1/11 10/20 minuutin vuorovälille, aiheutui tästä ylimääräisiä kustannuksia ja hukkaliikennettä. Toisenlainenkin ratkaisu olisi ollut tässä tilanteessa mahdollinen.