RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
HKL:n johtokunta hyväksyi kokouksessaan 7.4. Siilitien metroaseman muutostyön hankesuunnitelman muuttamisen. Muutosten tärkeimmät tavoitteet ovat matkustajapalvelun parantaminen pitämällä asema käytössä koko rakennusvaiheen ajan sekä ekologisten ratkaisujen huomattava lisääminen suunnitelmiin.
Hankkeen kokonaishinta on muutetun hankesuunnitelman mukaan 10,97 miljoonaa euroa. Hanke vaatii vielä kaupunginhallituksen hyväksynnän.
Siilitiestä tulee ensimmäinen ekotehokas metroasema. Uudistetussa hankesuunnitelmissa on haettu useita ekologisesti kestävämpiä ratkaisuja. Aseman lasiseinissä tullaan käyttämään kierrätysmateriaalia ja ulkoseinissä suunnitellaan käytettäväksi ympäristöystävällistä materiaalia kuten kivikoreja. Kivet tähän saataisiin mahdollisesti Länsimetron tunnelilouhoksista.
Lisäksi aseman uuden katon aurinkokennolasielementeillä tuotetaan noin 20 – 25 prosenttia aseman vuotuisesta sähköenergian tarpeesta ja aseman valaistuksessa huomioidaan matala energiankulutus käyttämällä led-valaistusta ja luonnonvaloa mahdollisuuksien mukaan.
Matkustajapalvelu Siilitiellä rakentamisen aikana paranee, sillä rakentamisen työvaiheet ja työmenetelmät on nyt suunniteltu siten, että asema on käytössä koko rakentamisen ajan. Kesällä 2012 metroliikenteeseen tulee yhden raiteen liikennettä, mutta asema on silloinkin käytössä.
Myös työvaihesuunnittelussa on otettu huomioon mahdolliset rakennustöiden viivästymiset niin, että niiden vaikutus metroliikenteeseen ja matkustajille on vähäinen.
Hanke on tarkoitus suunnitella ja kilpailuttaa vuoden 2011 aikana, jolloin rakentaminen voisi alkaa vuodenvaihteessa 2011 - 2012 ja valmistua alkuvuodesta 2013. Tämä edellyttää hankepäätöstä kaupunginhallitukselta viimeistään kesäkuussa 2011.
Lue uutinen HKL:n sivuilta...
Hankkeen kokonaishinta on muutetun hankesuunnitelman mukaan 10,97 miljoonaa euroa. Hanke vaatii vielä kaupunginhallituksen hyväksynnän.
Siilitiestä tulee ensimmäinen ekotehokas metroasema. Uudistetussa hankesuunnitelmissa on haettu useita ekologisesti kestävämpiä ratkaisuja. Aseman lasiseinissä tullaan käyttämään kierrätysmateriaalia ja ulkoseinissä suunnitellaan käytettäväksi ympäristöystävällistä materiaalia kuten kivikoreja. Kivet tähän saataisiin mahdollisesti Länsimetron tunnelilouhoksista.
Lisäksi aseman uuden katon aurinkokennolasielementeillä tuotetaan noin 20 – 25 prosenttia aseman vuotuisesta sähköenergian tarpeesta ja aseman valaistuksessa huomioidaan matala energiankulutus käyttämällä led-valaistusta ja luonnonvaloa mahdollisuuksien mukaan.
Matkustajapalvelu Siilitiellä rakentamisen aikana paranee, sillä rakentamisen työvaiheet ja työmenetelmät on nyt suunniteltu siten, että asema on käytössä koko rakentamisen ajan. Kesällä 2012 metroliikenteeseen tulee yhden raiteen liikennettä, mutta asema on silloinkin käytössä.
Myös työvaihesuunnittelussa on otettu huomioon mahdolliset rakennustöiden viivästymiset niin, että niiden vaikutus metroliikenteeseen ja matkustajille on vähäinen.
Hanke on tarkoitus suunnitella ja kilpailuttaa vuoden 2011 aikana, jolloin rakentaminen voisi alkaa vuodenvaihteessa 2011 - 2012 ja valmistua alkuvuodesta 2013. Tämä edellyttää hankepäätöstä kaupunginhallitukselta viimeistään kesäkuussa 2011.
Lue uutinen HKL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: