Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kampin raitiotietä suunniteltaessa on tuskailtu Simonkadun ja UKK-kadun mutkien kanssa. Ongelma tulee siitä, että kaarteet halutaan mitoittaa siten, että 2 vaunua mahtuu ohittamaan toisensa myös mutkissa.
Tähänkin löytyy malliksi ratkaisuesimerkkejä muualta maailmasta. Tiukoissa paikoissa kasoisraide pannaan yhteen. Usein jopa ilman vaihteita niin, että raiteet menevät vain sisäkkäin.
Tällaisia ratkaisuja löytyy esimerkiksi:
Potsdam: vanhan kaupunginportin läpäisy
Norrköping: kävelykatu
Karlsruhe: kävelykatu
Krefelt: ahdas T-risteys
Praha: talon läpäisevä holvi
Freiburg: luostaripihan portti esikaupungissa
Linz: kadunvarsipysäköinnin mahdollistaminen
Näistä Potsdam, Norrköping ja Praha ovat vilkkaasti liikennöityjä keskustaratoja, Karlsruhessakin vuoroväli on 5 minuuttia molempiin suuntiin.
Vilkkaimmin liikennöity lienee Prahan tapaus, jossa holvin läpi ajaa 24 vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Siis keskimäärin holvin läpi ajaa vaunu jompaan kumpaan suuntaan 75 sekunnin välein.
Antero
Tähänkin löytyy malliksi ratkaisuesimerkkejä muualta maailmasta. Tiukoissa paikoissa kasoisraide pannaan yhteen. Usein jopa ilman vaihteita niin, että raiteet menevät vain sisäkkäin.
Tällaisia ratkaisuja löytyy esimerkiksi:
Potsdam: vanhan kaupunginportin läpäisy
Norrköping: kävelykatu
Karlsruhe: kävelykatu
Krefelt: ahdas T-risteys
Praha: talon läpäisevä holvi
Freiburg: luostaripihan portti esikaupungissa
Linz: kadunvarsipysäköinnin mahdollistaminen
Näistä Potsdam, Norrköping ja Praha ovat vilkkaasti liikennöityjä keskustaratoja, Karlsruhessakin vuoroväli on 5 minuuttia molempiin suuntiin.
Vilkkaimmin liikennöity lienee Prahan tapaus, jossa holvin läpi ajaa 24 vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Siis keskimäärin holvin läpi ajaa vaunu jompaan kumpaan suuntaan 75 sekunnin välein.
Antero