Suomen bussimarkkinat

Liittynyt
26 Huhtikuu 2022
Viestit
69
Päätinpä avata tällaisen keskustelun. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä busseja Suomessa tullaan tulevaisuudessa näkemään, ja tuleeko Suomi pääsemään Kiina-riippuvuudesta pois. On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.

Ymmärrettävää on, että monella valmistajalla ei ole esimerkiksi LE-malleja tai 15 metrin malleja saatavilla. Kuitenkin linja-autoliikenteen sähköistyessä ainakin tarve LE-malleille tulee pienenemään (kun diesel-pystymoottori vei paljon tilaa), se on huomattu jo.

Suomessa oli suhteellisen paljon muun muassa Solariksia käytössä 2010-luvun alusta keskivaiheeseen. Miksi ne ovat nykyään niin harvinaisia? Solariksella olisi kaikki mahdolliset variantit kaupunkibussista saatavilla (mm. LE-mallit 12 ja 15), mitä Suomessa vaadittaisiin (ja jota monella muulla valmistajalla ei ole.)

MAN on ilmeisesti avannut uuden yksikön Suomeen. Tuleekohan tämä ennustamaan MANin menestystä sähköbussimarkkinoilla Suomessa samalla lailla kuin Ruotsissa ja Norjassa…?
 
Päätinpä avata tällaisen keskustelun. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä busseja Suomessa tullaan tulevaisuudessa näkemään, ja tuleeko Suomi pääsemään Kiina-riippuvuudesta pois. On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.

Ymmärrettävää on, että monella valmistajalla ei ole esimerkiksi LE-malleja tai 15 metrin malleja saatavilla. Kuitenkin linja-autoliikenteen sähköistyessä ainakin tarve LE-malleille tulee pienenemään (kun diesel-pystymoottori vei paljon tilaa), se on huomattu jo.

Suomessa oli suhteellisen paljon muun muassa Solariksia käytössä 2010-luvun alusta keskivaiheeseen. Miksi ne ovat nykyään niin harvinaisia? Solariksella olisi kaikki mahdolliset variantit kaupunkibussista saatavilla (mm. LE-mallit 12 ja 15), mitä Suomessa vaadittaisiin (ja jota monella muulla valmistajalla ei ole.)

MAN on ilmeisesti avannut uuden yksikön Suomeen. Tuleekohan tämä ennustamaan MANin menestystä sähköbussimarkkinoilla Suomessa samalla lailla kuin Ruotsissa ja Norjassa…?
Ellen aivan väärässä ole, niin ainakin Solarikselta puuttuu maahantuoja. Varmasti syitä on valtava määrä, mutta viime vuodet ovat olleet Euroopan bussiteollisuudelle valmiiksi ruuhkaiset, jonka johdosta erityisesti tietyillä, myöskin Suomessa suosituilla valmistajilla (kröhöm… VDL…) on ollut toimitusvaikeuksia, joita taas ei Kiinan jättiteollisuudessa varmastikaan ilmene.

Myöskin esimerkiksi Eurooppalaisten valmistajien sähkötelit ovat varsin tuoreita malleja (juuri lähiaikoina ensimmäistä kertaa Volvon sivuilla huomaamani 8900 electric jotain mainitakseni) ja useampia vuosia sitten markkinoilla ei juurikaan muuta sähköistä ideaalia mallia ollut kuin Kiinalaista, jonka johdosta varmastikin esimerkiksi Pohjola päätyi Yutongeja hankkimaan ja se vaihde jäi päälle. Helppoa hankkia jo valmiiksi hankittua mallia joihin on valmiina luottamusta eikä alkaa testailemaan mahdollisia uusia malleja ja todeta niiden olevan mahdollisesti aivan susia.

Luotettavuus on ainakin Yutongeissa käsittääkseni todella hyvä, mitä nyt pikkuvikoja ilmenee ja huoltokin ilmeisesti varsin näppärää. En nykyisistä MANeista tiedä tarkemmin, mutta viimeisillä HSL-alueen mani-hankinnalla ei ilmeisesti lopulta päästy iloitsemaan hirveämmin lukuisien (teknisten) ongelmien vuoksi.

Siinä hieman omia veikkauksiani.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan man oikeasti halukas myymään suomeen mitään. Suomen manin nettisivujen mukaan lion's cityä saa vain dieselinä. Maailmalla on kaasu ja sähkömallitkin tarjolla. Suomessa teliversio olisi kova sana, mutta ei ole sitäkään. Nivelmalli kyllä löytyy ja lyhyttäkin autoa saa jopa 10m lyhyenä jos 12m on liikaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.
Miksi ihmeessä pitäisi suosia eurooppalaista valmistajaa jos tuote on huonompi ja hinta isompi kuin kiinalaisella. Eiköhän nekin pian avaa tehtaan puolaan, niin saadaan tuotanto lähemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös