Suomen bussimarkkinat

Liittynyt
26 Huhtikuu 2022
Viestit
88
Päätinpä avata tällaisen keskustelun. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä busseja Suomessa tullaan tulevaisuudessa näkemään, ja tuleeko Suomi pääsemään Kiina-riippuvuudesta pois. On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.

Ymmärrettävää on, että monella valmistajalla ei ole esimerkiksi LE-malleja tai 15 metrin malleja saatavilla. Kuitenkin linja-autoliikenteen sähköistyessä ainakin tarve LE-malleille tulee pienenemään (kun diesel-pystymoottori vei paljon tilaa), se on huomattu jo.

Suomessa oli suhteellisen paljon muun muassa Solariksia käytössä 2010-luvun alusta keskivaiheeseen. Miksi ne ovat nykyään niin harvinaisia? Solariksella olisi kaikki mahdolliset variantit kaupunkibussista saatavilla (mm. LE-mallit 12 ja 15), mitä Suomessa vaadittaisiin (ja jota monella muulla valmistajalla ei ole.)

MAN on ilmeisesti avannut uuden yksikön Suomeen. Tuleekohan tämä ennustamaan MANin menestystä sähköbussimarkkinoilla Suomessa samalla lailla kuin Ruotsissa ja Norjassa…?
 
Päätinpä avata tällaisen keskustelun. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä busseja Suomessa tullaan tulevaisuudessa näkemään, ja tuleeko Suomi pääsemään Kiina-riippuvuudesta pois. On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.

Ymmärrettävää on, että monella valmistajalla ei ole esimerkiksi LE-malleja tai 15 metrin malleja saatavilla. Kuitenkin linja-autoliikenteen sähköistyessä ainakin tarve LE-malleille tulee pienenemään (kun diesel-pystymoottori vei paljon tilaa), se on huomattu jo.

Suomessa oli suhteellisen paljon muun muassa Solariksia käytössä 2010-luvun alusta keskivaiheeseen. Miksi ne ovat nykyään niin harvinaisia? Solariksella olisi kaikki mahdolliset variantit kaupunkibussista saatavilla (mm. LE-mallit 12 ja 15), mitä Suomessa vaadittaisiin (ja jota monella muulla valmistajalla ei ole.)

MAN on ilmeisesti avannut uuden yksikön Suomeen. Tuleekohan tämä ennustamaan MANin menestystä sähköbussimarkkinoilla Suomessa samalla lailla kuin Ruotsissa ja Norjassa…?
Ellen aivan väärässä ole, niin ainakin Solarikselta puuttuu maahantuoja. Varmasti syitä on valtava määrä, mutta viime vuodet ovat olleet Euroopan bussiteollisuudelle valmiiksi ruuhkaiset, jonka johdosta erityisesti tietyillä, myöskin Suomessa suosituilla valmistajilla (kröhöm… VDL…) on ollut toimitusvaikeuksia, joita taas ei Kiinan jättiteollisuudessa varmastikaan ilmene.

Myöskin esimerkiksi Eurooppalaisten valmistajien sähkötelit ovat varsin tuoreita malleja (juuri lähiaikoina ensimmäistä kertaa Volvon sivuilla huomaamani 8900 electric jotain mainitakseni) ja useampia vuosia sitten markkinoilla ei juurikaan muuta sähköistä ideaalia mallia ollut kuin Kiinalaista, jonka johdosta varmastikin esimerkiksi Pohjola päätyi Yutongeja hankkimaan ja se vaihde jäi päälle. Helppoa hankkia jo valmiiksi hankittua mallia joihin on valmiina luottamusta eikä alkaa testailemaan mahdollisia uusia malleja ja todeta niiden olevan mahdollisesti aivan susia.

Luotettavuus on ainakin Yutongeissa käsittääkseni todella hyvä, mitä nyt pikkuvikoja ilmenee ja huoltokin ilmeisesti varsin näppärää. En nykyisistä MANeista tiedä tarkemmin, mutta viimeisillä HSL-alueen mani-hankinnalla ei ilmeisesti lopulta päästy iloitsemaan hirveämmin lukuisien (teknisten) ongelmien vuoksi.

Siinä hieman omia veikkauksiani.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan man oikeasti halukas myymään suomeen mitään. Suomen manin nettisivujen mukaan lion's cityä saa vain dieselinä. Maailmalla on kaasu ja sähkömallitkin tarjolla. Suomessa teliversio olisi kova sana, mutta ei ole sitäkään. Nivelmalli kyllä löytyy ja lyhyttäkin autoa saa jopa 10m lyhyenä jos 12m on liikaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.
Miksi ihmeessä pitäisi suosia eurooppalaista valmistajaa jos tuote on huonompi ja hinta isompi kuin kiinalaisella. Eiköhän nekin pian avaa tehtaan puolaan, niin saadaan tuotanto lähemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä pitäisi suosia eurooppalaista valmistajaa jos tuote on huonompi ja hinta isompi kuin kiinalaisella. Eiköhän nekin pian avaa tehtaan puolaan, niin saadaan tuotanto lähemmäksi.
Onhan BYDillä tehdas Unkarissa (osa tuodaan Kiinasta), mutta BYDiä huonompaa tuotetta (ainakaan K9U tai K11U) on vaikea löytää eurooppalaisilta valmistajilta. Nobina on hankkinut niitä ilmeisesti lähinnä akkutakuun vuoksi, mutta mitäpä se hyödyttää, jollei kori kestä akkuja pidempään. Monilta Nobinan kuljettajilta olen kuullut, etteivät nuo tule kestämään pitkään ja nivelet alkavat olla jo nyt aika loppuunajettuja. Vaikka hinta on halvempi, pitkäikäisemmän kaluston hankinta tulee pidemmän päälle halvemmaksi. Yutongit vaikuttavat melko laadukkailta kyllä, etenkin E15.
 
E530 kyydissä ollut kesällä 530lla Yotongeille, ainakin ne ovat olleet aina viileät ja hyvän hajuiset, iso kontrasti kun vaihtaa 560n Volvosta joka lähinnä pahanhajuinen hikikelmeys

Mutta Kiinasta päästävä eroon ja nopeasti, Eurooppaa tuettava vaikka olisikin heikompaa
 
Onhan BYDillä tehdas Unkarissa (osa tuodaan Kiinasta), mutta BYDiä huonompaa tuotetta (ainakaan K9U tai K11U) on vaikea löytää eurooppalaisilta valmistajilta. Nobina on hankkinut niitä ilmeisesti lähinnä akkutakuun vuoksi, mutta mitäpä se hyödyttää, jollei kori kestä akkuja pidempään. Monilta Nobinan kuljettajilta olen kuullut, etteivät nuo tule kestämään pitkään ja nivelet alkavat olla jo nyt aika loppuunajettuja. Vaikka hinta on halvempi, pitkäikäisemmän kaluston hankinta tulee pidemmän päälle halvemmaksi. Yutongit vaikuttavat melko laadukkailta kyllä, etenkin E15.
Sen olen ainakin huomannut että kun pitäisi niiata tai laskemaan pyörätuoliramppi, niin joutuu sammuttamaan päävirrat ennenkuin päästään takaisin liikkeelle.
 
Onko muuten edes teoriassa sallittua vaatia tai tarjota enemmän kalustopisteitä Euroopassa valmistetuista busseista vaikkapa HSL-alueella tai yleisesti ottaen EU:n kilpailulainsäädännön puitteissa?
 
Päätinpä avata tällaisen keskustelun. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä busseja Suomessa tullaan tulevaisuudessa näkemään, ja tuleeko Suomi pääsemään Kiina-riippuvuudesta pois. On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.
Toivoisin tietysti, että tultaisiin palaamaan enemmässä määrin eurooppalaisten valmistajien busseihin, mutta veikkaan että osittain kiinalaisten osuus tulee vielä kasvamaan ellei hyvin korkeita tuontitulleja aseteta kiinalaisille linja-autoille.

Bussiliikenteen sähköistyminen alkanee pian edetä myös kaukoliikenteeseen. Bus2024-messuilla Jyväskylässä esiteltiin suomalaisyleisölle Yutongin kaukoliikenteen sähköbussia, jota nyt koeajetaan Suomessa. Onko yhdelläkään eurooppalaismerkillä vielä sähköistä kaukobussia? Näin menetetään sekin Volvon ja Scanian dominoima markkina kiinalaisille olemalla monta vuotta jäljessä tuotekehittelyssä. Ja kun on kerran siirrytty Yutongiin, mahdollisesti hyväksi todettu, ja huoltoverkosto rakennettu jne., niin kynnys vaihtaa takaisin vaikka Volvoon on korkeampi sitten joskus kun saavat sähköisiä malleja myyntiin.

Samalla monien perinteisten merkkien eurooppalaisuusaste pienenee, kun esim. Volvon Puolan korituotanto loppuu ja siirtyy egyptiläiselle alihankkijalle, samoin Scanialla Kiinassa korotetut Fencer-mallit jne.

Paljon olisi Euroopan bussiteollisuudella kirittävää, ja se olisi tehtävä nopeasti. Samaa on ollut nähtävissä henkilöautoissa viimeiset kymmenen vuotta, kun sähköistymisen myötä perinteiset eurooppalaiset autovalmistajat ovat olleet vaikeuksissa Teslan ja kiinalaisten valmistajien, BYD etunenässä, kanssa.
 
Takaisin
Ylös