Päätinpä avata tällaisen keskustelun. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä busseja Suomessa tullaan tulevaisuudessa näkemään, ja tuleeko Suomi pääsemään Kiina-riippuvuudesta pois. On harmillista nähdä, kun jokaisessa kaupungissa alkaa olla kadut täynnä BYDiä ja Yutongia, vaikka pitäisi tässä maailmantilanteessa suosia eurooppalaisia valmistajia.
Ymmärrettävää on, että monella valmistajalla ei ole esimerkiksi LE-malleja tai 15 metrin malleja saatavilla. Kuitenkin linja-autoliikenteen sähköistyessä ainakin tarve LE-malleille tulee pienenemään (kun diesel-pystymoottori vei paljon tilaa), se on huomattu jo.
Suomessa oli suhteellisen paljon muun muassa Solariksia käytössä 2010-luvun alusta keskivaiheeseen. Miksi ne ovat nykyään niin harvinaisia? Solariksella olisi kaikki mahdolliset variantit kaupunkibussista saatavilla (mm. LE-mallit 12 ja 15), mitä Suomessa vaadittaisiin (ja jota monella muulla valmistajalla ei ole.)
MAN on ilmeisesti avannut uuden yksikön Suomeen. Tuleekohan tämä ennustamaan MANin menestystä sähköbussimarkkinoilla Suomessa samalla lailla kuin Ruotsissa ja Norjassa…?
Ymmärrettävää on, että monella valmistajalla ei ole esimerkiksi LE-malleja tai 15 metrin malleja saatavilla. Kuitenkin linja-autoliikenteen sähköistyessä ainakin tarve LE-malleille tulee pienenemään (kun diesel-pystymoottori vei paljon tilaa), se on huomattu jo.
Suomessa oli suhteellisen paljon muun muassa Solariksia käytössä 2010-luvun alusta keskivaiheeseen. Miksi ne ovat nykyään niin harvinaisia? Solariksella olisi kaikki mahdolliset variantit kaupunkibussista saatavilla (mm. LE-mallit 12 ja 15), mitä Suomessa vaadittaisiin (ja jota monella muulla valmistajalla ei ole.)
MAN on ilmeisesti avannut uuden yksikön Suomeen. Tuleekohan tämä ennustamaan MANin menestystä sähköbussimarkkinoilla Suomessa samalla lailla kuin Ruotsissa ja Norjassa…?