Suorat yhteydet Etelä-Suomesta pohjoiseen uhkaa katketa

Jos Rovaniemeltä Ouluun on kilpailutuksen vuoksi eri operaattori kuin vaikka Oulusta Tampereelle miten liput sitten myydään? Pitääkö ostaa kaksi eri lippua?

Ja jos jompi kumpi juna on myöhässä, olisiko vaihto Oulussa omalla vastuulla? Eli jos vaihto ei onnistu ja kahdelle eri osuudelle on erilliset liput, onko se sitten pelkästään matkustajan ongelma, kuten Ryanairilla?
 
Ei ne katkeaisi EU:n kilpailutussääntöjen vuoksi vaan siksi miten Suomi kilpailuttaa. Mikään ei estäisi kilpailuttamasta suoria yhteyksiä etelästä asti.
Eikös eteläisen Suomen liikenne kuitenkin liene markkinaehtoista? Poislukien toki yöjunat.
Jos Rovaniemeltä Ouluun on kilpailutuksen vuoksi eri operaattori kuin vaikka Oulusta Tampereelle miten liput sitten myydään? Pitääkö ostaa kaksi eri lippua?

Ja jos jompi kumpi juna on myöhässä, olisiko vaihto Oulussa omalla vastuulla? Eli jos vaihto ei onnistu ja kahdelle eri osuudelle on erilliset liput, onko se sitten pelkästään matkustajan ongelma, kuten Ryanairilla?
Eiköhän lippujärjestelmät synkronoida siten, että koko matkalle on mahdollista ostaa lippu, ja korvausvelvollisuudet ovat ne, mitkä ne olisivat joka tapauksessa. Eli jos operaattori A:n juna hyytyy Oulaisten ja Vihannin välille, eikä operaattori B:n juna Oulusta Rovaniemelle odota sitä, operaattori A huolehtii asiakkaat Oulusta eteenpäin. Taksikyydin maksaa...niin, kumpi? Ei kuitenkaan missään tapauksessa asiakas.

Asian uutisoinnissa on hämmentävän VR-mäinen näkökulma. Kuinkas muutenkaan -kyllä de facto monopoliyhtiön viestintäosastolla nämä jutut osataan...
 
Takaisin
Ylös