Kyllä kyllä, se on suorin reitti. Se vaain vaatisi satoja kilometrejä korpiradan rakentamista. Helsingin ja Tallinnan kautta mentäessä asukaspohja on paljon suurempi.
Mihinkähän karttaan perustuu tämä väitteesi Valko-Venäjän ja Puolan "korvista". Se, ettei Google Maps näytä Valko-Venäjällä oikein mitään, ei tarkoita, etteikö asukaspohjaa ja kaupunkeja oikeasti kuitenkin olisi.
Sitä paitsi suurnopeilla junilla nauhamainen asukaspohja on hyödytöntä, koska pysähtyä kannattaa vain harvoin ja vain suurissa asutuskeskittymissä. Yhteys Moskova-Berliini on niin pitkä, että kilpailukyvyn vuoksi pysähdyksiä täytyy harventaa entisestään.
Tässä nopealla wikipedittämisellä Moskova-Berliini-välin suuria kaupunkeja:
Vjazma: 57 500
Jartsevo: 51 500
Smolensk: 351 000
Orša: 125 000
Barysau: 150 000
Žodino: 61 000
Minsk: 1 800 000
Lida: 98 000
Hrodna: 317 000
Białystok: 295 000
Varsova: 1 700 000
Łódź: 768 000
Konin: 81 000
Poznań: 568 000
Gorzów Wielkopolski: 126 000
Nämä siis aivan suoralla reitillä. Vähän sivummaksi tai vaihtoehtoiselle reitille jäävät esim. Obninsk (106 000), Vitebsk (342 000), Baranavitšy (168 000), Brest (298 000), Kalisz (110 000), Ostrów Wielkopolski (73 000), Toruń (207 000) ja Bydgoszcz (369 000).
Vertailun vuoksi: Pietari-Helsinki-Tukholma-Kööpenhamina (suluissa joitakin seutukuntia):
Viipuri: 79 000
Hamina: 22 000
Kotka: 55 000
Porvoo: 48 000
Helsinki: 1 000 000
Lohja: 36 500
Salo: 25 000 (55 000)
Turku: 175 000 (303 000)
Maarianhamina: 11 000
Tukholma: 1 250 000 (1 950 000)
Norrköping 83 500
Linköping: 98 000
Jönköping 122 000
Malmö: 280 000 (605 000)