Syksyn 2024 ja kevään 2025 muutokset

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,295
https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...UWGrnHY8g-UAqyktj_gSD7rGgFTPJJipe15w_XXevsR2U

Ehkä isoin pettymys tuossa on tuo 2025 aloittava linja 17. Yhteydet Hervannasta Tays:lle hidastuvat vähintään 10-15 min kun linja laitetaan kiertämään Vehmaisten kautta.
Ja ylipäätään kokonaisuus on jotenkin kummallinen ja keskeneräinen monessa mielessä. Tässä se jo näkyy selvästi, miten typerää oli laitta ratikka oikaisemaan tehtaan läpi, kun nyt resursseja menee hukkaan noilla tynkälinjoilla 23 ja 24.

Ja linjan 12 muutos tammikuussa 2025 on todella outo, kun siitä tulee myös jonkinlainen keskustan kehää kiertävä linja.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...UWGrnHY8g-UAqyktj_gSD7rGgFTPJJipe15w_XXevsR2U

Ehkä isoin pettymys tuossa on tuo 2025 aloittava linja 17. Yhteydet Hervannasta Tays:lle hidastuvat vähintään 10-15 min kun linja laitetaan kiertämään Vehmaisten kautta.

Toisaalta Hervannasta TAYS:lle pääsee n. 8 kertaa tunnissa ratikalla Sammonaukiolla vaihtaen ja tuon yhteyden matka-aika näyttäisi olevan aika tasoissa nykyisen 38:n kanssa. Vaihtamista karsastaville uusi 17 tuo sitten nykyistä 38:ia tiheämmän yhteyden, vaikka hitaampi onkin.
 
Mielenkiintoista on myös uusi linja 8: Haukiluoma-Annala/Hervanta. Pirkkalan runkolinjaksi tulee 30 Suuppa-Pyynkintori. Muutoksia perustellaan Pirkkalan ratikan töillä. Rakennustöiden jaloissa kulkeva reitti on kuulemma helpompi hallita lyhyenä kuin pitkänä heilurilinjana.
Linja 5 Vuorekseen tihenee syksystä alkaen arkisin 15 minuutista 12 minuuttiin. Muutos koskee aamua, päivää ja iltaruuhkaa.
 
Ja mä en sitten yhtään tykkää tästä numerojumpasta. Taas viedään pitkään palvellut numero asuinalueelta kun 28 pitää muuksi muuttaa.
 
Ja mä en sitten yhtään tykkää tästä numerojumpasta. Taas viedään pitkään palvellut numero asuinalueelta kun 28 pitää muuksi muuttaa.
Sama. Vaikka yritetäänkin järjestellä eri alueiden linjoja jonkinlaisiin sarjoihin, niin eipä sekään aivan aukotonta ole.

Ja nyt kun hervannan ratikka on kovin ruuhkainen, niin soisi että siltä suunnalta olisi nopeampi yhteys Taysin alueelle valtaväylää pitkin. Uusi 17 varmaankin lisää painetta ratikkaan entisestään, kun vaihdolinen yhteys lie hieman nopeampi. Ruuhka-aikaan olisi fiksua palvella nopealla linjalla Etelä-Hervanta - Tays, jolloin kapasitettia vapautuisi ratikalle.
 
Ja linjan 12 muutos tammikuussa 2025 on todella outo, kun siitä tulee myös jonkinlainen keskustan kehää kiertävä linja.

Tätä ei tiedotteissa erikseen mainittukaan, mutta löytyy esityslistan liitteistä. Todella erikoinen ratkaisu luoda solmumaisesti itseensä käpertyvä linja. Vuorovälikin onneton 30 min läpi päivän.

12 Vaitti – Suuppa - Ratina – Ratinanranta – Tays Arvo

Katuluettelo
Vaitti - Lentoasemantie - Takamaantie - Ollikantie - Lentoasemantie - Suupantie - Naistenmatkantie - Kurikantie - Linnakalliontie -
Saapastie - Ilmailunkatu - Sarankulmankatu - Hatanpään valtatie - Tampereen valtatie - Vuolteenkatu - Rautatienkatu – Rongankatu - Satakunnankatu – Hämeenpuisto – Tampereen valtatie – Lempääläntie – Viinikankatu/Kaartotie – Ahlmanintie – Kuokkamaantie – Viinikankatu – Koivistontie – Hallilantie – Sotilaankatu – Kirkonmäenkatu – Messukylänkatu – Ristinarkuntie – Hintsankatu – Takahuhdinkatu – Takahuhdintie – Kissanmaankatu – Teiskontie – Kuntokatu – Arvo Ylpön katu – Tays Arvo

Muutokset:
Linjan 12 päätepysäkki siirtyy Reuharinniemestä Tays Arvolle. Linjan 12 reittimuutoksen yhteydessä lakkautetaan linja 32.
Perustelut: Nyssen läntisen linjastosuunnitelman vuosille 2024-2025 mukaisesti liikennöinti linjalla 12 päättyy keskustan ja Reuharinniemen välillä. Liikennöinti Reuharinniemen ja Lielahden välillä toteutuu tulevaisuudessa linjalla 25. Linja 12 välillä Pirkkala – keskusta yhdistyy linjan 32 kanssa ja samalla linjalla tarjotaan niin Koivistonkylän ja Viinikan alueelta (linja 32) yhteys keskustan länsi- ja itäpuolelle kuin Pirkkalasta Tampereen keskustan itä- ja länsipuolella (linja 12). Linjalla mahdollistetaan myös vaihdoton yhteys Pirkkalasta Taysille sekä Viinikan alueelta Hatanpäälle.
 
Ja mä en sitten yhtään tykkää tästä numerojumpasta. Taas viedään pitkään palvellut numero asuinalueelta kun 28 pitää muuksi muuttaa.
Minä taas pitkästä aikaa olin ilahtunut nähdessäni uuden linjanumeroinnin – vaikka yli 30 vuotta Nurmin-Sorilan suuntaa palvellut numero 28 poistuu, se on sentään perusteltu järkevästi. Nyt Multisillan suunnan perinteikäs numero 26 palaa käyttöön alueelle, länsipäässä palvellen sitä seutua, jota se on jo vuosia palvellut. Aikaisemmissa uudistuksissahan numerot vedettiin ihan hatusta, kun esim. linjanumero 14 palvelee linjan 12 perinteistä aluetta ja toisin päin. Vuoden 2021 linjastouudistuksen ja epäintuitiivisen uudelleennumeroinnin myötä menetin ensimmäisen kerran otteen Nyssen linjastosta sitten lapsuuteni, 30 vuotta osasin linjaston käytännössä ulkoa.

Lielahden suunnan 20-sarja on yllättävä veto, kun se ei ole perinteisesti ollut sen ”vahvaa aluetta” (aikoinaanhan sinne meni 11, 16 ja 50), mutta toisaalta se on tässä uudistuksessa perusteltu. On helppo hahmottaa, että 20-sarjan bussit ovat jatkossa lännen vaihtobusseja.

Hykertelen myös, koska esityslistalla on seuraavanlainen teksti:
  • Linjat 1–29: Tampereen linjat (pois lukien Pohjois-Tampere).
    • Linjat 1–10 ovat runkolinjoja.
    • Numerosarjaan 11–19 kuuluvat Itä-Tampereelle, etenkin Tays Keskussairaalan alueelle liikennöivät liityntä- ja asiointilinjat.
    • Numerosarjat 20–29 on annettu Länsi-Tampereella liikennöiville linjoille. Tulevaisuudessa numerosarjaan kuuluvat esimerkiksi Hiedanrannan liityntäbussit sekä ratikkareitillä, ratikan palveluaikojen ulkopuolella liikennöivä bussilinja.
  • Linjat 30–39: tällä hetkellä sekalainen sarja erityyppisiä linjoja. Ajatuksena on keskittää numerosarja Pirkkalassa liikennöiville linjoille. Linja 30 voi tulevaisuudessa olla Pirkkalan runkolinja.
  • Linjat 40–49: Kangasalan linjat. Linja 40 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja.
  • Linjat 50–59: Lempäälän ja Vesilahden linjat. Linja 50 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja.
  • Linjat 60–69: Valkeakosken linjat, joiden suunnittelusta vastaa Valkeakosken kaupunki sekä Pirkanmaan ELY-keskus.
  • Linjat 70–79: Nokian linjat. Linja 70 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja.
  • Linjat 80–89: Ylöjärven linjat. Linja 80 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja.
  • Linjat 90–99: Pohjois-Tampereen ja Oriveden linjat.
  • Linjat alkaen 100: Erikoislinjat, kuten tiheästi muuttuvilla palveluajoilla liikennöivät messu- ja lentokenttälinjat.

Miten tämä listaus kuulostaakaan tutulta…? :unsure:

Runkolinjat, joita liikennöidään vastaavalla periaatteella kuin raitiolinjoja, on numeroitu 1-9. Varaus on vielä runkolinjalle 10, mikäli sellainen halutaan perustaa. Runkolinjoiksi on muutettu mm. nykyiset linjat 15 ja 22 sekä linjojen 16 ja 18 itäpuolet.

Peruslinjat (numeroavaruus 11-30) ovat samanlaisia kuin useimmat nykyiset linjat, liikennöidään 15, 20 tai 30 minuutin välein ruuhka-aikoina ja muulloin 30 tai 60 minuutin välein.

Täydennyslinjoja (31-39) liikennöidään pääsääntöisesti kerran tunnissa arkisin, tarvittaessa puolenkin tunnin välein ruuhka-aikaan. Lauantaisin ja sunnuntaisin liikennöidään vain osalla täydennyslinjoista.

Seutulinjojen liikennöinnin osalta kannattaa tutkia Helken diplomityötä, yksittäistä seutulinjaa liikennöidään 20, 30 tai 60 minuutin välein. Linjaa 40 tosin liikennöidään 20/40 minuutin välein johtuen porrastuksesta linjan 41 kanssa, joka ajetaan kerran tunnissa. Seutulinjojen numeroavaruus on 40-99, joka jakautuu sektoreittain seuraavasti:

  • 40-49: Kangasala
  • 50-59: Lempäälä
  • 60-69: Pirkkala
  • 70-79: Nokia
  • 80-89: Ylöjärvi
  • 90-99: Jyväskyläntien suunta (Aitolahti-Teisko, Ruutana)

Tokihan tuo numerointikäytäntö on hyvin pitkälti noudattanut tuota JLF:llä 2009 wappupostauksessani ehdottamaani jo 1.7.2014 lähtien, mutta ei voi kuin myhäillä, että se on nyt kodifioitu lähes sellaisenaan viralliseksi numerointikäytännöksi!
 
Sääli jos Turtolan Cittarin pihasta häviää kaikki muut paitsi palvelubussit. Paljon siinä hypermarketissa varmaan käy myös autottomia, jotka joutuu jatkossa harppomaan tien yli pysäkille, sen sijaan, että bussi lähtisi melkein oven edestä parkkialueen reunalta
 
Näemmä 55 on kaikessa hiljaisuudessa palautettu kulkemaan Vesilahdesta Tampereen keskustaan, toisin kuin aiemmissa luonnoksissa. Kun linjan 58 lakkautusta ei ole peruttu, tarkoittaa tämä Hervannan ja Sääksjärven/Lempäälän välisen suoran yhteyden poistumista (joka tiivistelmissä on mainittukin).

  • Linjat 1–29: Tampereen linjat (pois lukien Pohjois-Tampere).
    • Linjat 1–10 ovat runkolinjoja.
    • Numerosarjaan 11–19 kuuluvat Itä-Tampereelle, etenkin Tays Keskussairaalan alueelle liikennöivät liityntä- ja asiointilinjat.
    • Numerosarjat 20–29 on annettu Länsi-Tampereella liikennöiville linjoille. Tulevaisuudessa numerosarjaan kuuluvat esimerkiksi Hiedanrannan liityntäbussit sekä ratikkareitillä, ratikan palveluaikojen ulkopuolella liikennöivä bussilinja.
  • Linjat 30–39: tällä hetkellä sekalainen sarja erityyppisiä linjoja. Ajatuksena on keskittää numerosarja Pirkkalassa liikennöiville linjoille. Linja 30 voi tulevaisuudessa olla Pirkkalan runkolinja.
Pirkkalan runkolinjahan voi hyvin olla muutaman vuoden päästä ratikka, ja se lähes varmasti on heilurilinja. Olisi ehkä omituista, jos sen numero olisi 30, oli toinen päätepiste sitten Hervanta, Linnainmaa tai Lentävänniemi.

Tuo jako Itä- ja Länsi-Tampereen linjoihin ei myöskään ota huomioon heilurilinjoja, jotka kulkevat idän ja lännen välillä, eikä toisaalta etelän suunnan linjoja, jotka eivät ole heilurilinjoja. Tietty runkolinjojen kohdalla tämä ei ole ongelma.
 
Mun nähdäkseni on aika selvää, että 30 on vain välivaihe, ja lopulta ratikat kulkee kuten vanhat runkobussilinjat eli 1 Pirkkala–Linnainmaa ja 3 Lentävänniemi–Hervantajärvi. Ehkä pitkäikäisin samalla ”perimällä” toiminut bussilinja 2 saa sitten luovuttaa numeronsa seuraavalle raitiolinjalle, joka lienee todennäköisimmin Lielahti–Hermia, myöhemmin jatkot lännessä Ylöjärvelle.
 
Mun nähdäkseni on aika selvää, että 30 on vain välivaihe, ja lopulta ratikat kulkee kuten vanhat runkobussilinjat eli 1 Pirkkala–Linnainmaa ja 3 Lentävänniemi–Hervantajärvi. Ehkä pitkäikäisin samalla ”perimällä” toiminut bussilinja 2 saa sitten luovuttaa numeronsa seuraavalle raitiolinjalle, joka lienee todennäköisimmin Lielahti–Hermia, myöhemmin jatkot lännessä Ylöjärvelle.
Tuo bussilinja 30 on varmasti tosiaan välivaihe. Sen sijaan ratikoiden linjastorakenne oli vielä ainakin viime syksynä aidosti avoin. Vaihtoehto Pirkkala-Hervanta ja Lentävänniemi-Linnainmaa on myös täysin mahdollinen. Tai jokin muu vaihtoehto.

Matkustajamäärät ja arviot niiden kehittymisestä sen lopullisen linjastorakenteen sitten määrännee, mutta esim. nykytilanteessa Pirkkala-Hervanta sekä Lentävänniemi-Linnainmaa olisi kysynnältään ja vuorovälitarpeeltaan todennäköisesti paremmin tasapainossa kuin Pirkkala-Linnainmaa tai Hervanta-Lentävänniemi. Hervannan-Pirkkalan linjalla kaivataan tiheämpää vuoroväliä ja enemmän kapasiteettia, kun taas Lentsun-Linnainmaan suuntaan riittänee 7,5 minuutin vuoroväli (ainakin pidempään).

Tämäkin asia varmasti lyödään lukkoon lähikuukausina, kun kapasiteettitarkastelu etenee.
 
Tuo bussilinja 30 on varmasti tosiaan välivaihe. Sen sijaan ratikoiden linjastorakenne oli vielä ainakin viime syksynä aidosti avoin. Vaihtoehto Pirkkala-Hervanta ja Lentävänniemi-Linnainmaa on myös täysin mahdollinen. Tai jokin muu vaihtoehto.

Matkustajamäärät ja arviot niiden kehittymisestä sen lopullisen linjastorakenteen sitten määrännee, mutta esim. nykytilanteessa Pirkkala-Hervanta sekä Lentävänniemi-Linnainmaa olisi kysynnältään ja vuorovälitarpeeltaan todennäköisesti paremmin tasapainossa kuin Pirkkala-Linnainmaa tai Hervanta-Lentävänniemi. Hervannan-Pirkkalan linjalla kaivataan tiheämpää vuoroväliä ja enemmän kapasiteettia, kun taas Lentsun-Linnainmaan suuntaan riittänee 7,5 minuutin vuoroväli (ainakin pidempään).

Tämäkin asia varmasti lyödään lukkoon lähikuukausina, kun kapasiteettitarkastelu etenee.
Sanoisin, että nimenomaan näin, että Pirkkala-Hervanta sopii paremmin, mutta pientä säästöä tähän tekisin rakentamalla Partolaan kääntöraiteen, sikäli kun siihen asiaan voi vielä vaikuttaa tässä vaiheessa. Sen avulla voitaisiin myös ajaa linjaa 3B Hermia-Partola. Vuorovälien ollessa molemmilla 10 min yllettäisiin Hervantakeskuksen ja Partolan välillä 5 min vuoroväliin. Pirkkalassa ja Hervantajärvellä ei sellaiseen varmastikaan ole tarvetta. Muutenkin ratikkalinjojen vuoroväliä voisi tarkastella enemmän. En esim. näe mitään syytä 7,5 min vuoroväliin sunnuntailiikenteessä. Ratikat liikkuvat muutenkin erittäin tiheästi ja resursseja voisi vaihtoehtoisesti kohdentaa hieman enemmän bussiliikenteeseen.
 
Sanoisin, että nimenomaan näin, että Pirkkala-Hervanta sopii paremmin, mutta pientä säästöä tähän tekisin rakentamalla Partolaan kääntöraiteen, sikäli kun siihen asiaan voi vielä vaikuttaa tässä vaiheessa. Sen avulla voitaisiin myös ajaa linjaa 3B Hermia-Partola. Vuorovälien ollessa molemmilla 10 min yllettäisiin Hervantakeskuksen ja Partolan välillä 5 min vuoroväliin. Pirkkalassa ja Hervantajärvellä ei sellaiseen varmastikaan ole tarvetta. Muutenkin ratikkalinjojen vuoroväliä voisi tarkastella enemmän. En esim. näe mitään syytä 7,5 min vuoroväliin sunnuntailiikenteessä. Ratikat liikkuvat muutenkin erittäin tiheästi ja resursseja voisi vaihtoehtoisesti kohdentaa hieman enemmän bussiliikenteeseen.

Partolan kääntöraide on ollut mukana jo hankesuunnitelmavaiheessa, eli sellainen lienee tulossa. Nythän kääntöraidetta ollaan tuomassa myös linja-autoaseman lähistölle. Nämä yhdessä lisäävät joustavuutta ja mahdollisuuksia erilaisiin linjastoratkaisuihin sekä vuorovälitarjontaan. Mahdollista on tässä vaiheessa sekin, että raitiotie rakennetaan (ainakin aluksi) vain Partolaan saakka. Sunnuntailiikenteen osalta kommentoisin, että nykyisellä kolmoslinjalla 7,5 minuuttia ei ole liioittelua. Sunnuntaisinkin vaunuissa on havaintojeni mukaan varsin suuri käyttöaste.
 
Matkustajamäärät ja arviot niiden kehittymisestä sen lopullisen linjastorakenteen sitten määrännee, mutta esim. nykytilanteessa Pirkkala-Hervanta sekä Lentävänniemi-Linnainmaa olisi kysynnältään ja vuorovälitarpeeltaan todennäköisesti paremmin tasapainossa kuin Pirkkala-Linnainmaa tai Hervanta-Lentävänniemi. Hervannan-Pirkkalan linjalla kaivataan tiheämpää vuoroväliä ja enemmän kapasiteettia, kun taas Lentsun-Linnainmaan suuntaan riittänee 7,5 minuutin vuoroväli (ainakin pidempään).
Tuskin Lentävänniemen ja Pirkkalan haaran kysynnän ero on kovin suuri etenkään, kun Lentävänniemen haaralle on tulossa enemmän syöttöliikennettä. Enemmän pitäisi miettiä matkustustarpeita kuin vuorovälin yhteensovittamista. Esimerkiksi Hervannan suunnasta on enemmän kysyntää Hämeenkadun länsipäähän kuin Linnainmaan suunnasta. Pirkkalasta pääsee Hervantaan 40 minuutissa bussilinjalla 36, ja jos yhä useampi pirkkalainen opiskelee Hervannassa, järkevämpää olisi perustaa nopeampi variantti nykyisestä linjasta 36 kuin kuljettaa matkustajat keskustan kautta kulkevalla raitiolinjalla. TAYSille menevien määrä lienee melko samaa luokkaa sekä Lentävänniemen että Pirkkalan haaroilta eikä Pirkkalasta saa toteutettua järkevää suoraa yhteyttä TAYSille, vaan keskustan kautta kiertävä raitiolinja on toimivin vaihtoehto. Raitiolinjan 1 tieltä lakkautettava Lentävänniemen ja TAYSin välinen yhteys rantatunnelin kautta on helppo palauttaa, jos Lentävänniemeen kulkee jatkossa raitiolinja 3.
 
On hyvä muistaa, että raitiotietä ei rakenneta tyhjiössä, vaan jo lähivuosina alkaa nousta Hiedanrannan asuinalue, jossa on valmistuttuaan arviolta 25'000 asukasta + Niemenranta, Lentävänniemi ja Santalahti päälle.
 
Takaisin
Ylös